sx500-r !?

S

Sebastian

Hej!
Jag har hört att yamahas två cylindriga motorer tar ganska mycket bränsle...men min 500 tar ca:4l/mil vid normal körning!!Är det någon som vet vad som kan göras för att minska förbrukningen?Hade upp förgasarna isag men dom verkade ganska rena.Kan det eventuellt vara fel på remmen?
Annars är domm jätte fina att köra och busa med!!

Tack på förhand
 

Seb

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Nykarleby Finland
Är det någon som har några tips?Bestyckningen är original,om inte nerbestyckad.Ändrar det mycket genom att ställa ner gas-nålarna? 4-5l/milen är nog lite för mycket för en 500,enligt mig!!Rotax 500 drar ju ca:2-2,5l/mil.
 

Andreas

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Östersund
Visit site
Hej!! Är detta verkligen möjligt?? Går den rent? den blöddrar inte eller nåt sånt? Har du kollat stiften?? Funderar lite själv på en sådan 500.. Men man börjar ju fundera lite..
 
S

Sebastian

Den går annars väldigt bra,väldigt roliga att köra med,fint ljud för en två panna väldigt pigg för att vara en 500...det ända negativa är bränsle förbrukningen...stiften är som nya variatorn är renoverad och har ny rem.Förgasarn var heller inte särskilt smutsiga...skotern är helt ok annars så man skulle ju vilja att bränsle förbrukningen höll sig på en rimlig nivå...

 
H

Halvliter

4 liter??? Min drar 2,2
Den är dock ombestyckad mm
Dock så rasade en avgaspackning förra vintern, och då ville den ha nära 3 liter, så det kan ju kanske vara ett tips på något du kan kolla upp
 

Toby

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
be dom ställa ner nålarna lite å rengöra allt kring förgasarna från remdamm så får du en rappare å bränslesnålare skoter...de fick ja iaf
 

Seb

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Nykarleby Finland
Vet du ungefär hur mycket mindre den började
ta efter att du hade ställt om gas-nålarna?

Jag rengjorde förgasarna för ett par dagar sen,men jag ändrade ej nålarna...jag vore glad om jag fick ner förbrukningen till just under 3l/milen....det kan ju även vara att jag är lite för gasglad...:D
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
får vara hur gasglad du vill men några 4 liter kan inte den moton käka upp , måste vara nått fel nånstans ... en kompis har en sån o den dricker 2.5 - 2.9 liter / mil och det var när vi var till fjälls i riktigt djup snö ...
 

lazer

Ny medlem
börjar bli lite orolig, har precis köpt en sxr men har inte kunnat köra något ännu, men jag blir ju tokig om det visar sig att den drar 4 liter milen.
vad säger ni som har en, behöver jag vara orolig eller brukar dom gå billigare?
 

Seb

Medlem
1 jan 2000
36
0
1
Nykarleby Finland
Jag måste prova med att ställa ner gas-nålarna en aning,man får hoppas att jag får ner törsten rejält...lederna är ju inte riktigt i skick ännu så det har ju blivit mycket lössnö åkning,det kan ju också bidra till den höga förbrukningen...du som undrade om din sxr kommer att dricka lika mycket kan hålla dig lugn,en frsk sxr 500 tar runt 2,5l/milen. "låt snön rasa över oss" :D
 
B

blå

Du måste bestycka om förgasarna med ett nummer mindre munstycken det gjorde jag nu går den som fan, hör med en Yamaha handlare det är många som haft samma problem
 

Grev

Aktiv medlem
31 dec 1999
66
0
6
Orsa
Här är min kombination.

Huvudmunstycke #150
Lågfart #40

Nålclipset i mittersta av de tre lägena på nålen, med plastbrickan ovanför clipset. Fungerar även att flytta clipset till översta av de tre lägena men då bör du vara på hög höjd och temperaturen inte allt för kall.

Går säkert att bestycka ned mer, men detta funkar iaf i 20 graders kyla.
 

toby949

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
Min började ta runt 2.3-2.7 liter/mil...Och jag har originalmunstycken så byt inte dom. Originalmunstyckena e så pass snåla att de rekommenderar att byta om du ska köra då de e -20 grader...Nålarna kan du väl ställa ner litegranna, de gjorde dom på min på Yamahcenter. Men de varnade starkt för att byta till snålare munstycken.
 

crille

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Vi brukar byta lågfarts munstycke till
antingen 37,5 eller 35 beroende på körförhållande,höjd mm.
orig,storlek är 45
vi byter inte huvudmunstycke.
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Du kan ju testa, men håll ett stoort Hököga på stiften! :) Full gas 100m och stanna och kolla stiften. Man kan lätt luras av att den börjar gå bättre och tror att allt är frid o fröjd. Jag skulle rekommendera byte av lågfartsmunstyckena, som han sa två inlägg upp. /2fast4u
 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
Jag har haft en sådan nu i 2 sesonger och som mest har min dragit 3 liter då var det suraste föret möjligast med typ 70 cm sur snö och det var mycket fullgaskörning utanför leden men som normalt drar min typ 2,5 vid varierad körning

Full gas inge knas
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
hejsan

ditt problem är troligtvis att du har fel munstycken...
en 500 borde inte dra mer än max 2l/milen vid normal körning.
 
K

Karl

Då borde du lämna in den på service. Har själv en 98:as 500 XTC. Den drar 1,86 vid lätföre och 2.2l vid tungföre.
SXR 500 är ju en betydligt nyare skoter. Det borde handla om justering av förkasarna hos autoriserad skoterförsäljare.

Hälsningar
Karl