Vev fettning

_Mutte_

Välkänd medlem
17 jan 2007
154
0
6
Vilka årskodeller måste man fetta om vev lagren?

Har en -07 Skidoo 800HO Powerteck
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
är väl bara om packboxen spruckit eller på annat sätt släppt ut fettet som tyvärr händer ibland på gen3 motorerna
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
fettet överlever lagrets livslängd men av egen erfarenhet sällan packboxarna. Har varit med om två rotax 800(en powertek och en R) som båda släppt ut fettet på mag sidan runt 300mil. Att rekomendera är en inspektion av båda boxarna om du är osäker!
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Varför använder man sig av denna konstruktion? Det verkar ju inte vara nåt annat än rackel..
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Varför använder man sig av denna konstruktion? Det verkar ju inte vara nåt annat än rackel..
ingen här som kan ge dig ett vettigt svar, Maila BRP inc för att få korrekt svar, egentligen är inte konstruktionen dålig i sig, dock packboxar som inte klarar av jobbet..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ingen här som kan ge dig ett vettigt svar, Maila BRP inc för att få korrekt svar, egentligen är inte konstruktionen dålig i sig, dock packboxar som inte klarar av jobbet..
Håller med, och Mulle har ju också givetvis rätt, fettet går ju som inte sönder.
Det som kan vara en fara är att packboxen kan ha pajjar, man kan på PTO sidan få en indikation av detta om man kollar bakom primären.

Det är när fettet försvinner det måste fyllas på.
Det behöver inte bytas ut, "bara för att"

Sen så ska man tareda på varför det försvinner, detta troligtvis pga en sliten packbox.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
När man tar av variatorn är det det c.a 10% av alla skotrar som har läkt ut fett, i storleksordningen ett kryddmått - tesked på utsidan av packboxen. Ett läck av den storleken kan man ta utan notis och beror troligen på att det blivit för mkt från början och det måste ut, packboxen blir svagaste länken.
Skulle det vara mer, dvs. insidan på variatorn nerkläggad mm. får du kasta in handuken.

Rent tekniskt är detta bättre, det finns inget som säger att 2 taktsolja är det bästa i värden att smörja ett lager, i oljeförbruknings tänkande är det överlägset, förstå att annars ska 1-3% beroende på gaspådrag in i insuget för att smörja kolven,ett o kontrollerat spill rinner ner till ramlagren och tillbaka till vevhuset och slutligen till kolven som ofta i detta moment inte behövde den extra dosen olja och stiftet ger upp.
Vidare så kan ett ramlager ge upp av ålderdom utan att kolv,cylinder tar skada. Annan design skickar nött stål från lagret till kolv cylinder med extra skador som följd. Sedan -01 har Lynx varit mest sålda skotern i tätt följd av Skidoo och tillsammans är varannan skoter du ser en Rotax, alltid är det en viss procent som jävlas och har du hört många som har problem beror det mer på statistik än att konstruktionen är fel.
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Mulle har nog en mycket stor poäng där.
Tyvärr är det ju så att folk kommer inte in på forumet här och skriver att deras går bra. Utan nästan alla som skriver har problem. Själv matar jag på med min -99a som har gått 900mil and counting. Endast bytt kolvar en gång. =)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Min 07 Renegade 600 sdi har rullat 950 mil drygt nu. Köpte den ny. Går som en klocka fortfarande och har alltid gjort det. Har inte fettat några ramlager men bytte packboxen på variatorsidan vid 300 mil ca då en mycket lätt svettning av fett visade sig. Garanti naturligtvis. Har varit tätt sen dess.
 

exlime

Välkänd medlem
22 jan 2010
234
0
16
Min förra 800 -01 hade över 800 mil på mätaren när jag sålde och då gick den klockrent och ingenting var bytt.
 

plastjanne

Medlem
8 jan 2011
34
0
1
sandviken
Jag känner folk som tävlar skotercross med ski-doo, han säger att ca 600 mil sen är det dax att fetta lagren, har själv en 800 som lagren fettades om vid 700 mil, fettet är dyrt som satan, ca 1700 för en liten tub, men chansa och få ett motorras blir garanterat dyrare, min motor gav sig vid 250 mil, vet inte vad som hände, men det raset gick på 11000:-, jag kommer fetta om lagren vid ca 600 mil, lite som en försäkring, gör som brandkåren, ryck ut i tid!
 
R

RevMan

Dom inre lagren håller väldigt länge. lätt över 2000mil.
Som mulle skriver så blir fettet varken dåligt eller försvinner.
Några få lager med dåligt limmade tätningar har genom åren letat sig förbi kvalitetskontroller och in i ett fåtal motorer. När dessa motorer utsätts för höga temperaturer, alltså varmgång på riktigt så kan tätningarna då släppa om man fortsätter köra. Har fått in flera skotrar som har gått så varm så dom har nypt utan problem med lagertätningarna, så det är långt ifrån alla motorer som har dåliga tätningar.
4st e-tec i sverige råkade ut för detta 2009 och nu har man infört nogrannare kvalitetskontroller på lagren som finns i årets motorer samt att man har slängt bort alla gamla lager man hade på reservdelshyllan.
Det gäller även att man följer instruktionerna ordentligt när man byter lagren annars kan man skrota tätningarna då.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Varför använder man sig av denna konstruktion? Det verkar ju inte vara nåt annat än rackel..

Tror det mkt är ur miljösynpunkt att man kör med fettade lager, och helst nu med e-tec då man ska skicka in så lite olja som möjligt.