3 cyllindrar bra eller dåligt?

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Hej
Har funderat på att köpa en XLT SKS 95-96 är det en bra skoter. Har hört att motor renoveringar kostar nått i hästväg på 3 cylindriga motorer (som att det skulle vara billigt med två). Vad har ni att säga om detta. Ni XLT ägare eller föredetta kan väl även skicka en liten kommentar om skotern.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Jan-04 kl 07:35 PM (CET)]jag har en XLT SP -96a som jag har fått borra och byta kolvar på. det kalaset gick på 8 625kr. Ett kolvrings knaster hade lossnat och åstakommit en del skada på en kolv samt att kolvringen hade nött på cylinderväggen när den fjädrat ut i avgasporten. Nu är den borrad 0,50 på diametern och nya polaris orginal kolvar sitter i den.. Westboms i gammelstan borrade cylindrarna,
Arbete: 1500kr
Kolvar: 987kr x3
kolvringar: 450kr x6
Låsring: 19kr x6
-5%
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Det rasar inte oftare bara för att det är tre cylindrar. Det finns för och nackdelar med allt, vikten är väl den enda nackdel som jag ser det, medans jag tycker att fördelarna är fler tex. vridet, lite vibbrationer, effekten och ljudet.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Jan-04 kl 07:36 PM (CET)]kolvringsknaster: ett litet runt stift som håller kvar kolvringen i sitt läge.

ett knaster är troligen nånting som håller kvar nånting nånstans. knastret som håller kvar kolvbulten heter ju egentligen kolvbultslåsring på riktig svenska men det är nog fler som bara säger knaster..
 

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
Äger en XLT SKS -95 och är nöjd. Har haft den i 1 mån. Går som ett skollat djur med ett sjukt ljud. Har bara bytt stift och fyllt på olja. Var dåligt skött när jag köpte den (fick bra pris) men ändå helt problemfri hittils. Bara att tanka, och med lite känsla tar du dig fram bra i terrängen. /Punkarn
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Ja det låter ju inte som någon större fara, hur blir dom i djupsnön om man sätter på en högkamms matta??
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Jan-04 kl 03:23 PM (CET)]XLT motorn är mycket lätt för att vara en trippel. Jag har då aldrig märkt att den är tung på nåt sätt. 670 motorn som sitter i ultran väger ju jättemycke mer i jämförelse..


OrrenXLT...inte mattman
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Anledningen till att det är så stor viktskillnad mellan XLT:n ( som f.ö betyder x-tra lite tripple) är att XLT:n har en egen motor utvecklad med 650:n som grund. Motorn som sitter i Ultran är en ned-strokad Stormsnurra...

Xlt:n har en fin motor, med ganska måttligt effektuttag, vilket ger bra hållbarhet. Vissa årsmodeller var det lite problem med (-94 el -95, första året med 600:an iaf). Det hade nåt att göra med en oljekanal i blocket som var för klent tilltagen och geggade igen. Detta kan medföra att yttre vevlagret på variatorsidan havererar. Man brukar kunna höra om det börjar låta konstigt från det lagret, och då ska man INTE köra vidare.
 

Attachments

P

Pirri

har en XLT SP från 94, med 580:n,
går som ett skott, har aldrig krånglat
eller jävlats nåt ( förutom att förgasarna jämt frös ihop innan jag skaffade galler för luftintagen ).
dessutom tar man sig ganska bra i djupsnö, om man har lite känsla i gastummen!
 

the trasher

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
jo de är ju klart att motorrenoveringarna blir lite dyrare på en trippel, men annars så är ju hålbarheten minst lika bra som på en två cylindrig maskin.

kan verkligen rekomendera en XLT, det är grymt stabila skotrar, och pga det låga effekt utaget ur en så pass stor motor så är dom stabila och håller många mil.
det är ett väldigt skönt ljud i dom också, också drar dom lite soppa och är billig i inköp, en perfekt skoter helt enkelt!!!
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Hade en -94 med v-kit, enorm skilland i ax mot orginal. 1500 mil utan krångel hann det bli, som tidgare skrivits så är den förmodligen så driftsäker av det låga effekt uttaget kontra storlek. görs inte så fina motorer idag!
 
T

teodor sivertsen

hej! har själv en 650sks som vevaxel lagren gick sönder på.. det kostade 5000 spänn. men det är ändå värt det för den kommer nog inte att hända på den närmaste tiden igen. nu har jag trippel pipor och variator kitt. den går som ett spjut.

"Tacka vet ja trippel"
 

Tommy

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Jag har en xlt sp -95. Den har snart gått 1000mil och motorn går som en klocka..