Butiker i USA..?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hej.
Jag är ny inom skoterområdet men har efter att ha läst de flesta trådar här upptäckt att det är väldigt vanligt att handla delar från USA.

I olika trådar nämns olika onlinebutiker, men kan man inte få ihop en lista med de vanligaste butikerna.

Så vilka olika onlinebutiker för snöskoter-delar känner ni till?
Och vad är deras specialitet?
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
www.richmotorsports.com Handlat ganska mkt av han. Rich är sjukt grym att göra affärer med! Han är dock sämst på att updatera sidan med nya saker. Lättast är att bara skicka ett mail till han och säga vad du vill ha så, så skickar han tbx ett mail precis vad allt kostar osv.

Snabba leveranser, bra priser. Kan ta hem grejjer till pricip alla märken. ;)
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
www.richmotorsports.com
www.sledparts.com
www.ronniesmailorder.com
www.kensports.com

och sedan lite värdefull information från Bonde456 som jag har kopierat från en annan tråd.
Om du beställer delar för över 1600kr så kommer det tull på varorna, tullen är 3.7% på motorcykeldelar (Skoterdelar har ingen egen kategori)
Tullavgiften beräknas på tullvärdet, d. v. s. din totala kostnad för varan inklusive kostnader för frakt och transportförsäkring till införselorten.
mervärdesskatten är 25 % och beräknas på summan av tullvärdet och framräknat tullbelopp.

Värt att tänka på är alltså att man inte alltid behöver den där extra lilla prylen "när man ändå beställer" ifall man då kommer över 1600kr strecket,
för då blir den lilla prylen väldigt dyr.
Jag hade så tur att när jag beställde så delade dom upp ordern i 2 paket av någon anledning, det ena paketet understeg 1600kr och då slapp jag tull och moms på det paketet

(siffrorna ovan kommer från en tullinformatör som jag mailat till och frågat vad som gäller, så det är ingen gissning)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
www.sled-parts.com handlar jag det mesta av, inte mycket på sidan men han fixar nästan allt.
Sen ebay.com är väll inte att förglömma, där kan man göra fina fynd ibland :) oftast där ett projekt kan börja!

ang 1600kr så är det inget gyllende tal. Har fått tulla för saker som kostat 6-700kr också och ibland har grejor som kostat betydligt mer gått rakt igenom (och då har det riktiga värdet stått på paketet.) Tullavgiften har alltid vart 3% det är den generella schablon procentsatsen, sen tillkommer 100kr för postens avgifter om det blir tullat och givetvis momsen på 25%.

(och det här är inga gissningar, har beställt saker från USA för andelens för mycket över totalt XXXXXXkr)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
www.sled-parts.com ang 1600kr så är det inget gyllende tal. Har fått tulla för saker som kostat 6-700kr också och ibland har grejor som kostat betydligt mer gått rakt igenom (och då har det riktiga värdet stått på paketet.) Tullavgiften har alltid vart 3% det är den generella schablon procentsatsen, sen tillkommer 100kr för postens avgifter om det blir tullat och givetvis momsen på 25%.

(och det här är inga gissningar, har beställt saker från USA för andelens för mycket över totalt XXXXXXkr)
Exakt, vad tullen sagt till mig så är minsta värdet på ett paket innan reglerna säger att det kan momsas 200 el 300kr (minns inte exakt), 500kr om det är en gåva men endast privatpersoner kan överlag skicka som giltig gåva...
Men detta var somsagt det en person på tullen berättade för mig mig, praktiskt så skiftar det verkligen från gång till gång, som asker säger en drivmatta till mig gick rakt igenom meddans jag har fått tulla på kläder för typ 500kr, de va iofs antagligen för att jag fick värdebekräfta eftersom företaget hade skrivit ner värdet till 3$ :rolleye
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har nyss beställt från sled-parts.com. Sjukt bra service och mycket hjälpsamma. Grymt snabba på att svara på mail är han(Devin). Mailar man till en svensk ÅF så i bästa fall får man svar till dagen efter. Alla mail jag skickat till Devin besvaras inom 1 timme, oftast inom 5-10min (förutsatt att han är vaken och på jobbet, tänk på tidsskillnaden) Återstår att se vad det landar på men tror jag kommer undan riktigt billigt.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
finns det någon sida som man kan beställa orginal grejjer ifrån ?
borde finnas någon tex polaris återförsäljare som skickar delat över pölen.