Lynx 2018

ordjamt

Medlem
31 jan 2017
17
4
3
Nordjämtland
Grattis till en fin skoter...!
Tackar! Tror den är en bra kompromiss till att börja med i sitt skoterägande. Något som du ändrat på din? Är mattan (600 e-tec, dvs 59 mm) för hög för att gå fint på hård packad snö/skare/led/is (vilket det förr eller senare alltid blir på slutet av säsongen)?

Bukplast, yttertempmätare, en mellanstor låda (40 l), isrivare och annat lullull har jag tagit med som tillval. Något man bör tänka på/inte kan vara utan?
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Tackar! Tror den är en bra kompromiss till att börja med i sitt skoterägande. Något som du ändrat på din? Är mattan (600 e-tec, dvs 59 mm) för hög för att gå fint på hård packad snö/skare/led/is (vilket det förr eller senare alltid blir på slutet av säsongen)?

Bukplast, yttertempmätare, en mellanstor låda (40 l), isrivare och annat lullull har jag tagit med som tillval. Något man bör tänka på/inte kan vara utan?
Jag har 59mm mattan och den smala framvagnen vilket givetvis inte gör den optimal för ledkörning, men det funkar hyfsat. Det är i ospårad terräng som den verkligen kommer till sin rätt och i och med att variatorsetupen är för krypkörning så har man full kontroll. I dag t.ex. var vi ute och det var 10 grader varmt så snön var mjuk och ändå så bär den långa mattan ovanpå när andra fick kämpa med gasen för att hålla sig uppepå och inte köra fast. Visst ibland så bär inte skidorna, speciellt i mjuk varm snö och när det händer så är det bara att stanna och ställa sig på motsatta sidan och bryta över den och sedan mjukt gasa sig framåt igen. Jag har isrivare som sitter i boggin och vilket det inte finns förborrade hål för och dessa funkar sådär, så jag skulle rekommendera isrivare som sitter i framvagnen.
Tycker att du kommer klara dig bra med de tillbehör som du valt. Själv har använder jag mest motortemp funktionen. Som sagt lycka till, nu är det bara en lång väntan tills nästa säsong.
 

ordjamt

Medlem
31 jan 2017
17
4
3
Nordjämtland
Jag har 59mm mattan och den smala framvagnen vilket givetvis inte gör den optimal för ledkörning, men det funkar hyfsat. Det är i ospårad terräng som den verkligen kommer till sin rätt och i och med att variatorsetupen är för krypkörning så har man full kontroll. I dag t.ex. var vi ute och det var 10 grader varmt så snön var mjuk och ändå så bär den långa mattan ovanpå när andra fick kämpa med gasen för att hålla sig uppepå och inte köra fast. Visst ibland så bär inte skidorna, speciellt i mjuk varm snö och när det händer så är det bara att stanna och ställa sig på motsatta sidan och bryta över den och sedan mjukt gasa sig framåt igen. Jag har isrivare som sitter i boggin och vilket det inte finns förborrade hål för och dessa funkar sådär, så jag skulle rekommendera isrivare som sitter i framvagnen.
Tycker att du kommer klara dig bra med de tillbehör som du valt. Själv har använder jag mest motortemp funktionen. Som sagt lycka till, nu är det bara en lång väntan tills nästa säsong.
Gott! Jo, självklart är det i skogen som maskinen går som den ska, det är ju det som den är tänkt att göra. :amuse:

Låter lovande att den flyter ovanpå snöskummet på slutet av säsongen, då ska jag allt visa min överjävligt envisa morbror vilken skoter man ska skaffa om man vill åka hela säsongen... :hahaha::bigsmile:
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Frågan alla ställer sig (som har familj men vill åka boondocker ds) är det möjligt att bygga ett drag till den? :bigsmile:
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Före 30 maj fick man dom ju för 142k - 145k beroende vilken handlare man köper av.

Fast med lite tillbehör är dom uppe i +160k
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Har beställt en BoonDocker RE 850 E-TEC med massa tillbehör, själva skotern gick lös på 143 000kr
Första servicen är vid 300 mil eller inom 12 månader sa försäljaren. Den jag beställde ska ha el-start så väger nått kg mer. Ska försöka vara här oftare i vinter och göra några inlägg om maskinen.

En sak till:
Rotax måste komma med en ny 600cc motor för att få in det i Rev 4 chassiet, nuvarande är för bred
så kanske en 650cc?
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Filmen får mig osökt att tänka på min gamla Lynx 3600LC :) Den såg ut som om den var sketen ur ett koarsle men när man byte bort dämparna till riktiga grejor så gick det att köra fort med den :) och man glömde hur ful den var :)
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Fick pris 148 000:- hos en lokal handlare (3900ds). Känns liite dyrt men vill ju även handla lokalt. Eller vad tycker folket?
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Ja 148k är nog ett relativt bra pris nu, fick dom lite billigare före, men det var före sista maj.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
För några veckor sedan gav jag 144,5 när jag beställde en RE 3700 850 (kostar 4000kr mer än DS enligt listpris). Mitt pris var även ink monterad elstart, hade jag valt utan elstart så hade jag landat på 139,5.
Med tanke på det borde en DS (utan nåt extra) gå att få lös för ca 136, men jag har aldrig kollat/förhandlat pris på en DS så detta är bara spekulation.

Det är dock stor skillnad mellan olika handlare när det gäller hur villiga de är att förhandla/pruta, det lönar sig oftast att kolla runt lite.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Har skickat dig ett PM Gabbe1.

Ska dock tilläggas att det var med SHOT och 75mm matta, och då är listpriset 159 900:-
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Dessa handlare som är billiga hur är dem när problem uppstår? Är dem hjälpsamma och gör sitt bästa eller ser dem åt ett annat håll?