Svängljul Rotax

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
60
Kramfors
Hur får jag lös svängljulet på en rotax 503. behöver jag en avdragare eller finns det något annat knep?
 

deddo

Aktiv medlem
1 jan 2000
66
0
6
Umeå
ja

jag antar att du måste använda en svänghjulsavdragare...
kanske går att göra en egen, vet itne hur det ser ut på din motor...
 

johnnyp

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
tips

bänd mycket försiktigt med en stor meisel på sidorna och skruva ut muttern jäms med axeln o slå försiktigt med en hammare på mutterN o bänd samtidigt med meiseln. På detta sätt har jag fått lös alla svänghjul o sparat pengar på att köpa speciella avdragare.
 

Joel

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
hmm

om du klarar dettta kan du faktiskt komma och visa mig hur detta går till när svänghjulet sitter som faan... dessutom har du hört talas om att lagrerna skadas väldigt mycket av slag i sidled när de inte är koniska... detta är ingenting jag rekomenderar... antingen bygger du en egen avdragare lr så köper du en!
 

Perra_66

Medlem
5 mar 2007
6
0
1
GÄVLE
Jag hörde nyss från en som vet.....Du tar en 5 mm plåt ...borra 3 st hål i den som du ska kunna skruva fast plåten med i svänghjulet. Mitt i plåten gör du ett större hål...kanske 20 mm....å svestar dit en fingängad...kanske M20 mutter, du ska ha en passande M20 bult oxå (gärna fingängad mutter å bult)....mått får du ta på plats........anger bara principen

Mvh Per-Anders
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Här är en bild på min avdragare, 15mm järn är den gjord av med en m20 bult och 12.9 bultar till dom 3 små.. Tycker det ska vara redigt så man slipper gorma med dom där skit avdragarna man kan köpa.