iq 440 -05 (råd och tips)

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
nu e de så här att ja funderar starkt på att köpa en iq 440-05a och ja skulle vilja veta allt om vad som e fel (barnsjuka) på dom vad man ska kolla efter när man ska titta på den o.s.v. (alla tips! tack)
har ingen erfarenhet av just iq modellerna men 440 motorerna är inge nytt för mig då ja har kört ac snopro 440 innan.

så skriv ner all info ni kan om just IQ 440 -05
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
öhm, barnsjukdomar är sprickor i chassie, motorn är ju inte den bästa, så byt gärna. stenhård så du lär ju få ont när du kör led. låter som fan. ingen back. går då fan inge fort.

fördelarna är vålda hur mycket du vill den går i princip aldrig sönder. stryktåligare maskin får du då fan leta efter, eller ja en yamaha viking 540 III är nog av samma karaktär.

det du kan titta på är:

att den är rak i framvagnen.. lättaste sättet är stoppa fingrarna mellan dämparen och a-armen och mäta på ett ungefär att de är lika mycket spel på dem.
kolla bakre sidan av fotstegen vid svetsen att den inte har spruckit. samt bakstycket där var kylaren är.

Sen vet jag inte. jag har haft en men jag tyckte den lät så ***** illa så jag sålde den. största probset är garanterat motorn så sätt ett kitt eller byt motorn.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
är de väldigt svårt att byta motor i dom? sen att dom är stenhård är väl ganska bra då ja ska mest hoppa med den så. går inge fort hur pass fort går dom då?
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
100 km/h i timmen max... du blir ifrånåkt i princip varenda maskin som har större än 500 cc.. njae nog går det att bogsera ut motorn och göra ett bolt on arbete med ett 600cc kitt som kostar 15000:- finns på swedish mountain performance till salu.

ja jo om du nu gillar stum fjädring i princip så är det maskinen för dig.
tips från mig är: ställ ner fjädringen så mkt som det går. och vrid klickern på mjukaste i framvagnen .. annars har du väldigt ont i armarna efter en sväng på leden. positivt med den är att den aldrig frontar när du kör in gupp :)
bara att smiska på tills du kör in i ett träd eller något. :)

max 55000:- tycker jag du ska ge för en sådan maskin om den nu inte har godsaker som wicked racing tanken och andra dämpare samt en fräsch matta.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
va inte mer än 100kmh? snopron ja hade förut gick iså fall bra nog mycke fortare. får med både lilla och stora tanken(35liters) slp powder pro skidor, och en del andra små prylar.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
115km/h går en polares IQ mer än det vågar han inte pressa på grund av dom höga varven.
Det där du säger om att motorn är skit. Är bara rent skitsnack det du ska göra för att öka hållbarheten är att borra ett hål i blocket för extra smörjning. Kommer dock inte ihåg vars men det vet någon på forumet garanterat.

En 440 maskin ska inte gå fort den ska ha ett sjuhelvetes bottendrag och det har IQn fjärdringen fungerar utmärkt till stenhård körning men börjar du sakta ner kommer det kännas i ben och armar. Är rent ut sagt en fullblodig crossmaskin och inget för nybörjare.

Det här med kolvbyte vet du säkert redan om eftersom du kört Sno pro förut men det räcker med att byta kolvar ungefär varje sesong att byta efter 100mil är helt onödigt om du nu inte måste ha max effekt hela tiden.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
115km/h går en polares IQ mer än det vågar han inte pressa på grund av dom höga varven.
Det där du säger om att motorn är skit. Är bara rent skitsnack det du ska göra för att öka hållbarheten är att borra ett hål i blocket för extra smörjning. Kommer dock inte ihåg vars men det vet någon på forumet garanterat.

En 440 maskin ska inte gå fort den ska ha ett sjuhelvetes bottendrag och det har IQn fjärdringen fungerar utmärkt till stenhård körning men börjar du sakta ner kommer det kännas i ben och armar. Är rent ut sagt en fullblodig crossmaskin och inget för nybörjare.

Det här med kolvbyte vet du säkert redan om eftersom du kört Sno pro förut men det räcker med att byta kolvar ungefär varje sesong att byta efter 100mil är helt onödigt om du nu inte måste ha max effekt hela tiden.
men polaren din då e han nöjd med sin iq 440 eller har han gjort en massa ändringar på den för att få den bättre?
ska kolla de där me smörjning.
 
R

Robin

Iq motorn varvar bara 8500rpm.

Det där med smörjningen ska vist inte gälla på nyare IQ maskinerna enligt vad jag har fått höra, utan bara pro xr 440, så nån skillnad måste det väl vara på motorerna.
 

rmk700_05

Välkänd medlem
27 okt 2006
461
0
16
RMK700Woopie- låter som du köpte skotern mer för att du tyckte den var cool än vad den egentligen skulle användas till ;)

själv tycker jag att iq går som en dröm efter knöliga leder och att hoppa med.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
RMK700Woopie- låter som du köpte skotern mer för att du tyckte den var cool än vad den egentligen skulle användas till ;)

själv tycker jag att iq går som en dröm efter knöliga leder och att hoppa med.
Nae, nog visste jag vad det var. och hade studerat den ett bra tag. Men vissa saker blir man bara sjukt less på och jag vart det. hade den haft en 800:a i den hade kanske varit annat men så är det bara. jag kan dock erkänna att jag inte är någon flyga runt snubbe utan suktar mer efter 2 meter puder om det nu finns :) så lite felköp var det men jag fick iaf prova och vart besviken.

det gick något jävulskt fort efter den mest jävliga leden eftersom den tålde en del och jag är inte den som håller igen. men motor karaktären får en att bli besviken eftersom den varvar för mycket och har för lite bottenvrid...

