diamond drive byte olja

racingmikke

Aktiv medlem
1 feb 2009
72
0
6
Skellefteå
Vars fyller/byter man olja i diamond driven? och hur mycket ska man ha? måste man lös med sekundär variatorn? någon som vet hur man ska gå till väga? ;)
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
Pluggen sitter i bandtunneln, skruva lös och töm ur oljan!

sen lägger du skotern på vänster sida, häller i ny olja och skruvar dit pluggen igen!


Vill man vara extra seriös tar du bort sekundären, då kan du öppna locket på DD och torka rent allt osv, du kan även ta lös hela DD och hålla till på arbetsbänken om du hellre vill det.
 

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
om det är utan back ska det vara 3oz, vet inte exakt hur mkt det är men det är inte mycket =)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Oljan kan köpas i 3 olika förpackningar hos Åf
3 Oz för de tidigare utan back i DD
12 Oz för de med back i DD
15 Oz för de med back på motorn
Köp oljan hos Åf så får du både rätt mängd och rätt olja.
Ja byter innan ja ställer undan den för sommarn.
Annars har jag för mig att det ska bytas var 500'de mil
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ett bra tips är ju att då och då kolla oljan i DD då den ibland vill tömmas och då skära ihop. Sett så många skurna DDs.. Och även haft en DD skärning på en fd. skoter
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
hur kollar man oljenivån ? jag har bara en plugg inne i tunneln på min 05:a , ska man krypa in där med en ståltråd å försöka doppa ner den ? eller kanke luta den och se om det kommer ut nått ? .... jag fattar inte hur man kan designa den så idiotiskt , en sticka med magnetplugg och påfyllning skulle ha suttit där , å självklart även en oring i locket
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
odysse så länge allting är tätt så ska de ju vara rätt nivå ;) men jag håller med om att en sticka är inte helt fel då de händer att DD läker.