Boogieproblem

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Hej!

Jag har ett eller flera problem i boogin, tar gärna emot tips på vad jag kan kolla och vad som kan vara fel. IQ 600 HO -07.

Var ute och körde ganska våldsamt i helgen och fick in några fina fellandningar när jag hoppade(landade mitt på nästa gupp).

På vägen hem körde jag hyfsat fort på en sträcka med mellanstora gupp och plöstligt börjar boogin kasta hit och dit som en tok. Har aldrig vart med om nått liknande på de 130 mil jag kört med den.

Upptäcker sedan att mattan börjat kugga/ta i något när jag gasar på och ibland i större gupp.

När jag hade parkerat var hela boggin väldigt låg, stänklappen tog nästan i backen.
Testade hoppa lite på den och då klickade det metalliskt från boogin.

Misstänkte att något knäckts så boggin sjunkit ihop, därav att mattan var för slapp

Har nu hissat upp den och tagit lös båda boggi-dämparna.. den främre känns nog bra och fjädern är hel, väldigt svår att rubba med handakraft. Den bakre går att pressa samman men det går trögt(givetvis beroende på inställning) så jag tror den också är OK.

Hittar inga fästen eller dylikt som gått av och drivaxeln känns inte glapp.

I mitten på insidan längs hela matten är det färska nötmärken, verkar ha tagit i främre boogiefästen.

Känns mycket störande att jag inte hittar något konkret fel förutom att bussningarna till bakre dämparen glappar(därav det metalliska ljudet). Mattan är även för slapp (46 mm vid 10 kg).

Kanske kan vara så att mattan har blivit slappare och slappare med tiden men att det var precis nu den blev För slapp så den tar i... och att kastningarna med boggin bara var för hög hastighet och lite snett läge mot guppen.. och att bussningarna nöttes det sista lilla som behövdes för missljud under den här färden. I så fall är fixen att spänna mattan och byta bussningar.
Men, det känns som lite väl många tillfälligheter.

Ovidkommande, men kan tillägga att ena insugningsgummit hade spruckit också och att en rem flög :mmph:
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
hej, förstår inte riktigt vars du menar att mattan ska ta i ?

En matta ska självklart spännas efter på 130 mil börja med att göra det, mellan tummen och pekfingret så ska du få in två fingrar på höjd mellan matta och boggie skenor när den är up pallad bak. Förmodligen så har mattan varit för slapp länge men när det är löst puder så känner du det kanske inte, värre är det då det blir sånt fäste som det är i snön nu. Undvik att köra så hårt att mattan kuggar runt före du fixat till problemet för du kan nöta ner kuddarna på mattan vilket leder till att den lättare kuggar runt senare.

Är bussningarna glappa byt blir bara värre glapp om man kör med det och antar att de inte kostar många kronor :blink1:
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Mattan har tagit i på ovansidan av det övre fästet till främre boggidämparen.. inte konstant utan rappat nu och då och orsakat jack och skador.
Mattan i sig har suttit på säkert 250 mil och ska inte gå ut sig nämnvärt efter den är "inkörd".. om mattan blir slappare så har man något annat problem(ofta drivaxellager).

Hur som helst, boggiproblem visade sig vara ett symptom på något värre.. vad som är hönan och vad som är ägget är svårt att veta men det verkar ligga till såhär:

*packboxen i kedjehuset mot drivaxeln har pajjat
*oljan från kedjehuset har läckt ut(varenda droppe!)
*drivaxellagret har pajjat
*kedjan har gått varm och smält kedjesträckaren samt stora delar av kedjehuslocket

Pga trasigt drivaxellager har mattan blivit slappare och möjligen aningen sne vilket orsakat rappningar

Märkligt att skotern gått lika bra som alltid och utan missljud fram tills mattan blev slapp.. jag tycker att det borde märkas när sånt här händer. Kollade oljan för 2 månader sedan och har inte haft några oljefläckar på skoterparkeringen.
En jävla tur att det upptäcktes nu i alla fall! Likaså att insugningsgummina var slut!
Blir dyrt, men inte så dyrt som det kunde ha blivit.

