Att Köpa Sin Första Bil.

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
japp, då sitter man som nykläckt 20 åring i sitt pojkrum i morsans och farsans lökiga källare i södra dalarna.
Det är 2 dec Fluff på backen och det går inte ens att åka skoter på leden. morsans Nazipulka är trasig(VW polo) men snart färdiglagad, bara en trumma och handbromsvajern kvar att byta.
-pappa ska vi åka skoter i helgen?
-nää ork int.
-får jag låna biilään?
-nää hur ska ja ta mig till affärn då?(500 meter bort)
-du kan väll gå?
-HAH....nej.
jahapp, bara att köpa sig en egen bil då tänker ni?
det tänkte jag också i början, 4hjulsdrift är ju bra, flak också efterssom jag inte har eget släp.
jobb har jag ju också sen några månader tillbaks
-pappa, kan du hjälpa mig att köpa en bil?
-Köp en kuga.
-men dom är kostar ju 10 gånger mer än min budget!
-låna då.
njaa, skulle inte tro det va, 20 år gammal och redan lån på 200 tusen, hallååå lyxfällan.
man vill ju inte se ut som ett medelrikt whitetrash från fjollträsk.
tittar vidare på ford, åker och provar en ranger XLT, 130 tusen kronor skulle dom ha för den, lån kanske inte är så dumt endå, bara man inte lånar för mycket!? men då ska bilen fan inte lukta rök eller ha en bulig bakskärm, prutvilliga var dom inte heller.
tittar vidare, cheva s10 är ju intressant, särskillt extreme modellen tokfeta juh!! och inte apdyra heller!
Frågar några bekanta om de visste nått om om dom bilarna(Ford eller Tyskstuksfanatiker)
-Näddu siddu cheva går då bara sönder de, rostar gör de å de ska du då passa dig för siddu, nä vetu va du ska ha, du ska då ha dig en ådi du jah, säger en av dom,den andra säger samma sak, fast att ja ska köpa ford.
kikar runt på audi, vill inte låna på en sån, hittar bara fel på de bilarna jag har råd med. typ skärmrost eller obytt kammrem

skriver till brorsan i canada och frågar om han har nått tips, han brukar ju vara smart, Köp en SVT lightning, eller en raptor, alla kör raptor här.
åå justja min absolut största våta dröm sen jag var 15 år.
360 hk på bakhjulen och lätt som fan i arslet, perfekt vinterbil.
börjar söka info om dom, 1,2 l/milen som minst, 1.7 blandad körning, och cirkus 2 i stan. för att inte tala om att alla Lightnings jag hittar på blocket ej har varit vinterkörda, söker på google hittar inte en enda svensk som kört nån i vinterföre.
men i det mörkaste hörnet av google hittar jag en amerikansk tråd från 07 där ämnet diskuterades.
det var typ 3 stycken som kör dom på vintern.
"you need winter tires, extra weight in the back, and dont be to heavy on the pedal"

ska ju endå ha skotern på flaket, dock har jag en tung högerfot.
+min miljömupp till svärfar kommer bli asförbannad. min snopp kommer växa 20 cm, och jag kommer vara coolast på parkeringen.
-dyr i drift och inte särskilt praktisk

nu har jag letat bil i 4 månader, min budget växer månad för månad men jag har fortfarande inte hittat nått passande objekt,
jag gillar Ford men är också sugen på att prova nått nytt, så nu ber jag er på detta underbara forum att hjälpa mig, har ni nått tips, och vore det att gräva min egen ekonomiska grav att köpa en Lightning om jag lånar 60 tusen för att göra det?
snälla hjälp en bekymrad pojkspoling:(

MVH Dagmar
 

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Vad har du för budget?
Lånar du så måste du betala mer än vad värdeminskningen är. Även driften måste du räkna in. Bensin, skatt, försäkring, service m.m.

