Primärvariatorn sitter som berget!

martin_h

Medlem
30 nov 2005
14
0
1
Skulle lossa primärvariatorn idag men den sitter så in i h.. hårt.
Skotern är en srx700 -98.
Har dragit in avdragarbulten så hårt jag orkar.
Hört att man ska slå på avdragarbulten. Ska man slå in den eller från sidan?
Har ni några andra knep?
Har ni för övrigt verktyget som man spänner runt och håller emot med?

Vore tacksam för svar/ Martin
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
du ska knacka i samma riktning som du skruvar dvs inåt.

jag brukar tråckla in ett hammarskaft (trä) så det håller emot när man drar åt avdragaren,mest för att inte skada nåt i variatorn.

det kan sitta så in i h-e tyvärr,ett annat knep är en vanlig skruv med samma gäng som avdragaren med gängtejp på & olja så det blir en hydraulisk effekt när du drar in skruven,kladdigt men ganska effektivt det med.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Olja är klockrent!!och som sagt gängtejp så det tätar, jag pajjade ne avdragare då variatorn satt i en srx 600, men tog jag bort pinnen, (avdragaren var delad) och körde i mycket olja, det gick bättre.

//johan



du ska knacka i samma riktning som du skruvar dvs inåt.

jag brukar tråckla in ett hammarskaft (trä) så det håller emot när man drar åt avdragaren,mest för att inte skada nåt i variatorn.

det kan sitta så in i h-e tyvärr,ett annat knep är en vanlig skruv med samma gäng som avdragaren med gängtejp på & olja så det blir en hydraulisk effekt när du drar in skruven,kladdigt men ganska effektivt det med.
 

JanN

Medlem
23 jan 2007
6
0
1
Hudiksvall
du ska knacka i samma riktning som du skruvar dvs inåt.

jag brukar tråckla in ett hammarskaft (trä) så det håller emot när man drar åt avdragaren,mest för att inte skada nåt i variatorn.

det kan sitta så in i h-e tyvärr,ett annat knep är en vanlig skruv med samma gäng som avdragaren med gängtejp på & olja så det blir en hydraulisk effekt när du drar in skruven,kladdigt men ganska effektivt det med.
Hydraulisk effekt?? Enda nytta detta kan göra är att smörja gängorna så att inte all kraft från dina armar försvinner i friktionen i gängan.
Värm istället konan från utsidan försiktigt lägg lite fett på gängan och på avdragarspetsen innan du drar in avdragaren och knacka, men inte för hårt. En kompis knackade ihop vevaxeln på en Exciter så vevstaken fastnade och det är ju mindre skoj.


//Jan
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
F´låt då men det har funkat då jag gjort det....och det är ju snällare än det vanliga sättet..me om det inte går så kankse jag bara hade tur...
:confused:
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Hydraulisk effekt?? Enda nytta detta kan göra är att smörja gängorna så att inte all kraft från dina armar försvinner i friktionen i gängan.
Värm istället konan från utsidan försiktigt lägg lite fett på gängan och på avdragarspetsen innan du drar in avdragaren och knacka, men inte för hårt. En kompis knackade ihop vevaxeln på en Exciter så vevstaken fastnade och det är ju mindre skoj.


//Jan

Det fungerar!

Tippa skotern på sidan och fyll hålet í variatorn med vatten, olja eller fett och dra på gängtape på en lång vanlig bult med rätt gäng sen skruvar du in den och trycket som bildas när du drar åt pressar sloss variatorn och det funkar bättre än vanliga avdragare för dom kroknar om det sitter för hårt
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Mitt förslag...
  1. Håll emot med ett hammarskaft ell.
  2. Ha en klick fett på avdragaren.
  3. Värm med en gasolvärmare mellan skivorna.
  4. Ta lös.
 

martin_h

Medlem
30 nov 2005
14
0
1
Fick loss den till slut! Tackar för alla svar!
Hann dock bara läsa ilves post innan jag gick till garaget.
Hittade ingen gängtejp, så det fick bli avdragaren.
Kladdade fett på gängora, drog åt så hårt jag vågade och slog sedan med slägghammare.
Ska testa med att värma nästa gång.