Trasig hastighetsmätare,åtgärder att gör

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
finns det nått som kan ha lossnat eller nått? vad kostar en ny hastighetsvire? och är det svårt att byta den?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

Till att börja med: vad är det för skoter?

Prova att lossa wiren från hastighetsmätardrevet (oftast en vinkelväxel vid vänstra lagret för drivaxeln, under/innanför sekundärvariatorn). Snurra på wireänden för hand och se om hastighetsmätaren rör på sig. I så fall är mätaren och wiren hela.

Oftast sitter det en liten brytpinne mellan hastighetsmätardrevet och drivaxeln, den kan gå sönder om drivaxellagret börjar bli glappt. Medbringaren för brytpinnen kan börja slira i drivaxeln också.

Så felsök lite mer innan du börjar handla wire!

För övrigt är anslutningarna i wireändarna ganska standardiserade. Om en originalwire är otrevligt dyr eller svår att få tag på finns alltid möjligheten att hitta en hastighetsmätarwire från någon gammal bil, som går att få dit med lite händighet. Och sådana wires får man tag på t ex hos bilskrotar eller Biltema :)
Det viktiga är att wiren är tillräckligt lång och att anslutningen vid hastighetsmätardrevet ser ut på rätt sätt. Bakom hastighetsmätaren brukar det finnas mer gott om plats och bättre möjligheter att få ett hemgjort montage att funka bra.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

jag har en indy 500 sp efi -92. går skotern mycke sämre då drivaxellagren glappar? och om dom gör det är det då sec variatorn som sitter lite löst ,typ går att jucka upp och ner?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

Oftast märker man inget av ett dåligt drivaxellager förrän hastighetsmätaren slutar fungera eller det blir totalhaveri.

Om sekundärvariatorn glappar så har ju det att göra med axeln mellan den och kedjehuset. De lagren kan naturligtvis också bli dåliga, eller också kan lagerbocken lossna (lösa skruvar eller popnitar).
Det är nog säkrast att du plockar loss sekundärvariatorn och tittar till en del saker med det snaraste...
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

oj då, vad kan det kosta att lämna in skotern?
 
W

Wire

RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

Tjena,
Jag hade samma problem på min skoter Storm.
Jag körde kanske 80km/h å så dog hastighetsmätarwiren, jag belöt mig för att stanna direkt. Och precis innan skotern stog ståll så kändes det som den körde på stenbumlingar.

Aja, vi skruvade isär grejerna. Och då hade lagret gått. Drivaxeln klarade sig från skador. Köpte nytt lager och den där sista wirebiten sen blev de kanon !
 

Ultra2

Rookie sledder
1 jan 2000
9
0
0
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

Tja om glappet du pratar om är ett glapp ut och in så ska det vara så,sekundärn ska kunna löpa lite på axeln.men om den glappar upp och ner så ska du nog kolla närmare omg.
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

sista biten av wiren som sitter på axeln snurar inte. måste jag köpa en ny wire då?????
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

Menar du brytpinnen (ca 4 cm lång wirebit, fyrkantig i bägge ändarna, som sitter mellan änden av drivaxeln och hastighetsmätardrevet)?

När du har sakerna lösa, dra runt wireänden (den som ska vara ansluten till hastighetsmätardrevet) för hand eller med borrmaskin och kolla att hastighetsmätaren rör sig.

Snurra på hastighetsmätardrevet och kolla att anslutningen för wiren rör sig när du vrider på brytpinnen (och vice versa).
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

ja det är nog den jag menar
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Trasig hastighetsmätare,åtgärder att

Om du stoppar in brytpinnen i drivaxeln ska den sitta fast där (inte gå att vrida runt i hålet). Om du stoppar in den i hastighetsmätardrevet ska det följa med när du vrider på brytpinnen.