Är en Sxr nått att ha?

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Har funderat på en ny skoter...Funderar mest på en Sxr 5,6 eller 700 men vilken av dom ska jag ta?
 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
Jag har en Sxr 500 själv och måste säga att det är bland dom roligaste skotrar jag kört går riktigt bra, är lätt och busig, en riktig ledracer....är riktigt nöjd med 500 men om du vill ha ett ruskigt skönt ljud ska du köpa en 600/700 för det är ju tripplar..och med trippelpipor så har du ganska mycket med kraft ur dom med

Full gas inge knas
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Är inte dom 2 cylindriga?

Jag har alltid trot att dom var 2 cyl

Jag har hört att det ska va ett grymt acc i 500...stämmer det?

Drar den mkt soppa?
Håller ner skidorna?
 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Jan-03 kl 10:16 PM (CET)]500 har 2 cylindrar ja men 6/700 har 3

ja acc ska man inte klaga på jag tycker att det är riktigt bra..jag har provat en pro mod 700 dragrace skoter så jag har ju lite att jämnföra med(nog för att 500 är långt ifrån men vet hur sån känns också) och är klart nöjd med accet...den hänger med srx 600 som har 133 hp upp till 110 iaf och det skiljer ju trots allt 40 hp

drar ca 2.3 - 2.5 vid hård körning.
och enda sättet att få upp skidorna på den är om man står längst bak på bågen och står i uppförslut och drar på järnet då lyfter dom men alldrig annars...tråkigt?? jag tycker det är bra

Full gas inge knas
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Hade en 500:a -01:a som jag inte har något att klaga på.(jämfört med andra 500:eek:r)
Inga problem att hänga på 7-800:eek:r efter en krokig gropig led men på sjön & kalfjället om man vill åka fort så är det naturligtvis bara att glömma.
Kort sagt MYCKET lättkörd & snabb upp till 130,men jag åkte naturligtvis aldrig över 70 eftersom att det ju är förbjudet.
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Okejj...vad kostar en Sxr 500?

En som är i mkt bra skick?

Jag har funderat på en Sxr-700 som är byggt om..den väger lika mkt som en 500 men kraft som en 700 + v-kit och hkmatta för 55000:-
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
säkert en enormt läcker skoter(den ombyggda alltså)men tänk på att det bara finns EN,det är kul att vara ensam om något på leden,inte lika kul på verkstaden.
om du kan skruva själv så tycker jag du ska slå till,den lär gå som en flygmaskin!!,men om du inte kan det så köp nåt annat.

mitt val skulle vara den fräshaste/billigaste 6/700 jag kunde hitta som jag skulle sätta ett variatorkit + ev pipor på=lätt att hitta delar+lättare att få hjälp med inställningar,bestyckningar i förgasare och variatorer.

ditt val av skotermärke är klokt,yamaha brukar bara gå och gå-nästan alla yamaha(utom srx)brukar dock behöva hjälp för att gå riktigt fort(därav variatorkit och pipor),när det gäller kvalitet och finish så ligger yamaha på topp.......
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Jo jag har kört yamaha hela mitt liv...(Inte för att jag har levt så länge heller) jag har ju provatt andra skotrar men jag tycker yamahan är klat bäst...Jo det blir nog den där ombyggda sxr...tror jag....
 
P

Peter J

Vad skiljer en Sxr mot en Srx? Hur går dom i lössnö? Hur höga kammar kan man ha på mattan?
Ska till att köpa skoter men det finns ju så mycket att välja mellan. Står och velar om jag ska köpa en bergsklättrare eller en modell typ Sxr, SxViper eller Polaris EdgeX.
Hur är Yamahas bergsklättrare MM??
 
O

Oskar

Lite svårt att bedöma en skoter genom att bara sitta på den anser jag iaf!
Kan ju vara bra att provköra lite innan man dömer dom!

 

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Jag hade en Sxr 500 förra säsongen och den drog så ENORMT med bensin så tills i år har jag en Sxr 600.
Det är en stor skillnad på dessa maskiner.
Att det är mer klipp i 600:an det förstår väl alla och den är fan så mycket roligare att köra.
Det som skiljer mest är nog gassvaret den svarar direkt när du trycker till.
Jag testade 600:an med GPS och den gjorde 140 km enligt den och på mätaren stod det 150 km.
Förmodligen så kommer den att gå lite fortare när den är ordentigt inkörd;-)
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Undra då hur en 700:a är?:)

Vad har du för års.mod på din 600?

Eller är det värt att lägga ut lite mer pengar på en 700?
 

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Sxr:n är en o2:a.
Den har nu gått 50 mil.
Jag är nog inte rätt person att avgöra om det är bättre med en 700 för jag har aldrig provat den.
Men det borde vara mer klipp i den än en 600 om man nu behöver det för personligen tycker jag att det räcker med detta.
Under rätt förhållande så åker skidorna upp i luften iallafall.
Blomman

 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Jag har mer och mer börjat fundera på en Vmax sx 700 istället...Är det någon som har haft en sån nång gång?

Skulle villja veta hur dom går allmänt...tex ilössnö och sånt
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
En Vmax 700 SX 97a? 99a?,En Vmax SX är nog ingen pärla i djupsnö med tanke på den korta fjädringsvägen i boggin för Yamaha byggde den nämligen för cross?!? så det är nog inget för dej om du vill busa i djupsnö men efter leden har jag hört att dom är mördare
 

kungbore

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Köp en sxr i stället, har bättre lösssö egenskaper o fjädring (specieelt om du tar bort krängningshämaren o sätter dit andra fjädrar fram) plus att 700an med pipor o lite annat småplock kan du rasta en gammal srx upp till hyfsade hastigheter. med hk-matta o borttagna brickor till förskjutnings stagen så är det for gjort att du får nita fast stänklappen igen, en grym ledmaskin!!
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Det är nemlingen så här att jah har bara 40000 att köpa en ny skoter för så ingen sxr:(

Är det någon som har några bra förslag vad man kan köpa för 40000...den ska gå HåRt och vara snygg + bra i lössnö
 

sxr

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
två frågor till "blomman":
du vet inte varför den gamla sxr drog så mycket bränsle?
vad var det för årsmodell på den du hade och hur långt hade den gått ungefär??