Polaris XC600 Höstfix.

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Hej allesammans.

Jag har en Polaris XC 600 -05 som behöver en rejäl övergång tills i vinter, arbetet med detta började egentligen i våras med en styrhöjare, men de stora arbetena sätter igång nu, så jag tänkte dela med mig av mina bilder och erfarenheter med detta, samt att jag antagligen kommer ställa en stor mängd frågor till er som förhoppningsvis läser detta. Skotern har gått 1550mil sedan sin tillverkning, vilket är mycket speciellt om det stämmer som det står på vägverket att den inte kom i trafik förrän -08 (!).

Vi börjar med en checklista på det som är planerat/inköpt/färdigt.
-Styrhöjare 4tum [KLART]
-Burkrem [KLART]
-Ny kortare ruta
-SLP Skidor [Inköpt]
-Rejäl service
-Fixa hastighetsmätaren[KLART, men ej monterad]
-Snygga till kabeldragningen runt styret
-Halkskydd fotsteg
-Variatorfjäder?

Kommer säkerligen tillkomma mer, men det är det jag kan komma på just nu, det viktigaste av detta är då servicen och skidorna, varav det förstnämnda det jag antagligen kommer få problem med, då jag inte har särskilt stor erfarenhet av det mekaniska, och det är där ni kommer in.

Jag har då planerat att vid servicen fixa det vanliga såsom oljebyte och infettning, men några har tipsat mig om man man kanske även skulle behöva byta lager runt om i skotern, så här kommer då första frågan... Hur vet jag vilka lager jag behöver byta, samt vad dom heter. Kan tillägga att i princip allt mitt material kommer köpas på Skoterdelen, då dom har sin butik i Klövsjö, 3mil härifrån.

En bestyckning är också på tapeten, och där har jag lyckats hitta en servicemanual till RMK modellerna för modellåret -05. Kan jag lita på siffrorna som står där i för 600 VES motorn? Förstår att det är annorlunda orginalbestyckning mellan RMK och XC, men resten av tabellerna borde man kunna lita på eller?

Kommer säkerligen komma mer frågor framöver, men det är ju ett tag kvar till vinter som tur är... Nu lägger jag upp lite bilder här nedan för att kicka igång tråden!

Före bilder!


Mellandagarna 2009-2010, första långturen med skotern.


v4 på kalfjället ovanför Björnrike.


Sista långturen för säsongen, här syns första steget i mina modifikationer, styrhöjare och burkrem på plats!

Hastighetsmätaren.
Tripnollställningsratten är spårlöst försvunnen på hastighetsmätaren, så när jag såg att Polarismannen här på forumet hade en för försäljning så nappade jag direkt, och en vecka senare så låg den hemma på garagegolvet. Däremot så upptäckte jag att det var en vit bakgrund på den jag nyss köpt, men svart på den som satt sedan innan, llikaså varvräknaren. Och det går ju inte! Så vad gör man då, jo fram med skruvmejseln och plocka isär för att antingen byta tavlan eller flytta över ratten.

Upptäckte snart att det var betydligt svårare att byta tavlan än att flytta över ratten, som bara är en plastbit gängad i en axel som leder i i mätaren.


Tyvvär så har polaris av någon outgrundlig anledning bytt gängor på denna lilla axel någon gång mellan årsmodellen som min ersättningsmätare tillverkades och -05, då min rullade av fabriksbandet. Därför fick jag nu således ta isär och byta denna lilla axel...


Men skam den som ger sig! tillslut var axeln på plats, och jag kunde lätt skruva dit den lilla ratten (med glas och gummiplutt emellan). Gick betydligt lättare efter att jag väl upptäckt att gängorna var gängade åt "fel" håll...


Så där ja, efter att ha limmat ihop burken så körde jag i skruvdragaren för att se så att allt fungerade, vilket det gjorde! En lyckad operation! Och höstens första skoterframsteg! Vi får hoppas på många sådana under hösten.

//SZ
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Jo. Har gått som safariskoter uppe i Funäsdalen hos Snökompaniet (som tog ut den från generalagenten själva, och sålde sedan vidare den till mig förra hösten).

går riktigt bra dock, helt nyrenoverade dämpare (iaf nåt man slipper göra..) och känns riktigt fin och så, förutom några smärre kosmetiska fel... Känns absolut inte som en skoter som gått såpass långt...