Summit 800 ( 2003 ) Köpråd... ?

pirken

Medlem
11 aug 2006
8
0
1
Leksand
Hej! Ni som kanske känner igen mig vill jag bara säga att jag väljer summiten! därför skulle det vara snällt om man fick in lite bra fakta om denna som man bör tänka på innan jag köper den. Vad som är bra/dåligt, eventuellt byte på någonting!

Mvh Pirken
 
E

ejwbegysv

Dämparna är dåliga för ledkörning...

Motorn pressar ur sig packboxen vid variatorn vilket leder till att alla lagrerna tar slut och den spikar för tjuvluft.

Kolvarna är lite kassa och motorn äter kolvringar...

Huven spricker lätt om man rullar..

Körning i lössnö/klättring är underbart med en summit....
 
E

ejwbegysv

Japp :)

Efter 700 hårda mil med summiten så kan man det mesta :)

Lite mer standardfel :
Startmagapullen går sönder minst 1 gång per år.. ibland kan man dock ha tur att det bara är skruvarna som har lossnat så den kuggar över för det.

Handtagsvärmaren tar en evighet att få varm.. Tumvärmaren blir skollhet direkt..

Det blir fukt i mätarna...

Är den inte rätt bestyckad så äter den stift på löpande band när man kör sakta/låga varv.

Mycket lätt att bränna remmar då dom blir överhettade vid mycket buskörning i lössnön. (köp Ultimax 3)

Gummipluttarna som håller rutan blir för varma och torkar sönder.. så rutan sitter löst.

Man sitter som i mormors gamla soffa, för mjuk och låg dyna.

Positivt är att det är en underbar skoter som går grymt bra... Bra variator, matta, skidor, motor, styre osv...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Fakta insamling Summit 800-03

är det samma hårda dom på alla summit med det chassit eller är dom andra modellerna något stabilare i motorn?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Sv: Fakta insamling Summit 800-03

Jimmy, vet du om alla de där motorrelaterade problemen även gäller för icke H.O 800:an (-02)? Och isf i vilken utsträckning? Hur kollar man upp om nått av dom är på g? Hänvisa gärna till annan tråd/site (har gör mig att detta har debaterats förr hehe) :rolleyes:
 
E

ejwbegysv

Sv: Fakta insamling Summit 800-03

Jimmy, vet du om alla de där motorrelaterade problemen även gäller för icke H.O 800:an (-02)? Och isf i vilken utsträckning? Hur kollar man upp om nått av dom är på g? Hänvisa gärna till annan tråd/site (har gör mig att detta har debaterats förr hehe) :rolleyes:
Nej jag har endast erfarenheter/info om H.On.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Fakta insamling Summit 800-03

Nej jag har endast erfarenheter/info om H.On.
är det några större skillnader motormässigt från ho till x varianten så man istället skulle välja xen sitter själv och funderar på summit gärna en 800 men efter det du säger så blir man ju minst sagt tveksam
 
E

ejwbegysv

H.o_On jag har är en X modell också... X:et är bara andra dämpare osv...

H.O:n har högkompressionstopp...
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
skotern jag funderar på är en 800x 01

är det någon skillnad i motorkvaliten på dom 2 modellerna?


Förresten...om jag nu skulle köpa den här skotern vad kan man göra för att förhindra felen du har beskrivit i lite olika trådar

kolla kompen lite då och då och bya kolvar vid behov vad behövs mer för att hålla en sån här skoter vid liv


och skulle du rekomendera ett köp av en 800x framför en yamaha mm mountain cat och rmk 700? (förstår att du inte har provat alla men om du skulle välja en)
 
E

ejwbegysv

För att förhindra att packboxen åker ut så kan man sätta dit en plåt som håller den på plats... Det finns till -04:an modell men den passar tyvärr inte..

Mulle på M-performance i mora byggde om min så att jag kunde ha en plåt där...

Yamahan har en underbar motor men ligger lite efter på grund av tyngden i lössnön..

RMKn funkar fint...
Articen är också ok...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
-01 hade inte problemet med packboxen. Annan utformning där, inget fett i packboxen bland annat utan smörjning sker med gaserna som smörjer resten av motorn. Inte haft nåt problem med packboxen på min nolletta heller, däremot bytt kolvar och lager efter närmare 1000mil (vevlagren skar).
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
aha...vilken tur 1 problem mindre alltså


jag ska och kolla på en 01 imorron har du några tips förutom komptest jag kan göra, förresten vad ska kompen ligga på?
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Skiljer ju på olika kompmätare osv... kolla så det inte skiljer så mycket mellan cylindrarna du bara. Primärvariatorn kan ju va sliten om den gått långt, kolla så den verkligen kopplar ur riktigt när du släpper gasen... Tja, vad finns det för specifika fel på nollettorna egentligen? Är nog inget speciellt, bara som vilken annan skoter som helst...