Ni som kan om Ranger Mountain 800

Uffe2

Aktiv medlem
13 okt 2009
64
0
6
Krokom
Jag tänkte höra med er om 700mil är det mkt för en Lynx Ranger Mountain 800-03. Om jag köper det vad kostar det att bytta slitage delar? :hmmmm2:

Jag har läst en hel del om att det många som byter kolvar mm.., vad kostar det?:stupid:



Tacksam för svar!!!
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
rotax serie 3 motor har ju org felet med fettet i vev lagret, sedan kan du ju kolla komp i den innan nu köper den.
byta kolvar å ringar kanske inte vore så dumt om dom inte är bytt på ett tag.

om den är bra servad så går den nog många mil till
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
alltså jag vill inte verka negativ.. men köp INTE 03!!

Den hade så mycket brister.. tex att dom hade inget skydd för packboxen så då kunde den komma ut bakom variatorn = fettet kom ut = lagrena skar = motorn skar = $$$$$

Satsa MYCKET heldre på en 04! =)

/F
 

Uffe2

Aktiv medlem
13 okt 2009
64
0
6
Krokom
Jag har nu finkammat hela nätet och vill egentligen 04 men det finns inga. Det därför bestämde jag mig för en 03.

Jag som inte kan mkt om skotrar kan jag se om vev lagret är bytt eller ej eller måste man skruva för att kunna se?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
köp en annan sorts skoter om du inte kan eller vill skruva! köp en 600 av nåt slag kanske polaris... deras motorer e bra mindre problem med dem än med rotax.. skäms när dem fula orden kom ur min mun som är ski-doo frälst..:eek:
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag kan bara säga att jag köpte en ny Ranger MTN 03, och jag har inte haft några som helst problem med den...

Den gick sen över till mr Zapper här på forumet som mig veterligen inte heller haft problem.

Nu har den iof efter varje vinter gått direkt till verkstan som servat och mekat med den.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
se bara till att fettet i vevlagret finns på plats sen har du en rolig skoter som bara går o går men som sagt kolla fettet
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Ett litet tips, då min kompis hade en likadan är att kolla boggieskenorna, dom var spruckna på hans.

/Micke
 

r8n

Aktiv medlem
16 jan 2009
56
0
1
Sundsvall
Jag har en RM -03! Den har också spruckna boggieskenor. Men dom är åtgärdade och förstärkta nu. Har inte haft något problem med den. Packbox och kolvar var bytta på garantin innan jag skaffade den. Har utrustat den med boysen rage cage för att slippa kassa org. insugsgummin.
 
Senast redigerad av en moderator:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Hur kollar jag vevlagret finns på plats?:stupid:
Hur ser det ut?:hmmmm2:
du ska kolla fettet i vevlagret, inte om lagret finns på plats... jag utgår att skotern i fråga har lager när du köper den :stupid:

riv motorn och kolla upp den, annars är mitt råd att kika efter en annan skoter.......
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Lånar exc´s bild från denna tråd, och kluddar lite på den, de Undie menar är att du ska undersöka huruvida packboxen är frisk eller ej och ifall du har kvar de vita isoflexfettet som du ser på bilden..

De är svårt att göra utan att köpa skotern först :(
och jag vill inte säga de e ingen fara, men de e en hård och stark motor som jag anser är värd inköpspriset. Sen att man måste underhålla den är inga konstigheter.

 

Uffe2

Aktiv medlem
13 okt 2009
64
0
6
Krokom
Jag har nu ändå köpt en RM 800-03. Jag tycker den är så snygg.

Vad bör jag kolla innan snön kommer?
Eller ska jag lämna in han för en service vad kostar det i så fall?
Packboxen är bytt och kolvringarna är också bytt enl. förra ägaren.
 

zapper

Snowmobile Crew
15 okt 2009
30
0
1
Sollentuna
Jag kan bara säga att jag köpte en ny Ranger MTN 03, och jag har inte haft några som helst problem med den...

Den gick sen över till mr Zapper här på forumet som mig veterligen inte heller haft problem.

Nu har den iof efter varje vinter gått direkt till verkstan som servat och mekat med den.
Ja det stämmer har kört den nu i några år och har inte haft några större problem med den. Men som sagt har den vart inne på service efter varje säsong.

En kul skoter är det iaf, både på och utanför leden.
 

Uffe2

Aktiv medlem
13 okt 2009
64
0
6
Krokom
Pratade med en skoterfirma i veckan men han tyckte inte att man skall börja riva motorn för att kolla i fall om det fel på han!!!
Vad tycker ni:hmmmm2:?
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Pratade med en skoterfirma i veckan men han tyckte inte att man skall börja riva motorn för att kolla i fall om det fel på han!!!
Vad tycker ni:hmmmm2:?
Lät som ett dumt svar. :stupid:
Men visst kan man köra och hoppas på det bästa men det bästa är ju så klart att riva!