Bengansmotor

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tyvärr är det många som tror att han har nått med Arctic Cat Sverige/KGK att göra också och handlar därför av honom eftersom han annonserar flitigt på blocket.

Jag tycker inte detta agerande är bra för varumärket Arctic Cat
Håller med till fullo.
De vann väl striden om arcticcat.nu?

Det fanns back in 2008 några riktigt mumsiga trådar och posts om denna Bengan, och någon av dem fick mig varnad för "förtal". Nu är det 2013 och jag hoppas att forumens ansvariga har skaffat sig kött på benen, för nu klassas det som fakta.
De trådar som finns kvar berättar dock många sanningar.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=17728
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=45176
 
Last edited:

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Han har engagemang i två bolag. Arctic Syd AB är bildat i år och uppgift om F-skatt saknas. Det andra, BDY Snöskotrar, bildades -88 och har aldrig registrerats för vare sig F-skatt eller i momsregistret.

Undrar om han driver verksamheten genom någon bulvan?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Han har engagemang i två bolag. Arctic Syd AB är bildat i år och uppgift om F-skatt saknas. Det andra, BDY Snöskotrar, bildades -88 och har aldrig registrerats för vare sig F-skatt eller i momsregistret.

Undrar om han driver verksamheten genom någon bulvan?
Kanske mamma Majlis?

Även AAA finns kvar i bilden. Med Arctic Syd och BDY som komplementär resp. delägare. Ingen F-skatt.
BDY styrs av AAA och gubben.
Arctic Syd av gubben och mamma.

VERKSAMHET / ÄNDAMÅL (Arctic Syd)
Bolaget skall bedriva handel med snöskotrar och motorcyklar reparation av dessa samt försäljning av reservdelar och därmed förenlig verksamhet samt äga och förvalta värdepapper och fastigheter.

Det är alltså Arctic Syd som är juridisk person för Bengans Motor idag.
Skulle vara intressant att få se en faktura från Bengan. Varken ordet "moms" eller "F-skatt" får, som det ser ut nu, figurera på en sån faktura.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Bara att den här tråden blev 3 sidor lång med dålig info om honom så fort talar väll för sig själv..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
camata: Jag minns att det var lite rabalder då när du fick varningen. En del trådar och ganska mycket skriverier var det.
Säga vad man vill men du är då konsekvent i ditt omdöme om bengans i alla fall.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Det är ju bara gå in på hemsidan så fattar man ju direkt att det är en riktig skojare. Ingen seriös skulle låta sin sida se ut som den.


//joel
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det är ju mkt.bra att det kommer fram lite info.&fakta om, som i detta fall, bengans företag(eller vad man nu ska kalla hans verksamhet för)så folk som tänkt beställa därifrån får veta hur det kan gå.
Eller som hans "slogan":Inget namn&adress=inget svar,bara det får ju en att undra....
 

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Konstigt att det var rabalder då. Har läst de två trådarna camata länkade, där diskuterades ju också bolagsformen och F-skatt, visades bilder på kassa jobb och utbyttes erfarenheter av långa eller uteblivna leveranser.

Innehållet i bolagsregistret, momsregistret etc. är ju offentliga uppgifter. Diskussioner i övrigt om vilka företag man törs köpa ifrån förekommer ju - utan rabalder (vad jag förstår). Dumt att det gjordes undantag för Bengan.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Då kan det ju ha vart nått med reklam intäkter å göra?...kanske sista fakturan inte är betald idag... :heh:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
bengan igen...
egentligen skulle jag bra gärna skriva en hel artikel om honom, finns ju källor att ösa ur så att säga.

problemet är att han är en bråkig jävel som inte skulle dra sig för att stämma tidningen så vi får nog glömma det.

återstår väl att skriva av oss på nätet så de flesta hittar info vid en googling, kan ingen starta en tråd på Flashback eller liknande så vi slipper riskera trådstängning här?
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Det är ju bara gå in på hemsidan så fattar man ju direkt att det är en riktig skojare. Ingen seriös skulle låta sin sida se ut som den.


//joel
Håller med.
Jag har själv aldrig handlat från honom, men efter sett hur hemsidan ser ut så skulle jag aldrig ens fundera över det. Riktigt oseriös sida, säger mycket om en handlare i dagens läge enligt mig.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
bengan igen...
egentligen skulle jag bra gärna skriva en hel artikel om honom, finns ju källor att ösa ur så att säga.

problemet är att han är en bråkig jävel som inte skulle dra sig för att stämma tidningen så vi får nog glömma det.

återstår väl att skriva av oss på nätet så de flesta hittar info vid en googling, kan ingen starta en tråd på Flashback eller liknande så vi slipper riskera trådstängning här?
Håll i dig för nu ska du få en laddning hemmasnickrad juridik.

När vi skriver saker här på forumet så omfattas det av lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. I korthet innebär det att ägaren till hemsidan har det fulla ansvaret för vad som blir skrivet här.

Om en artikel blir publicerad i en tidning med utgivningsbevis, vilket snowmobile har, så träder automatiskt tryckfrihetsförordningen in och då kan tidningen och ägarna skydda sig bakom grundlagen, inklusive källskydd, viss ansvarsfrihet och att personuppgiftslagen upphör att gälla.

Om någon blir upprörd över forumet så kommer den vanliga gången med polis, förundersökning, åklagare och brottmål att gälla. Polisen kommer såklart att lägga ner ärendet i brist på spaningsresultat trots att du samlat in alla bevis. En privatperson kan förstås väcka åtal också, men det kostar.

Om någon blir upprörd över tidningen så blir det ett tryckfrihetsmål med jury och justitiekanslern där tidningen måste bevisa att allmänintresset av att veta sanningen var större än skadan som en privatperson blir drabbad av. En skoterlurare är i högsta grad relevant för en skotertidning så hur snowmobile kan förlora det målet förstår jag inte.

Kort sagt så balanserar ni mycket längre in i lagens gråzoner om bengansdiskussionen förs på forumet än i tidningen.
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Arjeplogarn, jag tycker om dig! <3
;)
Älskar att läsa när du svarat, oavsett hur intressant själva ämnet är så är dina inlägg väldigt genomarbetade -eller ska jag säga att dom för en novis upplevdes som det iaf.
Keep it up! :)
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
kan tillägga nu, att delen som saknades i mitt paket fick jag som dom lovat, idag, i rekommenderat brev. Dom hade även lagt med en stor "black magic" klibba. så JAG upplevde inte några problem med dom!