bestyckning vid byte till högkompstopp

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Åker portad 800HO (Rotax) och ha nutotalrenoverat den efter haveri. Har satt dit en topp med lösa förbränningsrum från RK-TEK och om ja fattat rätt så ligger den på 13.1 i komp då istället för original toppen som var planad. Vet aldrig va kompen va innan.

Min fråga är då:

Det sitter 17.5 i lågfartsmunstycke i båda samt 410 i högfartsmunstycke i båda med. Vad skulle ni gissa på hur mkt jag behöver gå upp i bestyckningen till att börja med?
Tänkte beställa en drös med munstycken från usa då de blir mkt billigare, men vet inte riktigt vart jag ska vända mig till för företag där. Så hur många storlekar tror ni behövs?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Förmodligen inge större skillnad i best. En mxz topp org har 12,4-1 och summit 13,25-1. Om du vet hur mycket din gamla topp var planad kan man räkna ut kompet.
Rk-tech toppen är inte spikkänslig på bara 13,1-1. Hur som haver bör du köra toppen och kolla färg på stift, jag tror inte det diffar mycket i bestyckning men håll koll på färgen. Går den stabilt på tomg så är lågfarten rätt, ev lite skruvning på bränsle/luftskruvar.

Bäst vore ju att kolla best med bredbandslambda bet enklare och säkrare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag har sett bromsning av ho 800 portade dubbelpipor billet topp som kör 17,5 lågfart 390 hf på Mulles performance bromssida.

Men jag skulle inte tordas utgå från så låg bestyckning men det kan sluta med så små munstycken.

Den 800ho motor jag just håller på vässa blir det RK-tech topp som igentligen var en dropin topp som jag svarvat om till 13,1-1. Ska man åka dubbelpipor som denna motor och vass tändning kan 13-1 vara på gränsen så vi testar 13-1 först. Man kan ju best insatslock av RK med vilket kompf som helst. Om det slutar med singelpipa blir det nog ett nytt lock på 13,5-1.

Generellt kan man säga att singelpipa kan köras mot högre komp-f, dubbelpipor brukar ladda hårdare och kan behöva någ lägre komp-f. Med lågt komp-f kan man ju ställa tändpunkt tidigare istället för att få bra svar och mellanreg. Som sagt RK-toppen tål stryk med både tändning och komp-f för den har relativt låg flamfart och smalt squishband.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Okej, väldigt mkt intressant :) men ska man beställa hem lite munstycket eller vänta tills snön kommit för att stanna. Bor i Sollefteå så de är väl några veckor kvar :p tänkte då den gått med 17.5 och 410 i samma trakter med bara portningen och nerplanad topp förut och bränt stiften riktigt fint så tänkte ja om man skulle bestulna upp lite till att börja med, eller ha ni några andra förslag? Känns som en bra idé att skaffa lite munstycken nu innan säsongen börjar på riktigt så man har liggande, men är som osäker på hur långt upp i munstycken ja behöver gå.

Min gamla topp har Hampus varit till dig och fått uppmätt om ja inte minns fel Benny :) den va inte så värst fin i ena förbränningsrummet :p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
OK var det den toppen du körde förut med? Den var långtifrån org. Den hade endast 9mm squishband och relativt lågt kompförhållande till det smala bandet. Den hade samma mått som en bra turbotopp skulle ha haft. Med den toppen borde din motor ha varit svag i botten men kunde säkert ge bra sluteffekt. Jag fick svarva om den en hel del för att få bort skaderna och få upp högre kompförhållande samt få upp flamfarten mer. Nu ger den lite högre flamfart än RK toppen tom. Den har nu tightare klämspalt och någ högre komp-f än Rk toppen.

Med den toppen du körde lär bestyckningen ha kunnat vara snål utan problem och spikningar. Nu med RK toppen rek jag att du går upp i bestyckning i högfart och höj trottelnålöen minst 1 snäpp till att börja med. Gå upp minst 10% i högfart som utg läge. Som sagt bromsning eller bredbandslambda mätare är bäst och säkrast att bestycka in med, det är bästa trimmet så-att-säga.

