F7 med konstig gång

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Tycker F7an min beter sej lite konstigt. Ligger jag och kör lugnt och gasar på lite så vill den bluddra lite innan den svarar riktigt på gasen. Ligger jag och pressar den så svarar den direkt.

Sen så har den en tendens att tappa tomgången ner till 1100rpm. Mätaren slocknar. Antagligen av brist på ström. Så kan den stå ett tag tills den sakta höjer tomgången till normal. Jag har en teori att det har med lössnö att göra. Hände två gånger efter jag hade varigt ut och lekt i snön.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Lägger mig inte i resten av inlägget men det där med tomgången är konstigt. EFI:erna brukar hålla tomgången väldigt stabil oavsett om motorn är kall eller varm. Har aldrig varit med om att mätaren har slocknat på min F7 EFI. Däremot på F5:an med förgasare slocknar den gärna på låga varv.
 

malm

Välkänd medlem
20 feb 2007
160
0
6
Sundsvall
Min var sådär bluddrig när man kört lungt en stund och klämde på, då var det TPSen (Throttle Position Sensor - En givare på sidan av gasspjället som känner av hur mycket du gasar) som var feljusterad. Jag for till en Arctic handlare och fick den justerad.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Min f6 håller alltid ca 3000 varv efter man stannat, tar ca 20-30sek innan den går ner i rätt tomgångsvarv. Har kollat med spray, så den drar inte tjuvluft mig veterligen.

Bluddrar gör den oxå ifall man legat och fis kört ett tag, ibland flyger man nästan över styret när det tar stopp av bluddret.