Lynx GL 250/360/3900/Fox/Ranger LTS/Ranger King , Erfarenheter... ?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Ja, dom värkar ju vara väldigt populär :p
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Ranger LCE-02. Kanonnöjd, gått 600 mil i stort sett felfritt.



Låg bensinförbrukning, på led 1.7 vid normal körning och max 2.3 vid hårdkörning. Hänger med dom flesta trots bara 500 RAVE. Låg försäkring. Lagom tung att lyfta vid fastkörning. Fantastisk boggie, har dagsetappat 34 mil utan större besvär.

Några problem dock:
Undre axel för ledade bakvagnen är gjord av aluminium med stålskruv:



Såg av en slump en sommar att ena skruven var helt borta och den andra satt och dinglade i skruvhålet, kunde gått riktigt illa om den släppt i 120.

Svarvade ny axel i mässing, bussade hålen och satte i förstärkningsplåt på insidan:



Dom skruvarna gängade f.ö. ur sej också, sitter nu säkrade med mekaniskt gänglås.

Andra problemet är "parallelstaget" på framvagnen:



Kulleden har gängat ur sej ur "skidstyraxeln" på ena och själva leden har gett sig på båda sidorna.

Tredje reparationen är fästena för mattsträckningsskruvarna. Hade spruckit i svetsen på båda sidor. Svetsade dit förstärkningsplåt så nu håller den förhoppningsvis.


Funderar på att kosta på mig 32-kammatta, är lite väl dåligt bett i lössnö. Annars kanonallroundskoter och kommer inte att byta.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Det var intressant läsning om din skoter "GeK".
Det är fina maskiner o sköna att köra, men inget att böka i snårskogen med.. :(
Nu undrar jag ju såklart om du har fått ett "måndagsex" eller om fler ägare av dessa rangers har haft liknande problems? :confused:
Det känns som att ditt ex. inte fått garantiservicen utförd, eftersom det lossanr så många skruvar o bultar.
Nåja, du har onekligen fina rep.lösningar i allafall.
"Credd" för att du visar detta här på forat! ;) :D
 

SnoSatan

Välkänd medlem
19 nov 2005
126
0
6
35
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Har en GL 360 -94:a:D Den är helt klart oslagbar när man ska köra i skogen och andra krångliga ställen i lössnön! De är bara att slänga i ettan o köra. Med sin låga vikt och extremt smala skidbred så är den smidigare än allt annat (förutom GL 250)
För övrigt är den precis som en GL 250 fast lite starkare motor (377:an) som gör den ännu bättre! Förstår varför samerna kör dom!

Nån som vet om det är syncro på GL 250 också?
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Ja, 250 fick syncro till årsmodell -89.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Lynxi!

Bökat massor i snårskog, tro mig! Hade en Ranger-95 innan som var som en liten vessla i snåren och lätt att lyfta, den här är lite bökigare men klart OK. Har t.o.m. "bökat" med passagerare med resultatet att han ville ha en själv direkt, problemet är att dom knappt går att få tag på begagnade i 02-03 modellerna.

Tror inte det är ett måndagsexemplar, jag har nog kört hårdare med den än vad som kanske var den tänkta kundkategorin, kan nog ana att den ledade bakvagnen tar lite stryk när man landar på rullarna bak efter hopp i 90 blås. När det gäller kullederna fram sitter dom ju ganska oskyddat, lite "bökande" i snåren så skadar man ju lätt gummit och då skär dom ju garanterat.

Har fullservat på märkesverkstad men efter bultarna i axeln trillade ur frågade jag vad man egentligen får vid "fullservice". Fick inget riktigt svar men var ganska klart att dom inte känner på alla bultar vid service. Gick i drömvärlden att med sådan service var det bara att tanka ock köra men har lärt mig läxan, vill inte bli stående mil från civilisationen p.g.a. en bult som gängat ur sig så nu kollar jag.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Vet inte hur karaktären är på 500 rave, men 600:an trivs inte riktigt i snårskogen på låga varv, sedan är den rätt ettrig och effekten kommer ganska brutalt så risken finns ju att man sätter den i träd om man är oförsiktig :D Hade inte skadat med en lågväxel.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Det är det som är mest förvånande, hur bra den segar sig fram i trång körning utan att sätta ner sig i snön samtidigt som den är rolig att piska på led med. Har dragit en två-europapalls skoterbro i snön bakom mig i flera kilometer utan fastkörningar, drog fram en skoter stående på ett skotersläp från en myr i tösnö i påskas utan något som helst problem, Summit-600 satte ner sig direkt utan att ha rubbat släpet en centimeter.

Har bestyckat om den både på lågfarts och huvudmunstyckena, hade en tendens att sura tidigare när man körde tungt och snårigt i längre perioder. Blev samtidigt klart rappare på hårt underlag och det gör ju inget!
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Problemet är väl egentligen vätskekylningen.. Är ju inte många som klarar av en varm dag i mars när man är ute hela dagen o drar ved t.ex. Det är nog största differensen men sen kan jag förstå om det är folk som skulle dra sig för att ge sig ut i snårskog med en så pass ny skoter. Olyckan kan vara framme när som hellst vettu.. :)
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Har som sagt aldrig överhettat för mig men har heller inte dragigt riktigt tungt och länge en varm dag. Ny eller gammal, vad vore livet utan buskkörning! Visserligen har det gått åt några backspeglar, en "kofångare" och lite andra småprylar men... ;)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Har som sagt aldrig överhettat för mig men har heller inte dragigt riktigt tungt och länge en varm dag. Ny eller gammal, vad vore livet utan buskkörning! Visserligen har det gått åt några backspeglar, en "kofångare" och lite andra småprylar men... ;)
Du verkar ju använda grejjerna ordentligt. hehe. Nog för att Lynx själva säkert har tänkt sig den modellen för mera "finåka". Men kul att det finns fler som vågar använda grejjerna. Produktutveckal för Lynx kanske? :D

Jo förresten. Hittade snö förra helgen. Det var skööönt...
:p
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Nu är det dax att renovera Rotaxen i 250:n (253 -89) ,som börjar kännas trött o sliten efter 850mil. Har kring 5-6 kilo i komp o dålig tomgång.
Har märkt att den nu på sistone går för snålt av nån anledning.

Vore bra om nån vill delge sina erfarenheter o tips om den motorn o ev. renoveringar. Hörde att det är oftast vevaxeltätningarna som ger upp på den här motorn o då tar kolven skada.

Sedan så vill jag ha tips på hos vem man kan anlita för motorrenoveringen(Luleå med omnejd).
Har tyvärr ingen möjlighet att göra detta själv just nu, plus att jag måste ha igång pärlan snarast möjligt. :(
 
Last edited:

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Sv: Lynx GL 250/360/3900/fox/ranger.

Det blev ju att jag renoverade motorn själv. Det visade sig att ringarna var slut o vevaxeltätningarna var paj.

Åkte förbi en mek.verkstad o fick hjälp med att ta bort variatorn, magneten och vevlagren. Resten var ju i princip en "bit kaka" att meka lös. Ihopmonteringen var inte heller särskilt svår. :cool:

Slänger in några bilder här om nån skulle vara intresserad... :p


 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Åh vilken härlig tråd.

Är inne på min andra Lynx långbanadare.

500 Ranger King -99
600 Ranger -06

Kört Fox och BR 250 också en del, så mysigt.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är ju så himla trevligt att se alla fina bilder som folk tar på sina Lynx-åk! :rolleyes:
Nåja. Lägger mina sarkasmer åt sidan o slänger in en bild själv... ;)