En kompis drog nyligen ett kamremsras på sin bil trots att den var servad som den skulle. Ca 20000:- gick notan på
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Inte för att vara tråkig, men en skaplig bil för kanske 20kkr och ett släp för 5kkr kanske kan vara bra att börja med? Fränt som fan med en bamsepickis, men tänk alla gånger som du INTE kör en skoter på den och bara fraktar ärslet till Kupolen för att åka rulltrappa.
Och för att vara ännu mer tråkig: Börja inte att handla på kredit i unga år. Känn på hur det känns att jobba ihop alla pengar som behövs istället. Känns som prylarna får mer värde då tycker jag.
Nu så har jag varit tråkig, men ganska praktisk ändå =)
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Dom där amerikanska plasttruckarna med flak som rymmer en fralla och ett snusburk är väl egentligen inte så feta så man stirrar eller är det bara jag? Ska en pickis agera som den är tänkt är ju vw och andra europeiska flakbilar långt mkt bättre och lämpade för vinter. Även mer lämpade för plånboken även om dom kostar som två amerikanska som folk får ge bort för marknaden är inte stor för törstiga bilar.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Dina bekanta verkar ha taskigt omdöme som föreslår ford och audi.

Kom ihåg att det aldrig är en bra affär att låna. Eller i vissa fall kan det vara det, att du ens behöver fråga på ett forum är tecken nog på att det inte är en bra affär i det här fallet.

Men hallå, kör hårt. Du har ju förutsättningarna för att betala av lånet så vill du verkligen köpa bilen så ska du göra det. 60tusen kan du ju lätt amortera bort på ett halvår.

Men visst, amerikapickisarna var ganska balla för 10 år sedan innan de började bli vanliga här i Sverige. Men numera...
Folk som kör jänkepickis är lite som nytroägare nu när jag tänker efter. Köper prylarna och använder i några månader tills de inser att det inte var lika kul som de hade trott och sen säljer dem aset.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jag hatar verkligen att skruva bil också, 30-40 tusen just nu, håller med om att det är mycket bättre att spara ihop till grejjorna först, det känns mycket bättre då:)
är snål och pedant också, och varje gång jag pratar med folk som säger sig kunna bilar, även en nära vän som äger en verkstad så får jag magkänslan att den kommer rasa och jag kastar pengarna i sjön endå
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Folk som kör jänkepickis är lite som nytroägare nu när jag tänker efter. Köper prylarna och använder i några månader tills de inser att det inte var lika kul som de hade trott och sen säljer dem aset.
Arjeplogarn levererar som vanligt sanningar i dess mest osminkade version, som en käftsmäll!

För att vara ontopic, så är min tanke rent spontant en hyfsat rostfri Legacy kompletterad med ett släp-relativt bekymmersfritt ägande, låg värdeminskning och lite dyrare på bränslet-men det spelar mindre roll då dom normalt är problemfria om än helt monumentalt megastygg invändigt...jo, det var det där med rost då.
Dom blev dock bättre efter millenieskiftet på den fronten, och en riktigt vettig bil får du lätt för 30´.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Har du i dagsläget 40k att handla för så lägg max 20k på bilen och köp en släpvagn för typ 10k och lägg resten av slantarna du kommer att tjäna framöver på skotern :)

Köp ingen rolig bil, köp en tråkig bil som funkar istället och drar den lite soppa så är det en bonus.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
"+min miljömupp till svärfar kommer bli asförbannad. min snopp kommer växa 20 cm, och jag kommer vara coolast på parkeringen."

