Ännu en stor släpvagn på vägarna

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu har även jag fått mitt släpvagnsbygge besiktigat.

Ursprunget var en polarvagn 550 från 96, som åkte på en däckexplosion vilket slog sönder hjulhuset och del av huset, därav inlöst och jag fick köpa den.

Totalvikten hamnade på 1330 kg.
Tjänstevikt 420 kg.
Lastvikt 910 kg.

Flakmått 600x220 cm.
Totallängd 720 cm.

Totalkostnad vet jag inte exakt, men är iaf under 20 000 :-

Tog ganska precis ett år från inköp till besiktigad vagn, men har ju inte heller haft bråttom.


Före


Efter


Ram pålagd


Var en väldigt fin flicka som målade ramen åt mig, hon höll även med garage.


Skivor läggs på






Det var riktigt kul att bygga en egen släpvagn.

Frågor mottages och svaras på så gott det går.

Kan väl hjälpa någon som ska bygga kanske.
 
Last edited:

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hah näe nu är det ju snart vinter, måste ju användas :)

Hjulen är förövrigt också utbytta mot nya fina stålfälgar med C-däck.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Funderar på om det kommit fram några bra förslag på flakskydd för styrstålen?
Är ju sugen på pro-glide men dom är så jävla dyr och underliga längder.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
50x30x2 ställd på högkant, det som inte syns på bilderna är stagningen jag gjort under, även det 50x30.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tackar så mycket, ska bli intressant att prova den i vinter.

Har ni möjlighet och viss svetskunskap så tycker jag verkligen ni ska bygga en vagn, var förvånansvärt enkelt att få den besiktigad - även fast jag fick efterkontroll på reg.besiktningen.
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Snyggt bygge.
Ska du inte ha några surrningsöglor,eller syns dom bara inte på bilderna?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Finns ju en gegga man kan ha på skivorna som skall göra dem lite beständiga. I USA så kallas det för bed coating och söker man på det så får man säkert något bra tips. Annars så skulle jag kolla med något sågverk eller åkare om de kan fixa fram sådan lagerplast/glidplast som du kan skruva fast på släpet.
Svårt att få tag på nytt och brukar kunna vara väldigt dyrt. Sågverk brukar dock kassera sådana när de anser dem vara för slitna, men då kan de duga fullgott åt dig.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Snyggt bygge.
Ska du inte ha några surrningsöglor,eller syns dom bara inte på bilderna?
Sitter fyra på varje sida och fyra fram, men dom är svarta så de syns precis som du sa inte.
Har även bultat på två 1500 kilosöglor mitt på flaket.

Finns ju en gegga man kan ha på skivorna som skall göra dem lite beständiga. I USA så kallas det för bed coating och söker man på det så får man säkert något bra tips. Annars så skulle jag kolla med något sågverk eller åkare om de kan fixa fram sådan lagerplast/glidplast som du kan skruva fast på släpet.
Svårt att få tag på nytt och brukar kunna vara väldigt dyrt. Sågverk brukar dock kassera sådana när de anser dem vara för slitna, men då kan de duga fullgott åt dig.
Det ska jag kolla närmare på.
Har lite bra kontakter på ett par sågverk så det kan kanske gå att lösa, tackar för det !
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
tackar för svar, kanske återkommer om de blir å börja bygga:)

glömde: snyggt byggt! enkelt å funktions dugligt!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det tycker jag du ska göra.




Åkte på en liten förvaringslåda för spännband och dylikt



Samt har jag smidt lite på ett stänkskydd



Dessa ska sitta fram i varje hörn och spännas en presenning mellan, med lutning bakåt, hjälper väl kanske till något.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Funderar på om det kommit fram några bra förslag på flakskydd för styrstålen?
Är ju sugen på pro-glide men dom är så jävla dyr och underliga längder.
Jag fick tag på nå "plast" från en hockey rink dom vita som är efter väggarna = otroligt halkiga men syns knappt att man kört på dom fast än jag gjort det nu i sommar också. Satte bara på sidorna på släpet så man har grepp med mattan i mitten. Detta funkar suveränt om någon tänker på samma tanke som jag och sätter dit detta i stället för att köpa massa dyra saker.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag fick tag på nå "plast" från en hockey rink dom vita som är efter väggarna = otroligt halkiga men syns knappt att man kört på dom fast än jag gjort det nu i sommar också. Satte bara på sidorna på släpet så man har grepp med mattan i mitten. Detta funkar suveränt om någon tänker på samma tanke som jag och sätter dit detta i stället för att köpa massa dyra saker.
Det lät inte heller så dumt, ska ju bara ha två "spår" rätt över flaket, så får man lyfta apparaterna åt sidan sen.. Ska kolla på det också.


Idag dök det förövrigt upp en till bokstav på körkortet, så nu får jag använda vagn också hehe.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Det lät inte heller så dumt, ska ju bara ha två "spår" rätt över flaket, så får man lyfta apparaterna åt sidan sen.. Ska kolla på det också.


Idag dök det förövrigt upp en till bokstav på körkortet, så nu får jag använda vagn också hehe.
Grattis!