E-tec på vatten

jjonk

Välkänd medlem
8 feb 2011
101
0
16
Hej!

Skulle vilja ha lite tips om man vågar ta ut e-tecen på vattnet i sommar?

Vad händer/skulle kunna hända om man sänker den?

Är det hopplöst?

Om det går vad ska tänka På?

Övriga tips?
 

niclassahlen

Välkänd medlem
25 dec 2007
238
0
16
Kramfors
vill du ha en fungerande skoter på vintern utan att hålla på skruva så låt bli vattnet , köp hellre en begagnad skoter till om du ska köra vatten .
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Har hört ett rykte om en sänkt freeride som blev en riktigt dyr historia - så jag låter då bli.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag skulle stanna på torra land jag iaf. Har också hört om en dyr historia, kan hända att det handlade om otur.

Men då får du ställa dig frågan själv, är det värt att chansa?
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
[video=youtube;NZhky4Owq1w]http://www.youtube.com/watch?v=NZhky4Owq1w[/video]

"Its not a big deal. Make sure you hit the kill switch before engine goes under. Pull it up, remove spark plugs, dump oil in cylinders. MT fuel tank and oil, add new. pull over cylinders while oil is in them. Disconnect electrical connectors and add silicone grease. Dry machine out, then start and run up to operating temperature. Good to go again for round two... Important to do all of the above as SOON as you pull it from the water so that it doesn't start to oxidize. Don't let it sit and dry."
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
skulle inte göra det, har för mig att även jag hört om en dyr historia och vete fan om skotern inte gick som den skulle efteråt. men är ju bara en historia för mig men den kan ju vara san. men tycker du borde låta bli, köp dig en beggad skoter med förgasar motor istället
 

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Jaha och vad är det där för vetenskaplig studie då?
Skulle tro att dom flesta vet det där..
Troligen så vet alla det men ville bara säga att HAN gjorde det gamla vanliga och skotern gick igen. Var inte meningen att du skulle skriva en dryg kommentar...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
några saker som kan gå sönder.
ecm,
spridare
oljepump
kabelhärva
tändspolar
statorplatta
reglageblocket på styret
stoppknappen
mätarclustret
kedja och drev rostar på nolltid
Egts
cps
tps
ats
rps
gasvajer
Rave solenoid
bränslepump
dränker du den helt så kommer det olja i oljetanken om inte vattnet är varmare än det var under huven innan du dränkte den och det vattnet är omöjligt att få ur oljepumpen utan att ta bort den från oljetanken och plocka isär den och det är verkligen inget snabbjobb.
Det är ju ganska pilligt att komma åt tändstiften på e-tec och jag är ganska säker på att det blir små repor i cylindrarna när man försöker dra ur vattnet

om du absolut vill köra på vatten så sälj maskinen innan säsongen är slut och köp nån söndertuktad crossmaskin inför sommaren.