Mitt Proclimb M1100T Äventyr

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Här kommer en tråd om livet med min nya skoter.

I mars beställde jag en M1100Turbo Sno Pro 50th
Jag fick beskedet om att den skulle komma i slutet på november /början på december.
Så jag har gått och väntat och väntat här ett tag.

I tisdags fick jag beskedet att jag skulle få komma och hämta skotern idag fredag 9 / 12. Äntligen började även snön att falla ner i Västerbottensfjällen perfekt:nuts: Så på torsdag eftermiddag packade jag bilen för att åka från arbetet nere i Uppland upp till vintern i Västerbotten.


Resan upp gick bra fram till strax efter Åsele då det gick lite tamboskap (Renar) på vägen, jag bromsade för fullt och siktade på den delen av vägen där det stod minst renar. Kollisionen var ett faktum renen flög en bit och bilen började kasta lite. Jag stannade till, kollade att bilen var "OK" ja inga motor/kylarskador iaf vad bra hur är det med renen? Ja den har gjort sitt. laramade 112 kom fram efter 3:e försöket:mmph:



Ja ja vad gör det jag ska ju få hämta ut min nya skoter imorgon:bigsmile:

Fredag morgon:
efter några få timmars sömn bär det av mot Yngvessons där skotern
ska hämtas ut.

Jag får först instruktioner av mecken hur den fungerar mm.
Sen in skriva papper fixa försäkring. Det blev DINA försäkringar de var billigast med ca 4600:- helförs/år 10' självrisk

Hem lasta kompisen Summit 600Sdi, så nu kör vi till Kittelfjäll där ska det finnas en del snö iaf.

Väl framme lastar vi av och sticker iväg med skotrarna upp mot fjället.



Leden upp är lite gropig men Foxfloatarna känns väldigt bra men skidorna styrde lite dåligt tyckte jag. Uppe bland den glesa björkskogen på fjällsidan leker vi lite.



Sen styr jag in mot lite tätare björkskog och inser att jag måste backa lite på ett ställe i med den elektriska backen ( smidigt inte som på nytron där man ska dra i en spak) sen ska jag köra fram och gasa på.
Jag hör ett väldigt metalliskt skärande ljud jaha gick inte växeln i? Testar igen bakåt går bra men fram nepp:mad2: Summit föraren kommer förbi och undrar hur det går. Vi försöker dra skotern lite framåt samtidigt men ikke.
Ringer grabbarna På Yngvesson och får lite olika tips de hade tydligen haft en annan med samma problem igår men som sen hade fått ordning på det.
Inget hjälper :mmph:
Ja jag hann iaf köra 6 km :hahaha:

Blir ner bogserar av summiten till bilen och släpet och sen blir det hemfärd ja det har varit ett händelserikt dygn.

Kommer med mer uppdateringar i morgon då jag har blivit ombedd att öppna växellådan i morgon och se om jag kan få till det.
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Väldigt händelserik dag må jag säga :) Körde förbi dom där renarna idag ja me, dock utan skador ;) Hoppas allt går bra med skotern så du hinner med lite fler mil i helgen! Ser fram emot fortsatt rapportering :)
 

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Extremt oturlig dag må jag säga!
Hoppas att du får ordning på maskinen och att det inte är något stort fel.
Bilen fixar du nog och att det blev en ren mindre det gjord inte så mycket :)
Lycka till och håll oss uppdaterade!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja blir förbannad när jag läser detta.
Att det är problem med backen på 4T maskinerna har ju vart känt i USA i över en månad.
Å vad gör Generalagentens serviceavdelning åt det? Hoppas att det inte händer här verkar det som.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Vad har du gjort för att förtjäna detta? Både bilden och skotern...
Ja det kan man undra :wacko:

Jag som har bunkrat upp 110liter 99okt V-power.

Handlaren nämnde att det kunde vara lite svårt att få i backen och att det var en sak de skulle bytta vid första service men att det skulle vara så illa så att man blev ståendes var det ingen som trodde. Det värsta är ju att Nytron står nere i Uppland annars hade man ju iaf kunnat köra med den. Men jag får försöka höra med handlaren om det inte blir ngn ordning på min maskin idag för köra skoter det hade jag tänkt göra iaf :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Oprövade maskiner som snabbt sätts ihop innebär självklart att risken för barnsjukdomar ökar.

Hoppas ni får till det snabbt och att det funkar sedan.

Hur känns skotern i övrigt?
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Var de inte bara en enkel sak att fixa? Söker efter bilderna jag såg på HCS, om jag inte missminner mig själv var det någon distans som skulle monteras.. Är inte helt säker, men jag tycker då KGK skulle va lite snabbare att skicka ut service meddelanden för detta felet uppdagades för någon vecka sedan
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Det blir mycket drev och kedjor i dessa modeller.... hoppas du får till den snabbt, är säkert en rolig maskin.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vilken otur. Hoppas du snabbt får det fixat...endera själv eller om återförsäljaren fixar det.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Så nu går skoter framåt igen :nuts:

Först vill jag säga att detta tillbehör (Stropp) borde ju nästan vara standard på dessa maskiner :hahaha:


Skämt åsido hoppas att det ska fungera bra i morgon då vi ska till klimpfjäll.



Nu har jag kopplat ur elservomotorn som sköter fram och back växlingen vill inte råka ut för det här igen ute på fjället.


Splinsen på axeln till det översta drevet och sekundären på andra sidan skotern är "slut" på högra sidan, har blivit lite grader på den så jag fick vålda tillbaka drevet. Så en ny axel och två nya drev måste jag få på garantin för att det ska bli bra.




Jag monterade brickor men är trots allt skeptisk till konstruktionen och sen är ju elmotorn som driver växlingen av märket Lucas och som Land Rover frälst så vet jag mkt väl vad det innebär:mmph:
http://img856.imageshack.us/img856/6411/dsc03954w.jpg

Det var väldigt lite olja i växellådan:confused: max 1 dl men nu är det ca 3,7 dl i.


Såg även att dynan spruckit längst fram vid tanklocket. Locket tar ju i dynan hur är det på er maskiner? Ny dyna/överdrag skulle jag få iaf.
Meshtyget på det högra luftintaget vid styret satt lite löst...

Styre satt även löst vid provturen igår, nu har jag dragit fast det.
Styrutslaget på skidorna är oroväckande litet, man vill ju att skidorna ska styra mkt när man är på lite bökiga ställen och kör.

Har kört runt lite i byn nu i kväll och jag gillar verkligen ljudet från motorn :madgrin: Ska bli kul att få testa maskinen mer i morgon hoppas bara att man inte råkar ut för ngt mer nu...