Inställning av APV wires F7 EFI

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
34,5mm ska det vara

APV CABLE LENGTH (“Laydown”)
ENGINE MODEL CENTER
± 1 mm (0.039 in.)
500 cc 34.5 mm
(1.35 in.)
600 cc 34.5 mm
(1.35 in.)
700 cc 34.5 mm
(1.35 in.)
 

Bystedt

Välkänd medlem
13 dec 2009
142
0
6
Finland
Okejj tack..hur är det om spelet inte har stämd stor skillnad i effekt i maskin?el. är det botten vridet som minskar?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
från nippeln till slutet på wiren (metalldelen) , mät flera ggr fram å tillbaka å dra lite i höljet så de inte ligger på sniskan ..
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Tackar för bilden, ikväll ska jag roa mig med att rengöra apv, när alla andra trängs på krogen.:nerd:

Något speciellt man ska rengöra med eller kan man dränka allt i 5-56 och torka rent ?

Hoppas att det är APV då sabercatten missar på fullgas, känns som den får för mycke soppa på lågvarv åxå men det kan jag inte göra så mycket åt..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
55/56 är inge vidare å rengöra med , skrapa bort sotet med ngt vasst å torka sen med bräjkleen eller aceton
 

frostis440

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
Ånge
Om jag låter andra änden på wiren sitta kvar och mäter då är det 34,5, men då är justeringen i botten.

Men den ska väll inte vara lös i båda ändar ?:hmmmm:



Nu har jag ägnat några minuter till att läsa på lite om apv, och har då förstått att det är uppe vid motorn jag ska mäta, då är det dags att testa... :)
 
Last edited:

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Hur kan dom gå dåligt om vajrarna inte är spända som dom ska? Motorn öppnar väl tills det tar stopp ändå? Kör man utan vajrar i så börjar ju motorn bara snurra när den kommer över de varvet då dom ska öppna?

/ Johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
motorn känner av hur långt den lyfter , går den för långt , för kort eller inte orkar lyfta alls larmar den åt ecun som blinkar felkoder å går i ngt safemode
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
motorn känner av hur långt den lyfter , går den för långt , för kort eller inte orkar lyfta alls larmar den åt ecun som blinkar felkoder å går i ngt safemode
Jaha ja så trodde inte jag att den gjorde, har märkt att den går i saftmode om den öppnar för mycket eller för lite. Kanske bäst att kolla upp avståndet där då.

/ Johan
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
man kanske skulle ta en titt på de där, mina vajrar hoppade lös från apvmotorn förra säsongen :)
bara för att förtydliga en gång till, ska jag mäta i den ände som sitter fast i apvmotorn och ska de vara 34.5 med giljotinen i stängt läge?
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Jajemen det är i stängt läge det där måttet ska ska stäma. Som tidigare har sagts så mät först sen står du och drar i vajern ett par gånger sen så låter du den dra sig tillbaka av sig själv, sen mät igen och upprepa ett par gånger.

MVH/J
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej!

jag ska till å lyfta lös motorn på min f7a 04a ext, de ja började med var att kolla upp spelet på apv motorn, och där fick jag 45mm när jag mätte som de står här på sidan.
motorn har ju gått hur fint som hälst å varit sjukt rapp, så frågan är ju hur mkt effekt man har tappat? för ecun har ju inte larmat eller nå.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de lät ju sjukt mkt ! går ju knappt at justera till , om inte portarna öppnar blir den hur slö som helst , dom måste nog öppnat ändå ...
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
de lät ju sjukt mkt ! går ju knappt at justera till , om inte portarna öppnar blir den hur slö som helst , dom måste nog öppnat ändå ...

ja nog måste dom ha öppnat, för den har ju gått som ett skållat troll. men vad är de som händer när du har för slaka vajrar till portarna, blir de så att dom inte öppnar tillräckligt?
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Mätte upp på min 2003 F5 nu, 32mm på ena och 36mm på andra :)
visst är de så här man ska mäta?