Hur många HK i min skoter?

31 aug 2007
44
0
1
pite
Hej har en fråga hur många hästkrafter det kan vara i min Polaris XLT med Ski-doo mxz 670 HO -99:an motor,
Motorn har en singelpipa, 2x44mm förgasrare, trailportad, slutburk, nerdrevad, svarvad topp tror jag det var, vet ej om det är någon skillnad med den svarvade toppen.
Hur många hästkrater kan det vara??
Om ingen vet hur kan man då ta reda på det?
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Bara en vild gissning då det är svårt att veta exakt hur mycket, men en 130-135hkr tycker jag låter rimligt.

Jag har ägt några standard Ski-doo med orginal 670motorn och fy-f-n vad jag gillar den motorn med dess råstarka bottenvrid och fina fartresurser.
 
31 aug 2007
44
0
1
pite
okej, näe faktiskt så känner jag igen som har en bromsbänk för skoter.

På skoterbanken så står det 130 orginal så borde vara mera, kan det vara kring 140?

Eller är skoterbanken inget att lita på?

Och så undrar jag hur mkt en sådan motor tar om den är orginal, och hur mkt den tar nu, har köpt den skotern nu på sommaren så vill veta hur mkt bensin den tar, ett cirka?
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Sorry såg ju att det var H.O motorn och den borde ha c.a 130hkr standarn.
Så med rätt polering av din motor så gissar jag då på 135-140hkr i stället.

Inte kommer då jag ihåg den som vare sig snål eller extremt törstig, hur som helst så spelar ju din egen tumme största rollen i hur mycket/lite den drar.
 
31 aug 2007
44
0
1
pite
jo nog är det så..
vill bara veta på ett cirka så man vet.. lite blandat körning, lite led ut i snön å burka full gas nån gång. nån som vet ett cirka?
 
31 aug 2007
44
0
1
pite
okej,

Men nu har jag en underlig fråga till om skotern. VARFÖR går framlapan sönder hela tiden, man får byta hela tiden, nu idag när jag var å startade den så gick halvlyset sönder men hel funkar än..??

Nån som kan förklara?
 
31 aug 2007
44
0
1
pite
har jag fel lampa eller? var på statoil efter att första lampan gick, sen dit igen å köpte en lika dan då gick den med, sen tog jag 2 st från en bil som skulle skrotas, (den som sitter där nu), men innan jahg satte dit den så testade jag en 24wolt å den höll, men jag ska ha en 12woltare annars lyser den ingent ??
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
mcx har bänk. annars tror jag nån i skelefteå har. ang soppa förbrukningen så ska den enligt henko dra mkt. mellan 3-4 liter.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
På skoterbanken så står det 130 orginal så borde vara mera, kan det vara kring 140?

Eller är skoterbanken inget att lita på?
På min skoter (edge 700 -02) står det 133 på skoterbanken å ca 126 (om jag inte minns fel) på reggbeviset.
men man ska nog ta båda med en nypa salt.
Så lägg på nån/några hk på reggbeviset å dra bort några från skoterbanken så blir de nog bra.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
På min skoter (edge 700 -02) står det 133 på skoterbanken å ca 126 (om jag inte minns fel) på reggbeviset.
men man ska nog ta båda med en nypa salt.
Så lägg på nån/några hk på reggbeviset å dra bort några från skoterbanken så blir de nog bra.
MXZ H.O 670 modellen hade 130 hk std. tyckte det lät mkt när jag hörde att dom tagit ut så mkt, brukar juh inte vara så många HK mer i H.O modellerna..

Nån som vet ifall lynx 670 och MXZ 670 hade olika std pipor?, för MXZ modellen hade ca 117 hk medans lynxen 112. jag har 1 MXZ std pipa och lynx std pipa hemma.. och dom ser identiska ut iprincip förutom att utbloset på MXZans pipa är i mitten av en kona.. och det brukar vara sämre..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det beror mycket på din variator inställning men inte är den så usel för att vara något äldre, jag själv har en standard mxz 670 och tycker den e relativt pigg :eek:
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
om den är ruskigt bra kalibrerad ska du då kunna hänga på 700or till 800 cc skotrar... men då är dom std. =)