GLX-5900 ( 1988 ) Oljebyte i växellådan... ?

Lynx 5900

Medlem
30 apr 2006
14
0
1
Piteå
Köpte i våras en begagnad Lynx 5900 -88.
När jag nu skulle byta olja i växellådan så hittar jag ingen urtappningsskruv.
så jag undrar om det finns någon skruv för att tappa ur oljan.
Oljenivåskruven sitter löst,när den är inskruvad går den sedan att snurra runt med handen,finns det någon lösning på detta?

Tacksam för hjälp.
 

Lynx 5900

Medlem
30 apr 2006
14
0
1
Piteå
Hur ofta behöver jag byta olja i växellådan?
Nu när jag är ny ägare till skotern så tänkte jag byta olja - om jag lyckas?
Har även upptäckt en en liten skruv eller bult,på baksidan av växellådan,längst ner
framför fotsteget.Kan det vara för oljebyte eller ?

Dåligt med information i manualen om detta med oljebyte bla.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Köpte i våras en begagnad Lynx 5900 -88.
När jag nu skulle byta olja i växellådan så hittar jag ingen urtappningsskruv.
så jag undrar om det finns någon skruv för att tappa ur oljan.
Oljenivåskruven sitter löst,när den är inskruvad går den sedan att snurra runt med handen,finns det någon lösning på detta?

Hur ofta behöver jag byta olja i växellådan?
Nu när jag är ny ägare till skotern så tänkte jag byta olja - om jag lyckas?
Har även upptäckt en en liten skruv eller bult,på baksidan av växellådan,längst ner
framför fotsteget.Kan det vara för oljebyte eller ?

Dåligt med information i manualen om detta med oljebyte bla.
Tacksam för hjälp.
Enligt manualen ska det finnas både en avtappningsskruv och en nivåskruv.
Tyvärr så är ju Lynxmanualen riktigt kass då den inte anger var dessa finns! :mad:
Antagligen små skruvar för en tias nyckel eller plastpluggar? Leta efter urtappningsskruven nånstans långt ner på vxl-lådan.
Oljebytesintervallet anges till en ggr /säsong. Alltså byte till sommarförvaringen. Var försiktig med åtdragningen på alla såna här nivåskruvar o påfyllningslock.
Lätt hänt att man drar för hårt.
Finns det gänga kvar på nivåskruven? Om inte så är det mest troligt "gängpaj" i själva skruvhålet. För att hålla kvar skruven kan du rengöra skruven o prova lägga på lite sån vit gängtejp som rörmokare använder?
P.S Du kan använda samma olja till både växellåda o kedjehus. Halvsyntetisk GL.5 75w-90 växellådsolja. Man bör ta loss hela kedjehuskåpan vid byte, men det går att tilta skotern så att det mesta rinner ur vid nivåskruven. Sedan så ställer jag ner skotern o spolar genom olja så att det rinner genom nivåhålet. Sätter tebax nivåpluggen o fyller på 1-2dl extra. ;)
 

Lynx 5900

Medlem
30 apr 2006
14
0
1
Piteå
Jag får tacka för svaren.
Urtappningsskruven längst ner på växellådan är troligen no.10 o mycket svår att skruva upp,det behövs en dubbelled för att kunna skruva i vinkel o 15-20 cm lång,o skruvas genom hålet i fotstödet.
Gänga finns kvar på nivåskruven o det sitter kvar lite vit gängtejp.
Då borde det vara gängan i skruvhålet som är dålig.Ett alternativ är att byta kåpan (det finns begagnade)men problemet kan vara att hitta en ny packning,men det borde finnas hos lynxhandlare?Har provat att dra med 6-kantnyckel på skruvarna till kåpan,men de sitter som berget,ska inhandla en bättre nyckel.
Eller så försöker jag fästa oljenivåbulten på något sätt,gängtejp eller om någon har ett bättre alternativ.
 

uffeludde

Ny medlem
11 mar 2013
2
0
1
För det första kan man undra om dom hade haft en hård kväll i bastun i Rovaniemi när dom placerade oljepluggen i riktning bakåt. Framåt finns det hur mycket plats som helst och det är så att jag funderar på att ta upp ett hål åt det hållet inför nästa oljebyte, årets byte är fixad men det var otrooooligt trångt. 10 ans hylsa en vinkel och två förlängare. Jag använde 1/4 tums nyckelsats.