lynx re 800 etech 2011

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Tänkte höra om det är nån med sån maskin som har problem med remslitage i år också eller har dom kommit över det sen förra årets årgång ? Har nämnligen köpt en nu och precis hunnit köra in den så dags för första service :) tänkte köpa nån rem extra att ha på lager tills jag såg att dom kosta nästan 2400kr .... stor skillnad om man jämnför med dom som sitter på förra årets 800 maskiner .
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
60 mil på min nu remmen ser fin ut och då körde jag in remmen 0(!) km!(förutom en liten frans på ett halv cm långt ställe, men den var själförvållad vid en fastkörning,har inte rivits mer sen det :()
Hoppas den håller 100 mil iaf, just byt till 44 mm och drevat ner 2 kugg, har fått klicka ner till C#2 annars övervarvar den, före jag bytte matta var det C#1 som gällde. Blir nog att vikta på och kanske byta primärfjäder om det behövs. :)
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
skönt att höra ! Hur är din körstil då ? mest lek som puderkörning osv eller håller du dig mesta dels på leden bara?
Hade tänkt gå ner 2 eller 3 kugg på min med för det bruka vara bättre för remmen också . okej , vad ligger du på för varvtal då ungefär? :)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Min körstil är väl på rullen överallt där det går. :D:thumb:
Kanske 60/40 led/lössnö.
Den varvar nu på C#2 7900-8000rpm full spett på rullen i lössnö.
På C#3 varvade den 8300 pga remslir= varmare variatorer.
Effektpeaken ligger väl vid 8000rpm på
800 e-tecen om man kollar diverse bänkningar så därikring ska man väl ligga.

Observera att jag inte kört in remmen en endaste meter!
Man kan ju inte köra in skoter och rem samtidigt, men ändå har den hållit. :D
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
hehe du kör som mig då ;D blev det stor skillnad när du drevade ner än innan ? tycker den reser sjukt bra redan nu med orginal drevningen .
Okej kanon då ska ja hålla koll på varvtalet när ja är ute och leker lite :)
Snyggt ! då behöv nog inte jag oroa mig heller , för det var fan inte billiga remmar alltså till denna års mod
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Har boondockern inne hos f för första service nu efter 53 mil, å har ännu inte skjutit nån rem... Kolllade senast vid ca 35mil å då såg den fortfarande ut som ny. Nu väntar en helg i fjällen, hoppas man fortfarande har reservremmen liggandes i sin hållare när man kommer hem...
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
verkar vara mindre problem med boondockern än freeridern.
Dom i Finland kanske är nogrannare när dom monterar ihop skotern än "kusinerna"
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Långt det blev innan första service för dig , för mig var första service på 25 mil . Kul att höra att remmen håller ! En polare till mig hämta ut en boondocker för 2 dagar sen och han va lite nervös när de gällde hållbarheten på remmarna . För skidoo freeride har ju jätte stora problem. Tobbe vilket fjäll åker ni upp till? för jag se att du är från solle , är själv från kramfors och jag dra upp till kittel kommande helg :)
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Första srevice är väl vid 50mil, såvitt jag vet ? Sa bara till Magnus på unanders här att nu är de snart dags så fick ja en tid väldigt snabbt :p Fick höra idag när jag var in at jag hade visst ca 14% kvar av inkörningsprogrammet, minns du/ni hur mycke soppa man skulle köra upp? Vart osäker om de var 80 eller 120liter...
Blir Borga för min del, åker upp imorrn(idag) kväll... Hörde de ska vara ca 60cm snö bara, men de är mycke mer åt klimpfjäll å kittelfjäll hållet, eller? Hoppas iaf de finns nog me snö för å köra fast :p

Var fick din kompis tag i sin maskin, kan väl inte finnas direkt många kvar ännu som inte blivit sålda?
 

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Ja hur är det med inköringsprogrammet, när slår dom över från det? Sägs att det ska märkas att dom går bättre.
Min har gått 58mil och ca 23tim och jag har inte då märkt något än.
 