Jag tycker att du belyser det viktigaste vid ett bilköp själv, precis samma kriterier som jag har när jag köper bil. :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
alltså en w124 med antingen 200D eller 250D. slöa som fan, men bara går och går. bättre komfort än dagens fordar och annat liknande trams. eller så en med en 300D, dom går jävlat stenhårt i jämförelse men då halsar dom soppa också. inga kamremmar som ska bytas, motorerna går 100 tusen mil bara du byter olja inom rimlig tid, du behöver aldrig vara rädd för att tappa körkortet och speciellt inte då du har släp efter, min 250 gör kanske 120 som max med ett halvstort 4p vagn och en skoter på, blir det tyngre eller kåpsläp går det inte snabbare än 80-90
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
alltså en w124 med antingen 200D eller 250D. slöa som fan, men bara går och går. bättre komfort än dagens fordar och annat liknande trams. eller så en med en 300D, dom går jävlat stenhårt i jämförelse men då halsar dom soppa också. inga kamremmar som ska bytas, motorerna går 100 tusen mil bara du byter olja inom rimlig tid, du behöver aldrig vara rädd för att tappa körkortet och speciellt inte då du har släp efter, min 250 gör kanske 120 som max med ett halvstort 4p vagn och en skoter på, blir det tyngre eller kåpsläp går det inte snabbare än 80-90
Nackdelen är ju skatten.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Nackdelen är ju skatten.
Big no no på dessa bilar. Din balle kommer i det fallet krympa och vrider nåt fruntimmer över 15 år på huvet så beror det på att hon försöker värja sig från att kolas ner av sotmolnet den sopsluta 100k milamotorn avger.
Din status på byn sjunker till botten och du får leva med det länge. Samt att du måste bygga en styrhöjare längre än en trappstege på skotern för att matcha din nya stil. Glöm inte att baka en för stor lössnus och böja kepsskärmen mer än en halvcirkel.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
alltså en w124 med antingen 200D eller 250D. slöa som fan, men bara går och går. bättre komfort än dagens fordar och annat liknande trams. eller så en med en 300D, dom går jävlat stenhårt i jämförelse men då halsar dom soppa också. inga kamremmar som ska bytas, motorerna går 100 tusen mil bara du byter olja inom rimlig tid, du behöver aldrig vara rädd för att tappa körkortet och speciellt inte då du har släp efter, min 250 gör kanske 120 som max med ett halvstort 4p vagn och en skoter på, blir det tyngre eller kåpsläp går det inte snabbare än 80-90
Så lågt kan han inte sjunka, om han inte kör yamaha då...
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
w124 300ce 24v Sportline (bensin, coupe) var den bästa bilen jag någonsin ägt och kommer att äga i framtiden!

Ljudnivå, väghållning och komfort går dock inte att jämföra med andra w124. Annars så är ju w212 rätt så trevlig bil, men då måste du gå till banken..
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Big no no på dessa bilar. Din balle kommer i det fallet krympa och vrider nåt fruntimmer över 15 år på huvet så beror det på att hon försöker värja sig från att kolas ner av sotmolnet den sopsluta 100k milamotorn avger.
Din status på byn sjunker till botten och du får leva med det länge. Samt att du måste bygga en styrhöjare längre än en trappstege på skotern för att matcha din nya stil. Glöm inte att baka en för stor lössnus och böja kepsskärmen mer än en halvcirkel.
det jävliga är att den 100 tusen mila motorn ändå är betydligt mycket friskare än valfri ny bil. och en ny bils motor av valfritt märke kommer aldrig få uppleva den dagen mätaren slår över till ens 70 tusen mil. och vill man så går det utmärkt att köra på spill olja och fritös olja om man tycker det är för dyrt att tanka under sommaren

bara inse, w124 med en diesel snurra är världens bästa och driftsäkraste bil som någonsin kommer att finnas. sen är det ju en självklarhet att det ska vara lastbils reg.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
123 och 124 mercor är fan det bonnigaste bilarna som finns. Ingen vuxen man med självrespekt sätter sig i en sån bil.

Många bilar tappar värde som faen fram till typ 20-30k... Köp en fräsch bil som gått lite mil (ingen ford för dom rasar i pris)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Enda syftet med en bil är att, vid de tillfällen man inte kan köra Skoter från tomten, lasta skotern och åka till snö.

Finns det inte snö där du är måste du troligtvis norr. Norr är som alla vet upp, ska man upp behöver man 4wd.

Antingen köper du en kombi eller en pickup.

Köper du en kombi måste du budgetera en vagn.

Dessutom kan du ev ha mer nytta med en kombi de gångerna du inte kan köra Skoter pga brutna ben.

Jag skulle gå på vag eller subba kombi. Årsmodell passande plånbok.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Bruukar köra pappas yamaha, mest för att rasta den då han själv är för fet. Bättre att åka 2 på än min rev.
Brukar låna pappas släp och bil men han är ibte lika glad på att låba ut grejjorna längre.
jag vill helst ha pickis för att jag inte har nånstans att ha släp på det får inte plats hemma helt enkelt.
har aldrig varit ett stort fan av mercedes så de går bort.
men anta att jag kan låna släpet av pappa lämpliga 4 hjulsdrivna modeller i 30-40 tusenkronorsklassen?

Till min kära arbetskamrat som sett tråden och gärna pratar skit bakom ryggen kan jag väll bara säga att desperata tider kräver desperata åtgärder, jag tänker naturligtvis inte köpa en raptor, men försäkerhetens skull kann du väll sprida lite rykten ller doppa insidan av mina handskar i fett
Då blir jag skitglad