Rotax serie III som INTE har rasat

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Tänkte göra en tråd just för att många verkar tro att rotax serie III motorer bara rasar och spyr ut fett från alla packboxar.
Men är bara motorn välskött så håller den, som sagt alla motorer har ju brister och inte bara rotax serie III.

Rev min 800a idag med hjälp av IamFredrik, värt att noter är att mätaren står idag på 743 min och inget har gjorts på motorn förutom kolvbyte vid 50 mil på garanti.

Vi upptäckte att allt fett var kvar i lagren när vi delade blocket, mycket konstigt tycker nog alla för de är väl nästan en regel att de ska vara borta med vinden, speciellt när den har rullat över 700 mil, eller?


Så här såg cylindrarna ut, ungefär som nya, till och med små reporna från honingen syns.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Med rätt underhåll tror jag inte serie III motorn rasar mer än någon annan, kikade in på cylindrar och kolvar på 700'an min som gått snart 800mil och både kolv och cylinder ser nästan ut som nytt, honings reporna finns nästan över hela cylinderväggarna. Kolvbyte på garanti var gjord på den också. :)
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Med rätt underhåll tror jag inte serie III motorn rasar mer än någon annan, kikade in på cylindrar och kolvar på 700'an min som gått snart 800mil och både kolv och cylinder ser nästan ut som nytt, honings reporna finns nästan över hela cylinderväggarna. Kolvbyte på garanti var gjord på den också. :)
Nä precis, de är de jag vill komma fram till:)
Ja jag förstår ju om du blev lite förvånad då du öppnade motorn, de blev iaf jag efter alla problem man har hunnit läsa om :p
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Har inte öppnat motorn utan vart bort med reedkorgar och grenrör, blir att riva till sommaren och se över och fetta om :) Vart förvånad hur ren och fin kolvarna var i min motor också.

 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Har en 440 -06:a, gått 360mil, och började skicka ur sig fettet ur packboxen, utåt som tur var, har hänt att inre packbox gett upp å då sköljer bränslet lagret torrt med ras som följd. Fettet är ju inte gratis att köpa direkt, 700spänn typ för en 50ml tub och enligt handboken så kunde det gå åt "lite" till. funderar på att göra en bricka att montera utan på packboxen men det är så tunt med gods där.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Min 800a har det inte heller varit några motor problem med! (Än iaf) Har beställt kolvar nu tänkte att det kan vara dax med 960mil på mätaren! :clap2:
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Köpte en Rev 600 sdi -05 i våras som gått 450 mil. Tänkte åka i vinter och om jag är nöjd med den och om den blir kvar så tänker jag gå igenom motorn tills nästa vinter och kolla upp hur det står till med fettet på veven.

Tycker inte det borde vara någon fara om den bara gått 450. Det känns som man bara har otur om den skulle haverera tack vare det.
 

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
Köpte en Rev 600 sdi -05 i våras som gått 450 mil. Tänkte åka i vinter och om jag är nöjd med den och om den blir kvar så tänker jag gå igenom motorn tills nästa vinter och kolla upp hur det står till med fettet på veven.

Tycker inte det borde vara någon fara om den bara gått 450. Det känns som man bara har otur om den skulle haverera tack vare det.
är nog bara köra vidare, om det är 450 ärliga mil ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Köp slick 50 fett,,,då behöver ni aldrig byta lager ,,bet billigare..typ 200kr för en hel stor patron..

OBS jag har inte provat men jag "tror" att det skulle funka bättre än org fett.. Bara det inte kryper ut därifrån det är frågan?

Får man det att vara kvar så är jag säker på att det dänger org fettet.. Jag har bara bra erfarenheter av slick 50 .. Jag kostar på slick 50 i alla mina motorer. bil som mc som skoter som båtmotor.

Jag är också säker på att dessa rotaxmotorer skulle må extra bra av slick 50 i cylindrarna då dom har enkelring , Ringen skulle få ett betydligt längre liv och kolven också,,jag ger mig F på att pittingen på ringarmna skulle upphöra helt med regelbunden slick..... Enkelringen i rotax har ju ett extra hårt liv gämfört med dubbelringade kolvar. Man bör byta ring på halva kolvlivet ivf,,då en enkelring slits det dubbla mot twinnringad. Men enkelring är helt klart att föredra då man får lös mer power helt enkelt.. Jag bygger om mina TC kolvar till enkelringat..Jag får då lös ca 3-4% mer effekt på maxvarv.

