800r Nypit!

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nu har det hänt, det som jag bävade för.. Köpte mig en renegade 800r igår. Innan jag bestämde mig så läste jag igenom i princip alla trådar som handlar om dåliga packboxar, fett som försvinner, dåliga 3d-rave mm som är eller kan vara förknippade med denna motor. Sagt och gjort, hittade en 800 som varit renoverad i förebyggande syfte med nya kolvar, renoverad vev, fixad variator mm. Tänkte att då lär väl man i allafall har förebyggt problem med packboxarna.

Tog premiärturen idag, körde relativt lugnt, märkte att skotern gick lite varm så körde ut i lössnön med jämna mellanrum så tempen gick ner.

Efter ca 4km kom jag fram till en väg och saktade ner, körde typ i 5 km/h då skotern plötsligt tvärdog...Drog försiktigt i startsnöret=tvärstumt! Skotern har alltså skurit/värmenypit!!!:sad2:

Vad ska man göra? Säljaren lär väl knappast vilja punga ut nå pengar på detta och jag förstår han, jag har ju en undersökningplikt på det jag köper. Men det känns ju ändå förjävligt!

Kan man ha sån tur att det endast är kolvarna som behöver bytas om den nu har värmenypit? Eller är risken stor att man måste riva och byta hela motorn? Vad är det för typ av cylindrar i en 800r? Är det nikasil eller stålfoder...ja frågorna är väl lika många som svaren här gissar jag..
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
såg du kvitto på att den va renoverad?
Nej, men jag litar faktiskt på säljaren. Skotern ska ha renoverats på M-performance(mora?). Säljaren ska skicka det som är gjort på skotern då tydligen M-performace hade dessa uppgifter hos sig.

När jag skulle dra upp den på släpvagnen så släppte det i motorn och mattan gick runt. Drog försiktigt i snöret när jag kom hem och motorn går runt utan något ovanligt motstånd.

Har också pratat med säljaren efter att den nöp. Packboxar och annat ska vara bytt då veven renoverades så det känns ju osannolikt att det ska ha farit igen. Däremot så berättade han att M-performance hade optimerat motorn, dvs bestyckningen i förgasarna. Detta kan ju vara en anledning till att den nöp då det förmodligen är lite för snålt bestyckat. Hur känslig är den på höjdskillnader?

Utan att vara expert på den här motorn är min gissning att den har värmenypit pga snål bestyckning. Ska ta upp motorn och kika, om man har tur är det bara kolvarna som behöver bytas då det gick så pass sakta när han nöp.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Den har ju värmenypit i alla fall. Så antingen är de för snål bestyckening, mycket för snål! eftersom det är ganska varmt ute nu. eller så har den tagit tjuvlyft i gummina eller liknande.. hade han kört nå med den efter renoveringen?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja, borde ha gått 100 mil efter renoveringen, utan problem enligt säljaren. Insugsgummin ser fräscha ut, gissar också på snål bestyckning. Vilka kolvar ska man satsa på då? Wiseco, Sno-pro eller orginal?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om du ska byta kolvar så köp orginal ifrån usa,blir billigast och bäst,du har ju hela sommaren på dig att gå igenom skotern,beställ ifrån Ronnies,vill/kan du inte så hör av dig så hjälper vi dig
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om du ska byta kolvar så köp orginal ifrån usa,blir billigast och bäst,du har ju hela sommaren på dig att gå igenom skotern,beställ ifrån Ronnies,vill/kan du inte så hör av dig så hjälper vi dig
hela sommarn? säsongen har ju inte ens börjat?:S....
förstår att grabben har panik som har en skuren motor inför säsongen...

de är nicasilfoder på 800R motorn..är den repig så rekommenderar ja att borra ur den och lägga stålfoder.annars kan du få vänta länge...
inte alls säkert att han bytt packbox på den..
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok, vad tar de för orginalkolvarna här i Sverige då, tex Motorhuset? Om orginal är bäst så kör jag givetvis på det. Jag vill ju gärna ha igång skotern så fort som möjligt nu, det här är ju nästan den bästa tiden på året. Har skruvat i en del motorer förut så jag är inte rädd att skita ner mig, dessutom så vet man att det är gjort och hur det är gjort om man gör det själv och inte lämnar in den. Fast...har ju aldrig skruvat i en XP förut. Det ser ju onekligen ut som att man måste plocka bort typ halva skotern för att kunna komma åt motorn på ett vettigt sätt...

Det är ju så typiskt detta. Hade ju tänkt köpa massa roligt godis till den istället för att hålla på o tråka med kolvar och dyl.

Men kanon att bli erbjuden hjälp KalleT, kommer säkert höra av mig.

Kanske lyfter på cyllarna ikväll om tid finns och kollar. Men vad tror ni, är det föl snål bestyckning som är felet? Vilken bestyckning ska man köra på tror ni?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fast...har ju aldrig skruvat i en XP förut. Det ser ju onekligen ut som att man måste plocka bort typ halva skotern för att kunna komma åt motorn på ett vettigt sätt...
Dom är inte alls så svårskruvade...
Lossa hela delen med instrumentering och lyse, sitter med 5st torx, 1 fram + 2 på varje sida. Under den sitter luftburken, sitter fast med kardborreband runt ramrören.
Ev lär man bort med ljuddämparen för att komma åt alla kardborreband, minns inte riktigt...
Ta bort luftburken bakom förgasarna genom att dra den rakt ut, bakom sekundären.
Efter detta är det ganska öppet...

