Arctic cat 2018

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Vad tror vi? Svenskreggad snowbike men sen då? En amerikan som var på besök i Sverige sa lite hemlighetsfullt att en proclimb blir aldrig bättre än en 2017 HARDCORE så det borde ju komma något nytt eller så kommer det inga uppdateringar.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror jag blir besviken igen som vanligt , motorn kommer men är bara på 800 cc (trots arctic lovat att alltid ha största motorn) och med C-tec är man tekniskt där där BRP var för 14 år när SDI kom ! , shassit gissar jag dom kör nått åt till med .... vad jag däremot önskar är att: motorn är direktinsprutad på 900 cc och (75 mm i slag och 170 hp +) utvecklad tillsammans med yamaha , och att det kommer ett helt nytt smalare och lättare M shassi som inte har en del gemensamt med procross modellerna ...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Oj vilken sågning!

Den där nya 800:an har man väntat på i flera år nu...
Frågan är om dom var på väg att släppa den till årets 17-modeller, men fick nys om att Skidoo skulle komma med sin 850.
Och att dom då valde att vänta ett år, göra motorn lite större för att möta upp mot Skidoo.

Skulle Ac släppt sin "nya" Ctek 800 samtidigt som Doo kom med 850 så skulle Arctics motorn mötts med en gäspning.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Oj vilken sågning!

Den där nya 800:an har man väntat på i flera år nu...
Frågan är om dom var på väg att släppa den till årets 17-modeller, men fick nys om att Skidoo skulle komma med sin 850.
Och att dom då valde att vänta ett år, göra motorn lite större för att möta upp mot Skidoo.

Skulle Ac släppt sin "nya" Ctek 800 samtidigt som Doo kom med 850 så skulle Arctics motorn mötts med en gäspning.
Hinner man verkligen med RnD på bara ett år med ett sånt omtag på en så vital del som motorn?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hinner man verkligen med RnD på bara ett år med ett sånt omtag på en så vital del som motorn?
Om vi säger att dom var klara med en Ctek 800 så borde man kunna öka cylindervolymen lite och hinna in justera den på ett år.
Sen blir det väl tester över längre tid för att se hållbarheten.
Men det känns ju som skotrar knappt är testade generellt, då det alltid är strul med olika saker...

Obs, detta är bara mina egna teorier!!!
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Va fan jag har ju hört och läst länge om att arctics nästa motor skulle vara typ 853cc eller nåt sånt. och att den var klar till 2017, men pga nåt strul eller otillräcklig test så sköt dom på den till 2018. Är det bara lösa svammel rykten alltihop då? (tänk på hur ni svarar nu, finns en gräns vad mitt hjärta klarar)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Frågan är om dom var på väg att släppa den till årets 17-modeller, men fick nys om att Skidoo skulle komma med sin 850.
Och att dom då valde att vänta ett år, göra motorn lite större för att möta upp mot Skidoo.
Fast tror du inte A-C haft koll på att Rotax utvecklat en 850 ett tag? Det vore ju konstigt om dom inte fick reda på det förrän några månader innan realese.

Lite OT:
På tal om att härma varandra. Alla har ju idag elback där man vänder motorn (borde inte detta funka på 4T med den nya kamaxelfria tekniken?) Men varför har ingen annan tillverkare valt att göra en variant av D.E.S.S? Kan ju inte vara några patent kvar där?
Är stöldsäkerhet så ovitalt för skoterköpare?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Hur stor nya motorn blir vet jag inte, gissar på 890.

SKulle komma 2017, men en av underleverantörerna till en av komponenterna i motorn, la ner/försvan/slutade leverera/kursade eller vad de nu var, så en ny underleverantör av denna del letades fram, men då delarna skall kvalitetssäkras innan serietillverkning så sköts det upp till 2018.

Så motor ni sig själv är klar, det handlar om att vara säker på att det håller i alla steg.

I övrigt tror jag det bli proclimb 2 plast (blandning av king cat och sx plast), lite mer tilltightad runt buken, kortare nos, omarbetat chassie (borra nya hål för infästningar funkar bara "så långt").

DEssutom bör nya c-tec komma med mindre vevhus och eliminera boggningarna.
 
Reactions: Mr snow

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Ja det tror jag är väldigt nära vad vi kommer att se.

Med tanke på att Roger Skime edition har egen plast borde den hamna på flera modeller då det känns ganska omfattande/dyrt att ta fram bara till några 600or.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik



tråkigt om det inte blir nån "big block"

men ta bilden med en nypa salt, inget officiellt. men känns ändå inte omöjligt då det är -17 sx färger
 
Last edited:
Reactions: Mr snow

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är nog en riktigt bra maskin.
Men det känns ju föga spännande. Intressant att se nya motorn hur den går (och håller?)
Men i övrigt var det inte mkt att gå igång på.
Men antagligen en riktigt bra maskin. :)
Och åter igen kör dom att man kan köpa nästa år modeller innan säsongen är slut.

Odysse hade för övrigt fruktansvärt rätt.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Ja, när jag får se och känna på motorn så får vi se om man blir impad... Men av bilderna att döma är jag inte impad och min 15 Mcclure får vara kvar ett år till.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
ja tyvärr hadde jag rätt igen .. tycker det är märkligt att dom skryter med (nya) shassi ändringar då alla fans redan I år . och jag får dåliga vibbar om effekten I motorn då dom inte vill gå ut med en effektsiffra utan istället skryter om "low end tourqe" - är det kanske enbart under inkopplingsvarv motorn har fått mer effekt ? effekten sjönk I 800 ho från 2010 och jag gissar att den här inte ger nå mer (man måste då trimma en Arctic för 20 000 för att få samma effekt som I en skidoo) att det inte var mer än det här dom hadde att komma med efter alla år av förseningar är en gåta ....
 
Last edited:

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Säkert en kanonmaskin men inget som kommer kapa till sig flera marknadsandelar tyvärr.

Dessutom lär väl KGK prissätta dem helt uppåt väggarna och detta i kombination med KGK's vansinniga prisnivåer på tillbehör och reservdelar samt deras restriktioner mot amerikanska handlare att leverera delar till Sverige bidrar på intet sätt till framgång.

Nej, en rejäl uppryckning av KGK krävs! Det finns ju inte ens vettigt marknadsföringsmateriel längre. Minns ni broschyrerna från -90 talet tjocka som kataloger...
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Nu är det ju en helt ny motor det här och lär ligga i samma klass som Rotax e-tech 850 effektmässigt.
850 har ca 165hk = 170hp i Amerikanska bromsningar.

Gamla Suzuki motorn har ca 160hk = 162hp i Amerikanska bromsningar.

Vidare är dom här (ovan) gäller två så kallade Spring Order modells, det betyder att i USA har man möjlighet att beställa dessa maskiner under våren endast och kommer inte att ingå i det ordinarie sortimentet till hösten. Den 1a mars släpper dom alla modellerna som kommer till Sverige.