Vart köper man en snökanon?

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Funderar på att köpa en snökanon så att jag kan preppa en egen bana på baksidan av huset. Någon som vet vart man får tag på en?

Har kollat på Blocket.se men finns ingen.

Har ringt till slalombackarna runt omkring men ingen vill sälja. :(
 
Last edited:

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Har mailat dem nu på prisförfrågan.

Återkommer med pris.


Faan va fräckt med en egen kanon.

Brukar köra en sommarfest i stugan med båt och wakeboard.
Tänk om man kunde dundra upp med lite snö och köra nå varv med skotern. Möööms!

Borde hålla nån timme sen är det bara att plaska i slasket!

Wet T-shirt kanske!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Är nog förvarmt mitt i sommaren för att göra snö måste nog vara ner mot +5 som varmast.

Citerar ifrån sidan: "Vanligtvis är snötillverkning vid höga temperaturer (över +2,7° C) inte ekonomiskt försvarbart. Men med Areco snökanoner ligger den övre temperaturgränsen för kommersiell snötillverkning högre. Designen på vårt unika munstycke gör det möjligt att tillverka högkvalitativ snö med god ekonomi även vid marginella temperaturer."

En snökanon är väl egentligen inte något annat än en vattensprayare med kylanordning på?
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Är nog förvarmt mitt i sommaren för att göra snö måste nog vara ner mot +5 som varmast.

Citerar ifrån sidan: "Vanligtvis är snötillverkning vid höga temperaturer (över +2,7° C) inte ekonomiskt försvarbart. Men med Areco snökanoner ligger den övre temperaturgränsen för kommersiell snötillverkning högre. Designen på vårt unika munstycke gör det möjligt att tillverka högkvalitativ snö med god ekonomi även vid marginella temperaturer."

En snökanon är väl egentligen inte något annat än en vattensprayare med kylanordning på?

En snökanon kyler inte vattnet.. Den får vattnet via rörledningar som har en separat pumpstation som förser kanonen med tryck så den genom sina munstycken (MÅNGA) som sprutar vatten.. En stor fläkt sitter inne i trumman för att få vattnet att spruta iväg..
Vet att Areco hade en kanon som man kunde koppla till vattenslangen förut men jag vet inte vart dem tog vägen.. Tror inte att 20k räcker till en kanon.. Snarare det dubbla för en dålig kanon.. O då har du inte pumpen för att få upp trycket heller ;) O sen kan jag säga att det är OMÖJLIGT att lägga snö på sommaren i sverige...
 

crille666

Medlem
10 dec 2006
8
0
1
vi har 2 st lenco kanoner och en pump
40 000 kr per kanon
30 000 kr för pump
du måste ha ett stort elverk också som driver det och den kostar säker runt 60 000 till 80 000 kr
slang och kablar får du räkna med ungefär 20 000 kr
en ny kanon kostar runt 140 000 kr och pump 80 000 kr
// crille
 

erik88

Ny medlem
15 dec 2006
2
0
1
Åre
Jag jobbade som snökanons montör under en sommar åt york i Åre och dom vatten och luft rören vill man nog inte ha på gården, däremot har jag set att det fins små snökanoner för hemmabruk som du kopplar in trädgårds slangen till. jag tror den kostade mellan 15000-25000 för hela kittet. Tror det va Lenko som hade den i sitt sortiment.