tips på utrustning ...

P

peter l

Hej - är det ngn som har tps på vilken utrustning som är bra att ha med sig på turen ? Vilka verktyg bör man ha med ? Vilka andra saker kan vara praktiskt ?
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Dec-02 kl 05:45 PM (CET)]Hei-tja, kommer jo litt anpå hvor langt du skal, men uansett er det lurt å ha nye tennplugger med rett elektrodeåpning , pluggnøkkel, ei ny variatorreim, viftereim, mobiltelefon, olje, isopropanol og pigger for å komme seg opp dersom man går gjennom isen, kart og kompass. Jeg kjører alltid med ørepropper og hjelm-suverent!
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Dec-02 kl 00:38 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 02-Dec-02 kl 00:37 AM (CET)]Allt beror ju på hur lång tur man har tänkt göra. För en kortare tur så behöver man ju inte lika mycket med sig som om man ska vara borta flera dagar.

Jag brukar ha med mig följande:

Eltape
Ståltråd
Buntband av olika dim.
Lite slang
Slangklammer
kabelskor
wire
wirenipplar
lite skruvar och muttrar
saxpinnar
extra låsbrickor till nålarna
superlim (som tål att lagras i OCH som kan användas i minusgrader)

Allt detta har jag i en original yamaha verktygsburk, ca 8x8x25 cm

Detta är saker som jag alltid har med mig. Ligger bak i "handskfacket". Vi längre turer så har jag oftast med mig en verktygslåda smockad med verktyg och med större volymer av ovanstående grejjer. Det är tack och lov sällan man behöver gerjjerna men ofta får man vara andra till hands. (Oftast Polaras- och Arctic Crap-ägare :) )

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

enduro

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
jag fullkommligt älskar folk som har mycket verktyg med sig.
själv är man duktig på att inte idas ta med mig, det skrammlar och är i vägen.
lasta på så mycke du kan, även om du själv inte använder grejerna så kommer du garanterat att göra nån annan skoter förare enormnt lycklig!!
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Följer du med mig så kommer du dig hem!

Om man bara ser till att ha en förpackning som är precis lämpligt stor så eliminerar man allt skrammel. Packa den absolut proppfull. Blir det plats över så tryck ner en bit av en trasa (som ju också kan vara bra att ha med sig) så att allting ligger fast. Se även till att handskfacket är proppfullt. Ett par extra handskar/sockar/mössa/halsduk gör susen. Annars kan man göra som en kompis till mig: Skruva fast reservdelslagret på variatorskyddet eller annan plats i motorrummet.

Brukar även ha med mig några 2 dl-flaskor med:

- Glykol
- Kedjeolja
- 2t-olja
- T-sprit

Se till att alla behållare (även reservdelsburken) är gjorda av en plast som tål låga temperaturer utan att spricka.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

Jan

Medlem
31 dec 1999
20
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 03-Dec-02 kl 02:17 PM (CET)]Något som alltid har med mig är en bogserlina, en plastslang på ca: 1,5 meter och en tom oljeflaska, mycket bra att ha när någon fått soppatorsk.