Körde 460 Mj i min 800R -08
Men bli inte förvånad om det sitter små munstycken i, en del menar på att dom är väldigt fett bestyckade...
Jag vet inte så jag säger inget...
 
R

RevMan

I första skedet behöver du inte ens lyfta ur motorn. Eftersom du inte startade den efter att den nypit så kan du ha klarat dig bra.
Lyft av cylindrarna och se efter vad som hänt, med lite tur så har cylindern klarat sig.

Orginal så tycker jag dom går snålt på mellanregister. Ligger man i 70 blås och det går lätt så kan man släppa tillbaka gasen väldigt långt.
Lägg ihop det med en skvätt dålig bensin så kan olyckan vara framme.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok. Nu har jag lyft på cylindrarna och kollat. Bägge kolvarna har helt klart nypit på insugssidan, ser bra ut annars. Cylindrarna har klarat sig riktigt bra, en antydan till en repa finns på ena cylindern men bör nog räcka att hona lite. Annars såg allt fint ut. Ett litet frågetecken när jag skulle kolla i kedjehuset...ingen olja alls...

Har inte kollat vilken bestyckning som sitter i än men man kan väl nästan utgå från att det var det som bidrog till haveriet. Har inte heller kollat packboxarna/fett eller inte i veven.

Nya kolvar och nya packningar får det i allafall bli.
 

ChrilleV

Medlem
22 mar 2011
14
0
1
LULEÅ
Fick samma fenomen för någon vecka sen nu. Började med att för 2månader sen fick jag ett kolv haveri, vänstra kolven samt ringar for på vänstra ( variator sidan ) allt annat klarade sig. Köpte nya kolvar osv monterade tillbaka allt. 65 mil efter så värme nöp den ( Vet inte anledning men lät som att den gott snål bestyckat) Så fått riva den nu då och väntar på att motorn ska komma då veven är på koll..

Men tänkte att jag lånade tråden lite när jag har lite liknande fel som Tengil

Hur kan de komma sig att den gått snålt bestyckat NU ? Den har endå gått 560 mil nu, problem fria fram till 500 mil... Och nu efter kolvbytet som gjordes vid 500mil ( Snopro som jag monterade då ) så värme nöp den efter 60mil. Och dagen innan ville den till att gå lite varmt. Hörde att dom är snålt bestyckad från orginal för att hålla ner soppan osv? Kan de vara att den är mycke känsligare när det är nya kolvar? och att man borde ställa den lite fetare just när man gör kolvbyte och kör in osv ? Har kollat gummina och dyl efter sprickor och som den kunna tjuv ta luft ifrån. Men utan resultat.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Knepigt, på 60 mil ska den väl va inkörd tycker jag. Är lite osäker på om skotern min verkligen värmenöp. Idag delade jag blocket och kollade veven. Ett lager hade skurit och inget fett kvar nästan. Ska lämna iväg den för ev balansering/riktning samt byta lager och samtliga packboxar. Man börjar ju på att bli less att man aldrig kan ha lite tur, skotern i moleklyler när det precis har börjat snöa igen...

BTW, 430 i munstycken mot 480 orginal. Ska man gå upp till 460 för att va på den säkra sidan?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Bytes aldrig lagren eller fylldes med fett när den renoverades ? Känns ju väldigt underligt att ett lager ska skära innan 200mil.

Den har ju iaf gått snålt då det syntes så väl på insugssidan, sen om den nöp pga kolvarna eller vevlager är ju svårt att säga, men känns som kolvarna då den vart stum och sedan lossnade.
 

ChrilleV

Medlem
22 mar 2011
14
0
1
LULEÅ
Den har ju iaf gått snålt då det syntes så väl på insugssidan, sen om den nöp pga kolvarna eller vevlager är ju svårt att säga, men känns som kolvarna då den vart stum och sedan lossnade.
Just i mitt fall iaf så var det ganska tort i insugs sidan och även vid avgas utsläppet, andra sidan såg de ut som att de hade kommit bränsle osv..

Tengil : Ja över 60mil borde den hålla så jag blev lite så där lätt irriterad. Men de gick rätt mycke fortare att riva allt andra gången iaf men tänkte inte alls på att kolla veven och lagrena den gången så blir att gå igenom allt denna gång och kolla så att allt står rätt till.


Men funderade just över när man köper den, är den inte ställd så den går lite fetare och sen efter någon av först servisarna så ställer dom ner den så den går lite snålare? Eller är det en myt som jag hört för några år sen bara ? Som första gången de har skurit för mig så jag försöker som läsa på så mycke som möjligt om de som går :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Just i mitt fall iaf så var det ganska tort i insugs sidan och även vid avgas utsläppet, andra sidan såg de ut som att de hade kommit bränsle osv..

Tengil : Ja över 60mil borde den hålla så jag blev lite så där lätt irriterad. Men de gick rätt mycke fortare att riva allt andra gången iaf men tänkte inte alls på att kolla veven och lagrena den gången så blir att gå igenom allt denna gång och kolla så att allt står rätt till.


Men funderade just över när man köper den, är den inte ställd så den går lite fetare och sen efter någon av först servisarna så ställer dom ner den så den går lite snålare? Eller är det en myt som jag hört för några år sen bara ? Som första gången de har skurit för mig så jag försöker som läsa på så mycke som möjligt om de som går :)
Man byter inga munstycken på första service.
Man ska kolla oljepumpsvajern bara så att det är rätt spel på den.