Snabb hjälp Rotax serie 3 FETTAR VEVAXELLAGRENA

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Hej har 2 frågor!

*Hur ska man kunna komma åt det innre lagret som ska fettas? (jonssons allrep sa att den ej behövde fettas men enligt en bild från tråden "vevaxelproblrm rotax serieIII" så ska de fettas!)

*Och vad ska det vara för packning mellan blockhalvorna? något flytande?

Tack för snabba svar!:becky:
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
förvänta inte dig snabba svar på sommarhalvåret.. och snön har väl inte fallit än ?`:D
hahaa
vet inte spec mkt om de där me lagrena, men låter väl bäst o fetta bägge 2, jag menar motorn tar ju inte stryk för de..
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
förvänta inte dig snabba svar på sommarhalvåret.. och snön har väl inte fallit än ?`:D
hahaa
vet inte spec mkt om de där me lagrena, men låter väl bäst o fetta bägge 2, jag menar motorn tar ju inte stryk för de..
Jo märker det xD Men iaf nu har jag löst packningsfrågand = Packningsklet!
Men har 2 frågor!

Hur jag ska komma åt det innre lagret och fetta

Villka moment man ska dra blocket med? (såg en bra tråd men inte hittat den än.)

Ska iaf göra det i morgon innan vi far på en liten semester;)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de inre lagret borde få smörjning via nippel.. du trycker in fett..kör igång.låter den snurra lite..sen stannar du å fyller på lite till..annars när du väl har isär halvorna "hade jag gjort iaf.. borra kanaler dit och dra en slang för olja från dom andra nipplarna så är problemet löst:9..

ang. bultarna..de är samma grovlek på dom som toppbultarna har ja för mig? isf är de samma moment där i princip..typ 2kg..sätt gängsäker så ska de inte vara några problem.... körde med bluesilicon när ja satte ihop mitt block.har då kört hela vintern utan att den har läckt igenom dära..
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
de inre lagret borde få smörjning via nippel.. du trycker in fett..kör igång.låter den snurra lite..sen stannar du å fyller på lite till..annars när du väl har isär halvorna "hade jag gjort iaf.. borra kanaler dit och dra en slang för olja från dom andra nipplarna så är problemet löst:9..

ang. bultarna..de är samma grovlek på dom som toppbultarna har ja för mig? isf är de samma moment där i princip..typ 2kg..sätt gängsäker så ska de inte vara några problem.... körde med bluesilicon när ja satte ihop mitt block.har då kört hela vintern utan att den har läckt igenom dära..
Tack för alla svar!:becky:
Sissta sakenn för idag är det något spec jag bör tänka på när jag sätter ihop blockhalvorna?:afraid:
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
kolla så att styrstiften på lagrena hamnar i urfräsningen på blocket och hälla lite 2t olja vid tväraxeln till olje/vattenpumpen. Och se till att blocket går ihop helt innan du börjar dra åt. En kompis drog av sitt block för att inte drevet till tväraxeln hade kugga rätt :S
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
kolla så att styrstiften på lagrena hamnar i urfräsningen på blocket och hälla lite 2t olja vid tväraxeln till olje/vattenpumpen. Och se till att blocket går ihop helt innan du börjar dra åt. En kompis drog av sitt block för att inte drevet till tväraxeln hade kugga rätt :S
Tack för tippset!:becky: