HOW-TO: Några "KOM IHÅG" vid monteringen av kolvar

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Gjutna Kolvar Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar.

1. Om den gamla kolven är defekt - undersök orsaken och korrigera felaktigheten. För lite bränsle, tändstift/tändningsfel eller luftläckage är de vanligaste orsakerna till brända kolvar.

2. Om den gamla kolven har splittrats eller är helt genombränd - demontera vevhuset och rengör noggrant från metallrester.

3. Före montering av kolv - kontrollera cylindern beträffande slitage, konicitet eller ovalitet. Vid differenser upp till 0,07 mm kan cylindern honas med sten nr. 200-300. Vid större skillnader rekommenderas borrning eller omfodring. OBS! En CROME eller NIKASIL-cylinder kan aldrig borras utan måste omfodras, men är den i god kondition kan den honas med sten nr. 500.

4. Har cylindern omfodrats - för att undvika ringbrott måste alla horisontella portkanaler vara avfasade. Fasningen skall vara med c:a 1,2 mm radie och utföres enklast med slipduk eller rundfil genom portöppningarna.

5. MONTERA ALDRIG CROME-RINGAR I EN CROME CYLINDER! Motorn skär ögonblickligen! Kolvringar av molybdenstål kan användas i alla typer av cylindrar. OBS! Förvissa dig om att din cylinder är CROME, förväxlas lätt med NIKASIL.

6. Kolvarnas ändgap måste kontrolleras före montering på kolven. Placera varje ring löst i cylindern. Acceptabelt ändgap är 0,25 - 0,60 mm. Vid felaktigt ändgap måste ringen filas ner till rätt mått. Regeln är:
vid kolvar upp till diam. 65 mm = ändgap 0,09 - 0,11 mm.
vid kolvar större än diam. 65 mm = ändgap 0,11 - 0,15 mm.

7. Före montering av kolvar ska alla rörliga delar rengöras och smörjas med olja 10W30. Kolven monteras med pilen pekande mot avgassidan, utom Polaris där pilen ska peka mot magnetsidan. Kolvbultarnas låsringar monteras varsamt, inga brytningar eller bändningar, förvissa dig om att låsringen kommit korrekt i låsringsspåret. LÅSRINGENS ÖPPNING SKA PLACERAS NEDÅT. Komprimera ej låsringen mer än att den knappt går in i kolvbultshålet. För hård komprimering av låsringen kan medföra att spännsten försämras och låsringen kommer ur sitt läge vid extremt höga varvtal.

8. Montera kolvringarna på kolven. Tänk på att vissa kolvar är försedda med Keystone-kolvringar, dessa är koniska och kan lätt placeras felaktigt. Kontrollera att kolvringen går fullständigt in i ringspåret och att ringgapet slutes helt över kolvringsknastret. Smörj med olja 10W30.

9. Placera en ny fotpackning på vevhuset, komprimera kolvringarna och låt försiktigt cylindern glida ner i position. Före montering av topplocket ska vevaxeln vridas för hand, kontrollera att kolven med ringar rör sig fritt i cylindern.

10. Renoverade snöskotermotorer kräver viss inkörning. Justera förgasaren till en något fetare bränsleblandning. Undvik att köra på extremt höga eller låga varvtal, variera körhastigheten och accelerera ej med fullt gaspådrag. Efter motorrenovering måste extra olja tillföras bränslet. Följande rekommenderas:
Motorer med oljeinjektor-smörjning -> blanda in 2% tvåtaktsolja till de första 20 liter bensin och kör på den bränsleblandningen tillsammans med den normala oljeinjektions-smörjningen.
Motorer för förblandat bränsle -> kör motorn på en fetare bränsleblandningen, de första 20 liter bränsle rekommenderas 5% oljeblandning.

KÄLLA: www.duells.se
 
Reactions: Mr snow

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Sv: Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar

Bra initiativ!

Mycket bra skrivit, kan inte annat än hålla med.
(PS, man kan anvænda vanlig tvåtaksolja och vid montering av kolv och cylinder.)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sv: Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar

begriper inte varför du just skrev i yamaha tråden, men annars bra initiativ! :)

finna olika teorier på olje smörjningen o bestyckningen med nya kolvar/ringar.. jag kör med den olje blandningen jag kör med vanligt vis, och bestyckning.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Sv: Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar

Bra initiativ!

Mycket bra skrivit, kan inte annat än hålla med.
(PS, man kan anvænda vanlig tvåtaksolja och vid montering av kolv och cylinder.)
Det är ju det trådskaparen skrivit också ;) 10-30, och "vanlig" motorolja brukar vara 10-40

/Anton
 

rotaxkungen

Aktiv medlem
9 jan 2008
80
0
6
Bara ett litet tillägg: Tänk också på att vissa Rotax-motorer har korglösa nållager till kolvbulten,så se upp när ni släppt clipset och ska pressa ur kolvbulten,så ni inte får nålar i hela vevhuset.
Men det brukar stå på vattenkåpan: Attention Cageless Piston Bearing,om lappen finns kvar så klart.
 

wrenman

Aktiv medlem
5 dec 2006
52
0
1
Umeå
byta kolvar , är detta något som man kan göra själv , då jag inte har bytt kolvar förut?Eller är det bäst att lämna in hos åf? Endast bytt kolv på min moppe några gånger..
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Bara ett litet tillägg: Tänk också på att vissa Rotax-motorer har korglösa nållager till kolvbulten,så se upp när ni släppt clipset och ska pressa ur kolvbulten,så ni inte får nålar i hela vevhuset.
Men det brukar stå på vattenkåpan: Attention Cageless Piston Bearing,om lappen finns kvar så klart.

Det gör den inte på alla, det fick jag lära mig den hårda vägen... :)

För övrigt så kan jag meddela att det brukar gå bra att låna ett speciellt verktyg för knastrena på lämplig firma.
Dom (knastrena) är stenhårda och jag klarade inte att få dit dom utan att göra dom ovala.
 

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
knasterna för du lämpligast in med den öppna delen utot du pressar uin den motsatta sidan med exempelvis en skruvmejsel.... så e de snart på plats....
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
knasterna för du lämpligast in med den öppna delen utot du pressar uin den motsatta sidan med exempelvis en skruvmejsel.... så e de snart på plats....

Köpte några reservknaster och försökte bl.a den metoden med dåligt resultat.

Verkstadens verktyg gjorde däremot susen!

Vet inte om jag fick tag i extra hårda eller nått.. :rolleyes:
 

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
det där med att polaris måste ha pilen mot mag sidan det är bara skitsnack, jag bytte på min förra polaris xcr 440 då pilarna pekade mot avgassidan!! det som är viktigt är att kolvringsgapen är mot insugssidan. Och skulle du vända på steken så pilen på kolven riktas mot magsidan så hamnar klovringsgapen mot avgassidan vilket kommer resultera i att din motor inte kommer vara i toppform efter du startat den!
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
det där med att polaris måste ha pilen mot mag sidan det är bara skitsnack, jag bytte på min förra polaris xcr 440 då pilarna pekade mot avgassidan!! det som är viktigt är att kolvringsgapen är mot insugssidan. Och skulle du vända på steken så pilen på kolven riktas mot magsidan så hamnar klovringsgapen mot avgassidan vilket kommer resultera i att din motor inte kommer vara i toppform efter du startat den!

är du full eller?
 
Reactions: Mr snow