beställa från U.S.A???? Frakt???

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
jag funderar att beställa en bandtunnel och lite boggie delar från www.mountainperformance.com men nu undrar jag hur jag får hit grejerna???
någon som har beställt därifrån och har erfarenheter???

fraktpriser???
hur är det med tullen och det??


måste veta..!!!
 

Arctic cat 71

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
RE: beställa från U.S.A???? Frakt??

Hej läste din insändare om fraktkostnader i från USA.
Du får nog räkna med Dollarpriset på varorna * 15 svenska kronor då är du ganska nära.
Eempel (179Dollar * 15 kronor =2685 kr)
Då är frakt moms och tull inräknad
 
RE: beställa från U.S.A???? Frakt??

Det bästa du kan göra är att få dom att skicka det som gåva = Inge moms eller dyl.
Jag och en kompis har beställt 2st TAG T2 styren och massor med kläder och det kommer gå på ca 500-600kr frakt med Fed Ex economy som gåva. 10lbs = 75$ sen för varje 10lbs så ökar det med 10dollar.
Hoppas du fick lite kött på benen iaf

 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: beställa från U.S.A???? Frakt??

Det blir ingen tull när man beställer skoter- eller bildelar via postorder från USA.
Frakten kan variera mycket kraftigt, sist jag beställde gick den på ca 500 kr för ett paket på 15 kg (FedEx).
Däremot måste man alltid betala svensk moms (25 %), det brukar gå till så att fraktfirman betalar moms till svenska tullen och sedan skickar de en faktura på momsen, den brukar komma någon månad efter paketet.
Se upp med momsfakturan om det är FedEx som har stått för frakten, de har rätt dålig ordning på sin administration och det händer att man får någon annan kunds momsfaktura.
Spara kartong, alla frakthandlingar och följesedlar tills momsfakturan har kommit och se till att momsfakturan gäller rätt kollinummer och att momsen är beräknad på samma belopp som står på postorderfirmans faktura. I annat fall, klaga omedelbart hos fraktfirmans svenska kontor och var beredd att faxa över följesedlar mm.

Seriösa amerikanska postorderfirmor med möjlighet till näthandel brukar göra så att när man väl har beställt (och som regel betalat med visakort), så skickar de ett mail där fraktkostnaden meddelas. De expedierar inte ordern förrän man har svarat på det mailet och sagt att man godkänner fraktkostnaden. Då slipper man obehagliga överraskningar.