Slicka motorn :biggrin1:
Jag häller i vanlig slick 50 för motorolja,,till bil . Häll genom tänstifts hål och drar runt motorn för hand eller elstart ett tag och sopar sedan igång och åker,,,,Rykler nått fruktat kan jag lova flera min kritvit rök Stenfränt!!

OBS motor måste vara grundligt inkörd,,,minst 50 mil på nya kolvar innan slick 50. Annars blir den aldrig inkörd och tätar sämmre i ringarna.

Jag behandlar lite då och då,,typ var 5 tank för att vara säker på bästa skydd. behövs bara några matskedar då och då.

På förgasar motorer märker man att tomg ökar efter ett tag så det funkar garanterat...:nod:
Jag har kört skllick 50 sedan det kom före 90!! o9ch har sett hur bra det är im motorer,, det är lika bra som dom sriver själva vill jag hålla med om...Räkna med minst 30-40% vill jag påstå vad jag sett längre livsländ på kolva o ringar om man behandlar lite då och då.

Inte försäljare av slick ,,,,bara inpad :biggrin1:
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Tåliga skoterägare...

Försökte mig på en tråd "Kända konstruktionsfel " för att sprida kunskaper om dessa skitkonstruktioner som fortfarande finns till bilpriser. Detta för att om möjligt göra livet lättare i denna hobby. Inga svar överhuvudtaget.

NU finns en tråd där man istället enbart försvarar en idiotkonstruktion.

Ja, jag är också skoterfantast. Men skoterägande ska inte kräva att att köparen är en idiot. Lägga ut 150' för en maskin som inte bemöter konsumentkraven mer än 2 år.

Nämn en konsumentvara som har lika kort problemfri livstid till det inköps priset... Ja det kan vara nån amerikansk missil eller nåt.

Köpte en flång ny maskin för att slippa problem. Men det var thundercaten som fick stå backup.
Hur kommer det sig att 4-hjulingen som är nymodighet i detta sammanhang håller för det den är avsedd för ?

Jag menar.. snöskotrar var av dålig kvalite för 30 år sedan.. och minst lika dåliga för 20 år sedan och 10 också. Och motorer som måste klyvas och fettas upp för att klara 2 år till existerade inte för 30 år sedan.

Det enda utvecklingen medfört de sista 10 åren är att ägaren inte själv längre kan åtgärda eller förhindra att skotern havererar efter att garantin gått ut.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
serie III är skit egentligen.. ändå kör jag en sån själv, men den har bara gått 90 mil som tur är :)
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
Det var inte min mening att sänka tråden. Bara skapa debatt ;)
Jag förstår dig, och jag antar att du inte bara syftade på rotax i ditt förra inlägg utan även andra märken, för som sagt så har ju alla sina svagheter och kan hålla med om att de inte borde vara så, men som sagt allt motordrivet, bilar, motorcyklar ja man kan fortsätta länge, har ju sina konstruktionsfel.

men för de mesta så är de ju nästan bara motorhaverier på crossar och skotrar och de måste ju bero på att de körs väldigt hårt i extrema miljöer.
jag tror tex inte att folk kör sina bilar eller atv´s lika hårt som dom gör med sin skoter dagligen, de tror jag är största anledningen till att de är så pass mycket problem med skotrar.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Att skotrar tuktas sönder är en sak.

Men att vevaxlar går isär eller kröks, stators brinner upp, serie III konstruktionen, vattenpumpspackningar som leder till generalhaveri, insugsgummin som inte tål bensin och leder till skärning mm, mm uppstår utan att skotern tuktas.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sv: Re: Rotax serie III som INTE har rasat

Har en 440 -06:a, gått 360mil, och började skicka ur sig fettet ur packboxen, utåt som tur var, har hänt att inre packbox gett upp å då sköljer bränslet lagret torrt med ras som följd. Fettet är ju inte gratis att köpa direkt, 700spänn typ för en 50ml tub och enligt handboken så kunde det gå åt "lite" till. funderar på att göra en bricka att montera utan på packboxen men det är så tunt med gods där.
Hmm..vilken tur jag har då som har 2 st 400ml tuber som står i garaget;)
och jag som kör polaris rackarns också:aetsch:
/
Bola.....................