edge X 600 -01 vs enduro 600 SP -01

The Titan

Välkänd medlem
1 jan 2000
138
0
6
Hallå
Dessa två har jag i åtanke och jag har några frågor. Man får bara några svar av skoterbanken!

Behöver edgen en extra kylare?
Båda har enligt rycktena klena shassin (hur stavar man till det?) stämmer det?
Vad kostar de i försäkring? Hel, halv.
Hur mycket väger enduron?
Bensinförbrukning?
Negativa sakerom båda?
Positiva saker om båda?

Tacksam för svar!
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
RE: edge X 600 -01 vs enduro 600 SP

Enligt vad jag har har upplevt så har vel inte Lynx gjort klena chassien ,G-typen var då helt underbar å inte tror ja dom har byggt nå sämre när dom gick över Evo chassiet.
 

BRYTTA

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
örnsköldsvik sverige
RE: edge X 600 -01 vs enduro 600 SP

Hej!

Jag gjorde en supervurpa med min edge x-01
på årets endurolopp i tärnaby.
Jag gjorde en gigantisk lufttur i ca 130km
och väl där uppe såg jag att jag skulle landa i den största grop jag sett.
Kraschen var ett faktum och när jag återhämtat mig från tumultet så kunde jag trots att jag var 100% säker på motsatsen se att skotern klarat sig.
Dock inte en ski-doo som som tidigare lyckats pricka samma grop som mig tidigare.

Har även undersökt skotern noggrant på hemmaplan och har ej funnit några fel.
Har även kört 40 problemfria mil sedan dess.
Obs!
(Jag har förstärkta fjädrar i framvagnen. kostar ca: 800:)

Angående kylsystemet så finns det ett överhettningsskydd som ställer om tändningen när skotern går varm.
Och det gör den i lågfart på isigt underlag.
Tips att montera isrivare av något slag,
eller kör fortare :)
 

freddda

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Kiruna sverige
RE: edge X 600 -01 vs enduro 600 SP

jag kör me en edge 600 02 eller om de ä en o1 blev osäker nu. men den gick ofta varm när de var hårda spår innan vi fick en extra kylare men nu funkar den perfekt. bensinförbrukning ca 3l mil hård körning. jag har då iinte upplevt chasit som mjukt.
startsnöret har gåt av alla fel jag haft på den.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
RE: edge X 600 -01 vs enduro 600 SP

Det är fina maskiner båda två och jag skulle vilja säga att du ska köpa den maskin du hittar i bäst skick till vettigast pris. (Och det behöver inte betyda den billigaste)

Svar på dina frågor:

1 Edge -01 går varm oftare än motsvarande Enduro, men det är en sportskoter som vanligtvis körs aktivt och då är kylningen mestadels inga problem. Fast det är klart, en extra kylare gör inte skotern sämre.

2 De har inte alls klena chassien, men ett par fotstegsförstärkningar på bägge maskinerna gör susen om du har hopplaner med din nya skoter.

3 Svårt att säga vad försäkringen går på, gäller både hel och halv. Det beror bland annat på din ålder. Tips, kolla många bolag. Det är stora prisskillnader. (Se upp så du inte drar på dig en alltför billig försäkring med skyhög premie bara)

4 Lynx maskiner brukar vara lite tyngre på pappret än motsvarande maskiner från andra tillverkare, men de extra kilona känns inte vid körning. Och, allvarligt talat. Vad spelar vikten för roll? T ex. Hur ofta känner man om skotern har full tank eller fem liter?

5 Som med alla maskiner beror bensinförbrukningen på körsätt. Troligt är att båda ligger runt 2,5-2,8 l/mil vid aktiv körning och med gasarna rätt bestyckade.

6 Det finns inget direkt negativt om skotrarna mer än att Edgen har en diskutabel boggiefjädring. PPS-dämparen gillas och avkys lika mycket. Många PPS-dämpare är däremot i efterhand ombyggda till vanliga (och enligt min mening bättre) FOX Clicker.

Helt enkelt kalasskotrar båda två. Om du skulle råka komma över en Edge 600 -02 så slipper du PPS:n och får den rappaste 600:an det året.