för och nackdelar med trecylindrigt

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Nackdelarna är väl att den kan bli lite tung, blir dyrare om den rasar.
Fördel : En trippel låter bra härligt med några bra pipor, gör den säkert med orginal med:laugh: trippeln går oftast fortare än twin, dock är dom vill ingen jättebra lekmaskin, då tycker jag det är bättre och sattsa på twin :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Bara för att det är en trippel så behöver den inte vara tyngre, dyrare ras eller svårare att leka med. Sxr 700 -01 har 270kg i tjänstevikt. F6 -06 har 265kg i tjänstevikt. Sxr 700 motorn väger 36,1kg utan pipa,gasare och variatorer men MED startmotor för elstart.

Själv tycker jag mer om trippel än om twin. Bättre ljud och skönare gång.
Kastade omkring Vipern lika lätt som jag kastar omkring F6an, samma gäller kompisens Sxr 700.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
komplett motor Ves800 69kg
komplett motor SXR 700 70kg

fy helvette vad tung en trippel är alltså!

borde ha satt xcr 800 motorn på vågen medans jag hade ute den nu men fan man kan ju inte tänka på allt.. vänta nu ultramotorn står å skräpar! Vägning på G!!
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Yamahas 3 cylindriga motorer från 95-2002???? värkar vara himla fina motorer, Har en venture 700 trippel 99 och har aldrig haft nå motor problem, misstänt lite men då var de bara nya stift som behövdes, går otroligt bra och de går Fort till 120!!! vad jag har fått för mig så drar just den motorn iaf som yamaha har mindre soppa än en vanlig twin?? Mountain max 700 trippel och sxr/srx 700 kan vara värt att titta på, billiga men oftast är dom slutkörda för att dom är i den prisgruppen så att ungdomar (som jag själv) har råd att köpa dom som första sport skoter tills man fått jobb osv, men hittar du en fräsh så tror jag det blir ett bra köp, aldrig riktigt hört nå dåligt om dom å vi har haft våran i 3 år nu och har aldrig krånglat motormessigt, och med trippel piporna får du inte en skoter med skönare ljud! Nån som vet nå mer om tripplarna?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Trippel...ljudet....vridet.....mmmm :D

Men som alltid, köp fräscha, "välhadda" grejor, köper du skrot får du skruva.


(Eller, skruva, det får man ju alltid, men iaf mindre med "välhadda". DS.)
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Triple är fina krejjer :D Iaf yamahas triplar. Odödbara motorer typ! Håller mkt,går bra orginal bara redhead motorn som är lite slack orginal men de är lätt fixat med pipor osv och då är den riktigt grym. Bra vrid och + ikanten är ju ljudet från dessa motorer eller 3-cylindrigt huvudtaget, man får ju gåshud av en med pipes på hehe ;)

Jag tycker dom om triple och blir min 3:e säsong med skåjtern.

Nackdelar: Kan lätt sura ihop i lösnsö vid burkande ihöger gäller speciellt alla yammas triplar. Men lätt fixat med en bockad plåt/skydd för utblåset.
Lite tyngre än andra skotrar men vem bryr sig?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Triple är fina krejjer :D Iaf yamahas triplar. Odödbara motorer typ! Håller mkt,går bra orginal bara redhead motorn som är lite slack orginal men de är lätt fixat med pipor osv och då är den riktigt grym. Bra vrid och + ikanten är ju ljudet från dessa motorer eller 3-cylindrigt huvudtaget, man får ju gåshud av en med pipes på hehe ;)

Jag tycker dom om triple och blir min 3:e säsong med skåjtern.

Nackdelar: Kan lätt sura ihop i lösnsö vid burkande ihöger gäller speciellt alla yammas triplar. Men lätt fixat med en bockad plåt/skydd för utblåset.
Lite tyngre än andra skotrar men vem bryr sig?
dom där nackdelarna beror inte på att det är en trippel och yamahas skotrar är alltid snäppet tyngre oavsett trippel eller inte.. :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nä det beror inte på att det är en trippel och det är inte alla Yamaha tripplar heller. Varken våran MM 700 -97 eller Vipern var så där när man burka åt höger.

Vet inte om dom är så mycket tyngre Yamahas skotrar(förutom Rx1an då), 270kg i tjänstevikt och min F6 -06 har 265kg i tjänstevikt. Men jämför man med Ski-doo är väll alla skotrar tunga. Yamaha kan verkligen trolla med vikten. Man märker inte av den. Varken i pudret eller på leden.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag kan då inte komma på några nackdelar med trippel :hmmmm:
Och som några hade skrivit att den är tyngre för att den har 3 burkar behöver ju inte vara sant. Okej Arctic Cats tripplar är ganska tunga men som Yamaha trippel motorerna är nästan lika lätta som vilken annan twin, det är Yamahas chassi mm som är tungt. Jag håller med det Stins1 skrev om att Yamaha är bra på att gömma vikten någonstans, Rx1 apex är ju tung (på pappret) men helvete så lättkörd skoter.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Nä det beror inte på att det är en trippel och det är inte alla Yamaha tripplar heller. Varken våran MM 700 -97 eller Vipern var så där när man burka åt höger.

Vet inte om dom är så mycket tyngre Yamahas skotrar(förutom Rx1an då), 270kg i tjänstevikt och min F6 -06 har 265kg i tjänstevikt. Men jämför man med Ski-doo är väll alla skotrar tunga. Yamaha kan verkligen trolla med vikten. Man märker inte av den. Varken i pudret eller på leden.
det är sant i vad du säger, enda gången vikten känns av på en yamaha är när man börjar lyfta i dom, när man kör så känns dom hur lätta som helst, yamaha vet hur man balanserar upp en skoter!