Polaris SWB 2.0

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Har nu i 8 månader varit ägare till en Polaris Switchback Assault 800. Första 92 milen har den gått helt orignal och utan några problem förutom ett trasigt fotsteg. Överlag är jag supernöjd med hur den funkat på led och i snön men mycke vill ha mer och kände när våren kom att nästa säsong skall det ske en del förändringar.

Det som gjorts än så länge inför kommande säsong är:

*Challenger 51mm
*Bukskydd
*Nerdrevad
*Handtagsskydd

Som ni kanske märker så är målet att få en maskin som trivs ännu bättre utanför leden då jag skulle uppskatta min körning till ca 70-80% lössnö. Och det rör sig väl om rätt basic grejor som görs på maskinen.

Ev.kommande:

*Låg vindruta
*Nytt dekalkitt
*Variatoroptimering

Sen så tar jag hemskt gärna emot tips och idéer!

Har goda vänner som äger ett tryck och reklam företag så funderar på att designa ett eget kitt och vore jätteuppskattat om någon kan försöka sig på att photoshoppa eller på annat sätt komma med förslag. Det enda jag tänker är att det ska finnas med en del orange (mycke eller lite) så de matchar dynan. Kanske något som mestadels går i vitt med oranga detaljer?

Hjälp mig! :)


/Niklas
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Sep.jpg
Hemma igen efter mattbyte
Oktober.jpg
Tog ut och monterade handtagsskydden
matta1.jpg
Bättre bett förhoppningsvis
 
Last edited:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har själv en likadan maskin, lite drygt 210 mil. Jag har optimerat den lite med div gott, har även idag beställt V-Force 3.
Fina maskiner både på led och i snön.
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
V-Force 3 är något jag också funderat lite på. Har du testat v-force tidigare?

Ja absolut, har dock lite pill och fix kvar för att få dämparna bak att lira perfekt.


För övrigt så blir det en sväng till garaget idag och lacka handtagsskydden. Blir orginal look fast med orange.
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Ska till garaget och kommer inte ihåg exakt hur rutan är fäst. Hur får man enklast lös den? Behöver man nå speciella verktyg?
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
En skruvmejsel räcker. Du ska pilla bort plutten som sitter som skydd och när den väl kommer upp lite orkar du dra ut hela insatsen förhand.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jo man hade behövt öhlins eller liknande bak för att bli mer nöjd :)
Skidorna tvekar jag då om man ska byta eller inte, har ju alltid annars bytt men gripperskidorna funkar bra som allroundskida :)

en bild på min och kompisens skoter bjuder jag på
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Skinz fotsteg hade smakat mumma!

Iof inte på något sätt missnöjd med boggien men som sagt så kan de väl alltid bli bättre om man tar sig lite tid och provar olika settings. Men öhlinare hade man inte sagt nej till :)
Håller med om att gripperskidorna funkar bra så blir nog dom även nästa säsong:)

Ser mycket fin ut! Ska också fixa mig den lägre rutan. Har en bit lexan hemma som ja tänkte sätta sågen i under helgen! Frågan är om man ska lacka den svart eller lägga orange solfilm på den?
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Senaste nytt:

*Skenor och eventuellt nån del i framvagnen ska pulverlackas svart.
*Dynan ska bli Svart/vit
*Sidokåpor och huv ska bli Vit.

Som ni hör blir det att köra på ett svart/vitt färgschema. Lite freeride kanske men tror det blir snyggt!
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Var igår upp till en god vän som jobbar som CNC operatör och tillsammans så designade vi och tillverkade en dunkhållare! 3mm Alu och stagen är 12mm Alu så den känns otroligt stadig!

Dunkhållare2.jpg
Dunkhållare3.jpg
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ett hett tips är att modifiera en stötdämparbussning (eller liknande) och använda som gummidistanser mellan dunkhållaren och tunneln. På så vis slipper du fula märken efter att dunkarna och hållaren legat och gnuggat runt i några mil.
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Jo jag kom på det i sista stund. Syns inte på bilderna men det sitter plastbrickor mellan tunneln och hållaren.

Förresten! Om någon skulle vara intresserad så skulle polaren kunna tänka sig att göra fler. Skulle man eventuellt vilja ha en text urfräst eller någon annan design man vill ha på "kortsidorna" så är det nog inte omöjligt heller. Passar bolt on i polaris skenor, men går att få fästhålen i annan bred och med annan dimension och form på själva hålet
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Nånting som hade varit riktigt snyggt är att om du hade lackat chassiet eller folierat(?) in det! Det hade sett grymt bra ut!

Fårtsätt så här och lycka till :)
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Finns tankar på att testa lägga vinyl på tunneln, skulle innebära en hel del jobb men skulle man få till det bra så hade det nog blivit riktigt snyggt! Tack kan behövas om man ska ge sig på vinylen ;)