S-36 på Freeride

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag har beställt ett S-36 kit till min Freeride. Någon annan som gjort samma sak eller kanske till och med kört sin Freeride med Summit X a-armar i vintras?
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
Nope! Freeride har inte S-36, endast Summit har den smala spårvidden. Inte ens på det smalast läget på freeriden så är det 36 tum. Freeride 975 mm, Summit 905 mm i smalaste läget. Den lilla skillnaden känns mer än du tror. Blir dock vingligare på led i hög fart, men klart smidigare på skrå och i skogen.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Är inte främre stötdämparen i boggin längre på S-36 oxå? Har för mig att det står så i 2012 broschyren.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Då hadde jag fel =)

Trodde det var det på freeride eftersom den står i 2011 ski-doo broschyr under rubriken:

Summit Freeride.

blablabla blabla blabla. utrustad med den nya s-36 manövriringen och smalare spårvidd.
Men det gällde då bara summiten alltså.

Men freeriden har väl en längre center dämpare i år eller har jag drömt det också? Har för mej dom sa det på roadshow för 2012orna.


Jag har bestält en freeride 12 och kör nu summit med skidorna i smalaste läget så jag har också varit lite funderesam om den kommer bli brytig mot vad jag är van. Men den har ju iaf frånkopplingsbar kränghämmare och sjusterbara dämpare så borde ju inte vara så mycket sämre eller?

Om jag nu skulle vela köpa smalare bärarmar är dom så pass mycket smalare så man behöver kortare dämpare? provade ett par dämpare från en kort skoter på min summit med det gick inte för dom var för långa...
 
4

426H

Men freeriden har väl en längre center dämpare i år eller har jag drömt det också? Har för mej dom sa det på roadshow för 2012orna.
Jo, dessutom har man förändrat boggiegeometrin genom att flytta fram bakre tunnelinfästningen en smula. Allt för att boggien skall transferera vikt lättare och därmed bli enklare att hålla på skrå.

Tyvärr fattade inte dom som designade XP:n vad som krävs för att en skoter skall vara smidig och fungera i lössnö. Eller så fokuserade dom bara på ledegenskaperna och struntade i lössnöegenskaperna. Fel blev det i alla fall.:loco:
Vad som krävs är att boggien klarar att transferera så mycket vikt samtidigt som centerdämparen inte kollapsar så att när skotern läggs på skrå bildas en rak linje mellan skida, främre boggiehjul och bakre vändhjulen utan att boggien kämpar för att bryta tillbaka maskinen.
Problemet när man lägger en XP på skrå är att skotern balanserar på skidan och bakre vändhjulen och främre delen av mattan hänger i luften. Detta gör skotern instabil och förklarar varför den vill tippa tillbaka.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Om jag nu skulle vela köpa smalare bärarmar är dom så pass mycket smalare så man behöver kortare dämpare? provade ett par dämpare från en kort skoter på min summit med det gick inte för dom var för långa...
Det skiljer en halv tum på dämparna.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jo, dessutom har man förändrat boggiegeometrin genom att flytta fram bakre tunnelinfästningen en smula. Allt för att boggien skall transferera vikt lättare och därmed bli enklare att hålla på skrå.

Då borde alltså 12 orna bli lite bättre att skråa med då? om den båda har längre centerdämpare och flyttad boggi infästning.
 
4

426H

Då borde alltså 12 orna bli lite bättre att skråa med då? om den båda har längre centerdämpare och flyttad boggi infästning.
Japp. Målsättningen med förändringarna är att dom skall bli smidigare att skråa med när det inte är +50cm puder.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Nån som tagit sig en ordentlig titt på infästningen och hur mycket längre är centerdämparen? Vore det möjligt att bygga om en -11:a kanske?
 
4

426H

Nån som tagit sig en ordentlig titt på infästningen och hur mycket längre är centerdämparen? Vore det möjligt att bygga om en -11:a kanske?
Har svårt att tro att det skulle vara en stor grej att modda. Så här skrev RevMan (som är vår forum-insider :D) när vi diskuterade detta tidigare i vintras:

RevMan skrev:
Skillnaden på de längre verkar vara så enkelt att man flyttat upp bakre boggieinfästningen precis som man kan göra själv på årets freeride. Undrar hur boggien ser ut i 146" Freeriden, om mna kollar på årets 154" så ser det ut som att den inte går bygga kortare men den långa bakdämparen.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Så det verkar som om enda skillnaden på 154:an är att flytta infästningen till det övre hålet och förlänga centerdämparen med x mm?