Varvar inte mer än 6000 varv (ZR600)

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Som rubriken lyder så varvar den inte mer än 6000, när man kommer upp till det så går den dåligt och vill lixom inte.

När jag köpte min skoter i höstas så satt det trimpipa på den och så fick jag med ett chip på sidan om.

Det första jag fick göra på den va att linda om statorn...och när jag satt ihop den så satt jag på orginalpipan och då tyckte jag den verkade gå fett så då satt jag på trimpipan istället och monterade i chippet och nu verkar den gå snålt om man tittar på hur stiften ser ut.

Men enligt kilen på AC i gävle så byter man inte munstycken på en EFI när man sätter på trimpipa utan man chippar den bara.

Är det någon som kan hjälpa mig...har kört 5 km med min skitskoter i vinter :(
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
kan det vara så att chipen blivit förväxlade?finns det märkning på trimchipet?
du har trimpipan monterad nu&den går snålt med det chip som sitter i?
prova byt ut pipan mot standardröret utan att byta chipet och testa om det inte går bättre,
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
glömde fråga om är det nån typ av variator-kit på maskinen?
kan vara nåt i variatorerna som spökar oxå.
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Hmm...hade den tanken jag också att dom blivit förväxlade...men jag har provat båda chippen till trimpipan och den går snålt med båda.

När jag hade orginal på så kollade jag aldrig stiften utan upplevde den bara som att den gick fett för jag fick avgassmällar och den gick allmänt dåligt.

Jag får nog ta och prova orginalpipan till det andra chippet som du säger få se.

Vad jag vet så har man inte gjort nått åt variatorn.
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Hmm.. såg att du har samma problem som jag, och jag har originalburk, har min inlämnad på AC i gävle och han verkar klia sig i huvudet.
du kan läsa min tråd nere om zr 600 med dålig gång. han påstod att det var statorn och att någon från gävle hade haft samma fel. och nu gick den som den ska. hur kan det komma sig?
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Nu har jag monterat på orginalpipan igen men nu får den för mycket soppa så att den går inge bra för det istället, pratade med mekaren på AC i Gävle och han sa att det troligen är tempgivaren som inte funkar så att den inte släpper choken.
Att den inte varvade mer än 6000 med trimpipan va väl troligen för att den inte fick tillräckligt med soppa...hoppas jag:rolleyes:
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Hmm.. såg att du har samma problem som jag, och jag har originalburk, har min inlämnad på AC i gävle och han verkar klia sig i huvudet.
du kan läsa min tråd nere om zr 600 med dålig gång. han påstod att det var statorn och att någon från gävle hade haft samma fel. och nu gick den som den ska. hur kan det komma sig?

Jag hade problem med statorn för ett tag sen men då gick den inte alls för mig...den bara dog.
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Hej..

Antar att det var dig han syftade på, men alltså jag tror inte på statorn. för min går ju.. lägger inte av och startat alltid på andra rycket. tempgivaren var ju fel på min som sagt, då gick den mycket fett. men den gick bra på höga varv. alltså borde din ha gått bra med trimpipa? aja spekualtioner. men din varvar alltså över 6000 nu?
 

Mathias-ws

Aktiv medlem
17 jan 2007
74
0
6
Näe min varvar inte över 6000 nu...det upptäckte jag efter att jag lindat om statorn...hade inte hunnit provköra den innan så jag vet inte om det va så innan!
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
ok.

var ju till meken nu idag efter att pratat med honom på telefonen. han ska skicka min stator på lindning. samt byta armar i variatorn, då dessa var slitna.
hoppas nu att min skoter ska gå som en dröm. då alla slitdelar är bytta samt nya cylindrar och kolvar.

fortfarande verkar det ju skumt med din då den verkar gå fett men inte varvar över 6000 samt att du bytt till org pipa och statorn är omlindad. meken påstod att din högfartsspole gett upp i statorn precis som min och det var det enda fel AC sagt att det kunde vara då detta inte gick att mäta upp.
du får gärna ringa honom och kolla vad han tycker då det verkar osannolikt att tempgivaren gett upp, då min gick väldigt bra på höga varv när min var trasig. din går ju dåligt på låga varv.

/Janne
 

Panozz

Medlem
7 feb 2007
34
0
1
Bigbay
Hej,

Nu har vi hittat fel. det var ej statorn. utan tändlägesgivaren. denna är säkerligen felet på din med. det är 3 veckors lev tid. du kan dock hitta den hos bengans.. hoppas detta hjälper.

/Janne