Snopro 440 05-06

bäckström

Välkänd medlem
11 nov 2006
146
0
6
umeå
Tjena, är väldigt sugen på just en sån här skoter..
Ni har ägt/äger en snopro kan skriva lite fakta om den, för/nackdelar tack.

bensinen?
försäkring?
chassi?
osvosvosv.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
försäkring:den är inte så dyr att försäkra tror ja betalade ca 4000 papp helförsäkring helår.
bensin:ca 2.5-4liter milen men de där beror på hur hårt du kör men lite soppa vill den ändå ha.
chassi: finns nog inge skönare chassi(enligt mig) ja säger som camata! En förbättrad Firecat, helt enkelt.baaaara fördelar
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Gör om topparna hos bengan (eller någon annan kunnig) är ett måste om du ska ha den efter led.

//Rasmus
Det här med att Bengan ska vara "kunnig" ska vi reda ut, en gång för alla.
Påminn mig att posta bilder på den "portning" han har gjort på ett par cylindrar jag har bilder på.
Som sagt för längesedan; han är ute ur leken.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Bäckström:
Låt Bengan fixa topparna, han är mycket kunnig och det är han som fixat mest toppar till ac440 i sverige.
Tro inte på alla snyfthistorier som en viss yngling försöker sprida.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tyvärr är detta urspårat från tråden ifråga, men svar på tal kan inte vara mer befogat än i detta fall:

Den som har den minsta lilla hum om hur portarna bör se ut vet att de portar som återges på bakom bildlänkarna nedan avviker kraftigt från den föreställningen man har om hur portarna ska se ut.

Jag bryr mig inte om det är gubben själv som gjort det, eller om det är Turbomountain/Ännu en gäst eller någon annan praoelev som tränat, grejorna kommer från "Bengan's Motor".

http://i7.tinypic.com/80neeky.jpg
http://i7.tinypic.com/6poizjm.jpg
http://i2.tinypic.com/7xo5doz.jpg
http://i13.tinypic.com/6y02tg3.jpg
http://i18.tinypic.com/8faduso.jpg
http://i6.tinypic.com/6tdfqyh.jpg
http://i9.tinypic.com/81ydidg.jpg

Fast "Bengan's" kanske har kommit på något så oerhört revolutionerande inom optimering av motordetaljer att det ska se ut så här, och att alla andra SERIÖSA/DUKTIGA motorfixare har missat detta totalt? ;P
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Dom har haft en prao elev att sitta å fila med rundfil :D Nä skämt åsido, men det där var inte så najs .
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Får man fråga om hur den gick efter port arbetet? Såg väl inte så värst bra ut, men huvudsaken är väl hur den gick!

//Rasmus
Det där är bara "matchportning" för 800-borr.
Det handlar alltså inte om något mycket avancerat för en som är van och kan sina grejor.
Vad mer kan man begära än att det ska se bra ut - och inte minst se symmetriskt ut? Sen om det är skitdålig portning i sig, för att gubben inte har några knep med vinklar och porttider, så är det ju ÄNNU sämre.

Jag har exakt likadan cylindrar med lite, lite argare portning från en erkänt bättre verkstad och det går inte ens att jämföra vilken skillnad det är, både utseendemässigt och flödesmässigt med vattenstråle.
De ser ut som att det kommer portade så från fabrik eller gjort med NC-maskin.

Det där med rundfil är ingen dålig gissning, faktiskt.

Pga att "Bengan's" saknar minst tre av fyra viktiga delar i företagsamhet (service, beteende gentemot kunder och resultat) så blir det aldrig, aldrig mer minsta, lilla skruv köpt hos honom.

Så det är hela varningens arm upp mot detta företag. Ni ser ju med egna ögon hur resultatet blir.
Att även toppen till 800-kittet var undermåligt modiferat (naggad kant längst ute på squishen, runt hela förbränningsrummets omkrets) är väl inget att direkt haka upp sig på, det gick att fixa med en manuell handfräs (typ "mirafräs"), men har man betalat en hel del pengar så kan man ju inte förvänta sig något annat än ett gott resultat.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det dära var ingen fin syn, ringde du och tala med dem?
Nope.
Hade inget mer att säga honom efter 14 veckors strul.
"Never argue with an idiot, he will take you down to his level and beat you with experience".
Men det är ju rätt uppenbart vilken finish han lämnar på grejorna...

Jag var bara glad att jag kunde få ihop maskinen innan snön började smälta.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Camata, tänkte ta det här via pm, men eftersom du inte svarar på pm från mig och jag har sett att du lägger ut pm-diskusioner här på forumet så antar jag att det här är den enda samtalsvägen som du någorlunda behärskar.

Jag önskar att du inte lägger ut bilder och antyder att det är jag som har gjort arbetet. Hoppas du respekterar det.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Varför var du hans kund i flertal år och gjorde flera affärer med han om du inte var nöjd?
Varför handlade du inte från usa som du uppmanar alla andra och göra.

Gråt ut nu en sista gång.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nu har ju denna tråd spårat ur helt och totalt...

Camata, tänkte ta det här via pm, men eftersom du inte svarar på pm från mig och jag har sett att du lägger ut pm-diskusioner här på forumet så antar jag att det här är den enda samtalsvägen som du någorlunda behärskar.

Jag önskar att du inte lägger ut bilder och antyder att det är jag som har gjort arbetet. Hoppas du respekterar det.
Det finns inget i detta ärende som ska undanhållas allmänheten. "Bengan's" verk och nutida verksamhet ska ligga för publik åskådning, liksom diskussioner runtom det.
Förnekar du att du företräder detta företag, på ett eller annat sätt?

Varför var du hans kund i flertal år och gjorde flera affärer med han om du inte var nöjd?
Varför handlade du inte från usa som du uppmanar alla andra och göra.

Gråt ut nu en sista gång.
Har jag sagt att affärer före denna cylinder-affär var ruttna?
Om han/ni hade gjort bort sig/er på ex. ett dynöverdrag jag beställde för 2-3 år sedan så hade jag ju givetvis inte lagt ut cylinderarbetet på honom/er.

Det var faktiskt detta strul som fick mig att börja titta på saker i USA. Amerikaner är bra mycket mer professionella och service minded än Optand-meckaren. Det finner jag faktiskt väldigt märkligt, då Sverige må vara en tämligen liten marknad för dem, samt att kommunikationen lär vara lite struligare med (till mestadels) mejl.

Sedan denna fadäs har jag inte handlat mer än själva skotern och olja i Sverige.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
.
Förnekar du att du företräder detta företag, på ett eller annat sätt?

quote]

Förlåt att jag varit otydlig på den punkten.
Visserligen har jag svarat en gång att jag inte jobbar där, utan jag jobbar på ett helt annat företag, jobbet innan var som plåtslagare.
Jag har inget med Bengans att göra, inget med arctic att göra, inget med snöskotrar.
Detta har jag svarat dig en gång men du tolkar det som att jag ändå jobbar på Bengans och du antyder att du och jag har haft affärer ihop och att jag har portat nån cylinder åt dig.

Jag har inte vart till Bengan på minst ett år, inte snackat med han på telefon sen förra vintern, tar inte emot några pengar eller nått av han.
Han har aldrig varit till mig i hemmet eller arbetet, aldrig ringt hem till mig eller till mitt jobb. Den senaste kontakten vi hade var när jag köpte reservdelar till min skoter.

Jag kan inte göra mer för att övertyga dig utom att tipsa dig om att försöka skaffa professionell hjälp av nån psykolog. Gråt ut.