Något som är svårt att veta är dock hur mycket skada som uppkommit av all värmeutveckling i kedjehuset. Förmodligen måste lite packboxar och sånt bytas kring bromsen också. Kedja och drev ser fräscha ut, men man kan ju fundera hur materialet påverkas av en sån där påfrestning.. vad tror ni, bör jag skaffa ny kedja även fast den ser OK ut?

Ang. bussningar blev jag lite förvånad.. var till skoterhandlarn och tänkte köpa nya och visade honom hur glappet var, men han tyckte att det var OK glapp.. att det inte är några press-bussningar så även om jag köper nya är det inte säkert att det glappar mindre. Att de är OK med metalliska ljud från boggin i rimlig mån.
Det stör mig.. vill inte ha nå missljud, sänker känslan av en fin och fräsh skoter.

Ska lägga upp lite bilder på eländet senare, brukar ju uppskattas av alla er skadeglada ;)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Byt kedjan säger jag abra. När jag skickade sönder kedjan i höstas gick kalaset lös på 4500 kr med nya packboxar och då var kedjehuset begagnat. Se över lager å sånt o kolla om det verkar bra.
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Sådär.. den här historien slutade i följande kostnader:

2 Packboxar + 2 lager, uppe och nere i kedjehuset
O-ring + lager mot bromsen
Vänster drivaxellager
Kedjehuskåpa + gummipackning + metallförstärkning
Kedjesträckare
Kedja
Drev 21/41
Bussningar bakre boggidämpare
Renovering bakre boggidämpare
Kedjehusolja
Ny rem
Nya insugsgummin
Nya reeds

Inte helt gratis men va gör man..
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Hjälp!

Har stött på ett mycket irriterande problem.. jag måste lös med drivaxeln och därför även lös med boggin men jag får inte lös boggin!!

Jag har tagit bort de två bakre bultarna som håller upp boggin, och en av de främre.. den sista vet jag inte hur jag ska få ut för det snurrar bara. Verkar sitta i en axel som snurrar och det finns ingenstans där den är exponerad så det går att hålla emot. Tips? idéer? Det går ju inte att knacka ut den från andra sidan heller, för hålet i chassit är ju bara stort nog för bulten.
 

Attachments

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Det där är ett jvla problem. Har hamnat i din situation ngn gång och då har jag fått sätta tillbaka den andra bulten också och dra fast den så pass mkt att man kan börja dra ut den som kärvar. MEN se till att dra/skruva ut de bägge bultarna lite åt gången och ta inte lös någon bult förrän du i princip har skruvat ut bägge så långt du törs utan att de lossnar. Hoppas du fattar vad jag menar! Andra har kanske ngt bättre tips. Ibland fungerar det också att värma axel och bult då det ofta är Logtite på dem som släpper vid värme. Men axeln har en tendens att trilla ändå. Lycka till!!!!
 

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Ferm: hmm men det finns inget att nypa fast i.. axeln är i ett rör.
edit: eller menar du nypa på röret så axeln hålls fast inuti?

Hur som helst gick det bra efter flera kilon svårdomar.
Drog in den första bulten igen så det satt rätt hårt, lossade den andra och varvade.. när ena var lös och andra satt ganska lite gick det att stoppa in den lösa bulten en bit och bryta fast vilket gav nog med motstånd att skruva lös den återstående.

Nu är allt lös.. lager etc. Så imorn blir det att montera ihop allt igen.
Skulle bara haft tag i en 44s matta nu istället för min 32a när jag ändå tagit isär allt. Känns ju jvligt jobbigt att göra samma manöver igen inför nästa säsong.

Notan för delarna jag skrev i ett inlägg längre upp blev ca 9800:- i alla fall + diverse extra verktyg.
Skotern har kvitto på en första service vid 150 mil, fattar inte att den auktoriserade polaris verkstan inte har satt dit kedjehusförstärkningen.. är ju tydligen en känd bulletin. Hade besparad mig allt utom insugningsgummin.