Du kommer få lite bättre bottensvar o mellanreg med RK toppen för den har lagom bandbredd 12mm. Den ger inte någ varvstopp heller som org rotax toppar gör så du kan mont dubbelpipor och dra den till 9000v om du vill.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Går de att köra 95 oktan om de skulle behövas med RK toppen?
funderar på att skaffa ett drop in kit själv men har inte möjlighet att alltid tanka 98
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Jaha, okej, då borde ja kunna få ut bra med krut ur den nu då :) men då borde ja kanske beställa och börja på 450 i högfartsmunstycke då och flytta upp nålen ett hack. Har köpt en koso dual mätare för både avgaser och kylarvätsketempraturer som ja tänkte montera, men måste bara komma på hur ja ska montera den. Vart skulle man kunna göra bromsning? Lika så de med bredbandslambda? Är väldigt ny på detta med att trimma och olika ord om detta med motortrim :)

Den va inte vacker, men verka som att den gick att använda.

Måste köra på 98 notan om ja minns rätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Går de att köra 95 oktan om de skulle behövas med RK toppen?
funderar på att skaffa ett drop in kit själv men har inte möjlighet att alltid tanka 98
Om den topp man köper ger 13-1 går det mest troligt åka 95okt.

Rk-tech dropin ger väldigt höga porthöjder och har förmodligen lågt kompförhållande så den går också att köra på 95okt "gissar jag". Jag kan inte 100% säga att de dropin lock jag fick tag på var samma som säljs till alla rotax 800 men de gav väldigt lågt komp-f under 12-1.

Man bör kunna få svar av Rk usa eller här i sverige om kompförhållandet på dropin kittet. Kan tänkas man får välja k-f. Under 12-1 är igentligen för lågt med så höga portar så jag är osäker på om någ mixtrat med detta lock eller om RK-tech medvetet kör så lågt komp för att slippa bestycka om? De påstår ju att man inte ska behöva bestycka om och det låter underligt, kan tänkas att de låga kompet gör bestyckningen mer rätt men det låter ändå underligt att man kan köra org best?

Jag skulle vilja ha 13,5-1 med dropin men då krävs garanterat inbestyckning, men det skulle ge bet bättre svar o bottenstyrka. Med så höga portar minskar risken för spikning så man kan köra höga komp-f

Jag gradmätte detta dropin kitt och fick 206gr utblås och 137 insug. Org 200/ 129gr så det var våldsamma cross o dragracing tider minst sagt! Vore intressant att höra om alla dropin ger så våldsamma porttider? Med 13-13,5-1 i komp-f och rätt inbest kan det ge minst 10hk. Enda problemet med 800 III serie cyllar är trång in- passage för färskgaser så man kan inte få ut alla effekt från detta dropin kit. Man bör porta upp intaget till under kolv och in till överströmmare för att få ut någ nämnvärd effekt ur dropin kittet.

Och ska man liks porta det så är det bättre porta hela cylindern till mer beskedliga porthöjder och få ut bättre register och effekt.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har bromsat ett dropin kit på en 06 lynx 800 , den gav bara 126 hp , porttiderna även där var helt sjukt höga (framförallt på överströmmarna) måste varit nått nannat fel på den ochså
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
jag har bromsat ett dropin kit på en 06 lynx 800 , den gav bara 126 hp , porttiderna även där var helt sjukt höga (framförallt på överströmmarna) måste varit nått nannat fel på den ochså
Kunde den köras utan bränslejustering? Ja det blir för höga insugstider på vissa motorer när man höjer cylindrarna så mycket.
Med dubbla pipor som dras till 8500-8800v kan ev dessa porttider börja funka bättre. Men hur hänger org tänkurvan med så högt i varv på en 06as lynx 800a?