SKS 700 01-03

pineridge

Rookie sledder
12 feb 2018
11
0
1
Stockholm
Många i familjen och skoterflottan behöver utökas för att alla ska kunna hänga med på utflykter. Har fn en Lynx Adventure 500f som vi är kanonnöjda med och är ute efter lite samma stuk.

Vill dock inte lägga för mycket pengar och spanat in tidiga touringmaskiner. En som dyker upp som en slitstark ledmaskin är Polaris SKS 700 01-03. Kan ett välskött ex vara värd 20k?

Har fått för mig att 700 är en väldigt pålitlig spis men några kända fel att se upp med? Ja förutom soppaförbrukningen då.....
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Ves-motorn med avgasportar kom 2002, innan var det sk non-ves så en 2001 är väldigt stabil. Få 700 Ves maskiner som havererat pga avgasportarna, men det har hänt o de behöver underhållas med nya membran o rengöras lite nu o då. Se bara till att remmen till vattenpumpen är fräsch (byte var 700 mil) o kolvbyte vid ca 1000 mil är väll att rekommendera . Annars är det inga modellrelaterade problem med den maskinen vad jag vet eller hört. Min har gått ca 700 mil och det jag bytt är membran till Ves, lager i boggien, rem till vattenpump. Kör på två orginalremmar sedan ny, tar lite olja men minst 3 liter milen i soppa! Har haft en 01 SKS förut o den var riktigt trevlig på leden och en fin familjemaskin. Inga problem med den heller. En av mina vänner körde 1400 mil med sin 1998 SKS innan han sålde den, bytte kolvar efter ett misslyckat trimförsök vid 200 mil, en vattenpumpsrem vid 1000 mil och sedan vanlig service såklart.