min tanke med skotern var att montera 800:a så jag sökte under ett halvår utan att hitta en som var i hyffsat bra skick och inte gick på 25 tkr. tyckte inte att det var värt att slänga pengarna i sjön på något som man ändå aldrig kommer att få tillbaka för alla är väl prutnissar när de ska köpa en IQ 440. så helst vill de ha en 800:a som bara är startad och gått max 0 mil för cirka ja 55000 till 60000:- Sen förvånande jag mig över att det finns en massa folk som tror att de kan köpa skotern för 25000:- om jag plockar bort motorn? varför i hela friden plocka bort motorn och sälja den 30000 kr billigare istället för att sälja maskinen hel? :)

sen var jag ute efter ett 600 kitt till den men tankarna svek när jag fick syn på en rmk 700 dragon :)

Men som sagt inget för nybörjare, och heller inget för de som är van vid lite längre maskiner med mycket pulver.

den ska flygas, landas snett med. rullas med. ja alla hyss som man kan hitta på. Men allround skoter är den inte. så jämför den inte med någon av polarens vanliga maskiner för de är den inte.

De var iaf mina åsikter om den :)
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: iq 440 -05 (råd och tips)

100 km/h i timmen max... du blir ifrånåkt i princip varenda maskin som har större än 500 cc.. njae nog går det att bogsera ut motorn och göra ett bolt on arbete med ett 600cc kitt som kostar 15000:- finns på swedish mountain performance till salu.

ja jo om du nu gillar stum fjädring i princip så är det maskinen för dig.
tips från mig är: ställ ner fjädringen så mkt som det går. och vrid klickern på mjukaste i framvagnen .. annars har du väldigt ont i armarna efter en sväng på leden. positivt med den är att den aldrig frontar när du kör in gupp :)
bara att smiska på tills du kör in i ett träd eller något. :)

max 55000:- tycker jag du ska ge för en sådan maskin om den nu inte har godsaker som wicked racing tanken och andra dämpare samt en fräsch matta.
Jag vet inte vad fan åkte på för iq men min drog då dom flesta maskinerna efter leden, det kanske inte sitter i skotern utan i förarn då, det är ju ingen maskin man tar ut längs isen och stummar direkt, den är grymt rolig efter leden och att leka med, och den är inte hård att åka med, du får väl gå på ett gym nån gång eller så kanske du måste ändra fjädringen lite, den har ju den längsta fjädringsvägen jag sett iaf, annars får ni väl rätta mig, och den toppar ca 120 km/h , och jag åker inte fortare än så på led i boden. tack å hej.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: iq 440 -05 (råd och tips)

Nae, nog visste jag vad det var. och hade studerat den ett bra tag. Men vissa saker blir man bara sjukt less på och jag vart det. hade den haft en 800:a i den hade kanske varit annat men så är det bara. jag kan dock erkänna att jag inte är någon flyga runt snubbe utan suktar mer efter 2 meter puder om det nu finns :) så lite felköp var det men jag fick iaf prova och vart besviken.

det gick något jävulskt fort efter den mest jävliga leden eftersom den tålde en del och jag är inte den som håller igen. men motor karaktären får en att bli besviken eftersom den varvar för mycket och har för lite bottenvrid...

min tanke med skotern var att montera 800:a så jag sökte under ett halvår utan att hitta en som var i hyffsat bra skick och inte gick på 25 tkr. tyckte inte att det var värt att slänga pengarna i sjön på något som man ändå aldrig kommer att få tillbaka för alla är väl prutnissar när de ska köpa en IQ 440. så helst vill de ha en 800:a som bara är startad och gått max 0 mil för cirka ja 55000 till 60000:- Sen förvånande jag mig över att det finns en massa folk som tror att de kan köpa skotern för 25000:- om jag plockar bort motorn? varför i hela friden plocka bort motorn och sälja den 30000 kr billigare istället för att sälja maskinen hel? :)

sen var jag ute efter ett 600 kitt till den men tankarna svek när jag fick syn på en rmk 700 dragon :)

Men som sagt inget för nybörjare, och heller inget för de som är van vid lite längre maskiner med mycket pulver.

den ska flygas, landas snett med. rullas med. ja alla hyss som man kan hitta på. Men allround skoter är den inte. så jämför den inte med någon av polarens vanliga maskiner för de är den inte.

De var iaf mina åsikter om den :)

ANTALIGEN SKA DEN HA HÖGT VARV DEN SKA JU ANVÄNDAS PÅ EN CROSSBANA, INTE I 2 METERS PUDER =) och du har rätt i att det inte är en allround skoter, den ska tuktas , hoppas och våldas med =) men den hör bäst hemma på crossbanan, over n out.
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
jaesbox :) men jag vart typ hörselskadad så jag är antagligen för gammal och gubbig för en sådan maskin, de är därför jag trivs med min rmk 700 dragons ljudnivå istället :)

Men ni grabbar som är cirka 18 år kan ju köra en för de är just en sån man får brudar med när man svänger in på macken ;) man ser ju lite vild ut.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: iq 440 -05 (råd och tips)

jaesbox :) men jag vart typ hörselskadad så jag är antagligen för gammal och gubbig för en sådan maskin, de är därför jag trivs med min rmk 700 dragons ljudnivå istället :)

Men ni grabbar som är cirka 18 år kan ju köra en för de är just en sån man får brudar med när man svänger in på macken ;) man ser ju lite vild ut.

haha =) nog tror jag du hookar upp lite chicks med din dragon 2 =) men jag har nedsatt hörsel och inte tycker jag min låter särskilt illa ? dock när man har pipor låter det lite högre :p
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
hur pass svårt e de att klämma ner en 600cc motor i den då? är de stora ombyggnationer för att få den att passa?

eller finns de nått kitt som funkar som man kan trycka ner.