Främre boggiefjädring fastnar i botten Big Pipe X -99a

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Gäller en Lynx RAVE Big Pipe X -99a
Boggien plockades ur i november, dämparna renoverades, alla lager byttes.
Nya balataremmar.

Dock ett lite irriterande problem när jag var ute och åkte så ville främre fjädringen i boggien fastna i botten och jag var tvungen att stanna och lyfta upp skotern och släppa den i backen några gånger innan den lossnade.
Detta hände titt som tätt så jag tröttnade.

I helgen hade jag in skotern i garaget och smörjde främre infästningarna samt såg till att dessa gick lätt. Lossade även lite på bultarna som håller främre dämparen.
Nu har det blivit bättre men jag kan fortfarande känna att den är lite seg att gå tillbaka efter stora ojämnheter, dock har jag inte behövt stanna i alla fall.

Någon som kan tipsa om vad det kan bero på eller är det "normalt" på G-type boggien?

Tilläggas ska att den främre balataremmen var kortad till ca 18cm av förre ägaren, jag gjorde den nya som originalet 24cm lång.
Boggien är kortad till 307.
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Antingen kärvar dämparen eller nåt i boggien. Har du tillgång till varmgarage för å se om lite värme lindrar symtomen.
 

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Har haft in den i varmgarage och kunde inte se att det skulle kärva någonstans. Men för säkerhets skull så smörjde jag främre infästningar samt främre saxen och lossade lite på skruvarna som håller främre dämparen.
Och efter det blev det bättre.
 

UniMatrixZ

Aktiv medlem
17 nov 2014
74
0
6
Malung
Var ute igår och åkte och tyckte att det smällde till i boggien utan att det var något gupp liksom, sedan efter det så fastnade boggien hela tiden.
Visade sig att främre balatan hade gått av och då fastnade alltså boggien hela tiden.
Jag ska sätta dit en ny rem ikväll och korta den något få se om det blir bättre.