800 E-tec bränsleförbrukning?

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
kör själv en freeride tänkte kolla bränsleförbrukningen på just 800 e-tec även oljeförbrukning om andra maskiner ryker mycket osv
 

niklaserme

Medlem
5 mar 2009
6
0
1
Lillpite
Var en sväng till fjällen ihälgen å körde mycke puder då var vi 4 etech 800 den som gick billigast gick kring 3,5L/mil och den som tog mest tog 5L/mil......kört 15 mil på drygt halv oljetank :/
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Min Freeride tar jäkligt lite soppa men ordentligt med olja. I lördags körde vi ca 7 mil, hälften knölig led och andra hälften klättring i lössnö. Fick i den ca 15 liter soppa när jag kom hem, vilket är strålande, men den hade dragit från just över över 3/4 till just under 1/2 på oljetanken..... det är väl nästan en liter olja på 15 liter soppa. Den rök så det var jobbigt och stack i ögonen ibland när man stannade.
Har precis förbrukat en kartong olja nu på 75 mil. det är mer än vad Assaulten tog på hela vintern, (160-170 mil), i fjol.........

Vad som är jäkligt konstigt är att det verkar vara så olika, ibland ryker den inte alls och ibland som en gammal Sachs trampmoped där gammelfarfar blandat olja i bensinen....
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
1.7-3.1 liter milen, men 1.7 va mest för att kolla hur billigt det gick köra:wondering:

Men olje förbrukningen däremot är ju åt :evil: för hög, kan ju inte ens va nyttigt för motor å avgsaportar osv....4.3 procent ungefär.
Det måste ju fixas?!
 

Mtn_climber

Välkänd medlem
20 mar 2008
102
0
16
Då jag kör in remmar med min etec 800 (vilket är ganska ofta) så drar den kring 1.2-1.3 liter per mil. vanlig körning i lössnö är kring 3 liter
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
en Etec som drar dedär mängderna soppa och framförallt Olja? Måste vara något fel då det inte alls är siffrorna BRP går ut med?
Hade jag vart er hade jag tvingat min ÅF att kika på det på en gång!
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Då jag kör in remmar med min etec 800 (vilket är ganska ofta) så drar den kring 1.2-1.3 liter per mil. vanlig körning i lössnö är kring 3 liter
Se det positivt....du får ju billigt soppa konto i vinter iaf:)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har själv ingen e-tec men dom jag pratat med har sagt väldigt olika om inkörningsperioden vissa säger viss mängd soppa, visst antal mil men det jag hört från ÅF är 8 timmars inkörningsprogram om jag inte minns fel. kanske var längre också.
Som gör att dom går dåligt och drar brutalt mycket mer olja och bensin.

pratade med en jobbarkompis och hanns drog sjukt mycket under inkörningen och inkörningen varade väldigt länge. mycket längre än ovan nämda vad jag förstog på han.

Och han bromsade den och fick ut 120 hk om jag inte minns fel men efter dom mixtrat med knacksensor och sjusterat tändningen några grader lämnade den vad den ska =)
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Om skotern är inkörd, vilket en skidoo väl är vid ca. 50 mil så skall man kontakta åf om man har sådan hög förbrukning på olja/bensin, eftersom detta ej är i paritet med vad tillverkaren anger...
 

Mucklan

Aktiv medlem
25 dec 2009
68
1
6
2,2 L/M lite styvt de senaste två tankarna på blandad körning, ganska precis en liter/mil mindre än fjolårets 800:a. Men detta är ju bara intressant om man börjar att ta sig längre på tanken än remmen;)
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
2,2 L/M lite styvt de senaste två tankarna på blandad körning, ganska precis en liter/mil mindre än fjolårets 800:a. Men detta är ju bara intressant om man börjar att ta sig längre på tanken än remmen;)
Sant.....
 

miggy

Välkänd medlem
1 jan 2000
322
5
16
Nån som har tankat mätat å fått fram hur mycket olja som går, i siffror tack.
 

fr33RID3

Medlem
16 dec 2010
32
0
1
Boden
har haft in min hos åf efter att min har dragit 6-7liter milen och ca halv tank olja på 30liter bränsle när sen dom provkörde maskinen körde dom den på 3liter milen och 3% hur kan jag få den att dra så jävla mycket mer? en annan grej är ju att den ryker som en gammel indy från 90 och att den aldrig tog så här mycket varken olja eller bränsle under inkörningen.... enligt åf så är allt som det ska.... Hmmm......
 

Sledpimp

Ny medlem
22 feb 2011
2
0
1
mora
Prata med Mulle på M-performance i Mora, han har svar på era frågor. Och han har även uppdateringar som sänker bränsleförbrukning och ni vinner även ca 10-12 hp på kuppen! Tips från mig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Prata med Mulle på M-performance i Mora, han har svar på era frågor. Och han har även uppdateringar som sänker bränsleförbrukning och ni vinner även ca 10-12 hp på kuppen! Tips från mig.
Till E-tec 800an?? Enda jag hört om är att han har lite trix till gamla 800R...... och oljepumpen är helelektronisk så justera den blir svårt om man inte hackar sej in i ECU:n.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Min Boondocker drar över 5% olja men enligt brp kan den göra det om man pumpgasar... ?? nästan fyra liter olja på 32 liter soppa.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
894
113
Stora Blåsjön
över 12% då borde det synas rätt tydligt vart man kört... kyler etecen kolvarna med olja istället för soppa? :)
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Till E-tec 800an?? Enda jag hört om är att han har lite trix till gamla 800R...... och oljepumpen är helelektronisk så justera den blir svårt om man inte hackar sej in i ECU:n.

Vad är det för trix han har till 800R?