Bulan

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Sandviken Sverige
Inkörningsperioden ska vara 120 liter igenom motorn, men de är nog inget exakt. Var inte så säker på att den går så mycket bättre direkt efter inkörningen, min började skicka ut avgassmällar vid full gas. Men de är bara att fortsätta åka för de verkar gå till sig eftersom.
Jag har nyss passerat 80 mil och tycker att de verkar försvinna, som jag förstått så är det den feta inkörningsperioden som är osaken och motorn måste få rensa ur rester ifrån inkörningen helt innan den går klockrent.
Men de verkar inte vara alla som upplevt samma som mig, men de är bara att hålla i.

Remmen är fin för min del.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
remslitage verkar vara en justeringssak, brp har gått ut med att man kan justera variatorerna efter körstil hos ÅF.
 

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Men hur som helst verkar det ju som Lynx har mycket mindre problem med remmarna än Skidoo....
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
okej härligt tobbe ! jag hoppas på att det ska vara bra mkt snö iaf ! aha okej , jag lämna in min på unanders jag med imorgon på första service. Polarn min fick tag på den på unanders motor också :) min morbror som äger det. Det ska tydligen vara 120L . Är det ingen som har drevat ner sin maskin än? eller kör ni med orginal ?
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Var då tillräckligt me snö för å få bära skoter iaf... Va ju rent så man fick träningsvärk en dag :p Synd dock att de var så dåligt väder så man nästan inte såg nånting, snöade och blåste så de gick bara att köra nere i skogen på låglandet, hade ju hoppats på lite fjäll me drivor å sånt å leka lite i också, men får väl ta de en annan gång...

Fick även chansen att "meka" lite variator på en hyrskoter åt nå stockholmare på en sjö. Va remhöjdsjusteringen i plast som gängat upp så skotern gick skit i lägre farter, mycke märkligt när remmen ligger 3cm ner i sekundären från start... :p Avslutade sedan med att försöka burka å göra lite skidres på sjön, men de gick ju såklart käpprätt åt helvete, va för hårt/lite snö får å burka, å ner ja skulle resa lite tillbaka mot mina 3 kompisar + 4-6 stockholmare så fick ja nå felskär så ramla nästan av, men lyckas klamra mej fast i styret några meter innan ja fick nytt felskär å kastades av framåt över/bredvid styret, lyckas dock slita med ett av handskydden... Åskådarna fick dock ett gott skratt, å jag ett smått skadat självförtroende å ytterligare ett mindre hål i börsen...

För övrigt har skotern passerat 70mil nu, med orginalremmen fortfarande monterad, tror dock de for en liten bit av en tråd igår, men får kolla noggrannare på de vid senare tillfälle. Ser inte ut å va nå allvarligt... Fick även felkoden "eeprom2" en morgon när vi skulle iväg, men inte sett till den sedan dess...
 
Last edited:

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
Tråkigt när det bli så dåligt väder när man väl åker iväg .
Men härligt du , dom förstod väl inte riktigt vad en variator var kanske ? ;)
Hehehe ja du bjöd nog på en rejäl föreställning , men tur att du klara dig utan skador iaf!
Låter bra ! hoppas på att min rem håller bra många mil till också
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe rätt kulbatt läsa om remmarna på rx1an blev man ju besviken om dom inte höll ett par hundra mil... och gick dom sönder så kunde man alltid här leda till varför.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nån som vet den exakta variator kalibreringen på dessa maskiner? Både primär och sekundär?


Förövrigt ett litet tips, läste på ett finskt forum om en vars RAVE-ventiler satt löst, alltså alla torxskruvarna,
han märkte det när det började sippra ut olja där så kolla det, ifall dom glömt på flera. :)
 
Last edited:

HUSA09

Ny medlem
28 aug 2010
2
0
1
Ja visst går den bra . Har monterat 51 mm matta Slp skidor. Kanske lite bökig på leden men vilken motor;-)
Kraftlednings gatan blev lättare , men när man satte sig så hade man kommit längre djupare jobbigare . men va fan..
Remmen ska gå mycket hårt nu , men vi får se Boondocker är svaret på glädje.....