Långtur - vill ha tips!

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Jag är nybörjare på skoter och planerar min första långtur och vill ha tips.

Mitten av april alltså, kanske lite sent, men det är tyvärr det enda som funkar i år. Utgångspunkten är Leksand i Dalarna, men vi tänker oss givetvis att åka iväg en bit för att få bästa förutsättningar. Dock helst inte norr om Östersund.

Turen ska vara i tre dagar med lagom dagsetapper och möjlighet till övernattning inomhus (enklare standard går bra) samt möjlighet till tankning längs vägen. Eventuella betalleder är inget problem. Vi vill parkera på ett ställe och helst åka en rundtur, dvs inte komma tillbaka till samma ställe varje dag.

Jag inser att förutsättningarna varierar mellan olika platser och säsonger vad gäller snötillgång, vårens ankomst o likn.

Var kan det tänkas funka bra så pass sent på säsongen?
Platser?
Rutter?
Sevärdheter?

Har sökt i forumet, surfat på Nordic Area, Funäs mm men kommer inte riktigt vidare.

Mycket tacksam för svar!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hur mycket har du/ni åkt tidigare?
Hur långt är lagoma dagsetapper? 15-25mil?
Här har du ett förslag.
Älvdalen-Lillhärdal-Lofsdalen-Tännäs-Funäsdalen-(upp till åre kanske)-Funäsdalen-Tännäs-Idre-Särna-Älvdalen.

Kolla även http://www.gyllenebocken.se/
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Har ni tängt o åkt från Leksand eller.................Ett bra tips är om ni inte ska göra så långa dagsturer.
Dag 1: Utgå från Idre kör över Lofsdalen Hede O käka på ev Orren eller fiske kampen i Storsjö där ni kan hyra stuga o tanka bensin på macken.
Dag 2 kör ni upp till Tossåsen o om ni känner för det ta en förmiddagsfika hos Brittinger i Tossåsen (cafeet) kör sen över Dörrsjön till Vålådalen o om ni känner för det ta en sväng till Åre åk sen ner över Vålåstugan över Ljungadalen där ni kan tanka o så ner till Ljusnedal o Bocken ett bra ställe o bo o äta på med bra service.
Dag 3 åker ni söder ut till Idre över rågen en lagom tur på 3 dagar.
Åker ni förbi Bocken så hälsa dom från oss i Järbo pojkarna Hasse,Hendrik o Håkan är uppväxta här i byn.
 
E

ejwbegysv

I mitten av april är det ju tveksamt om det finns snö i Leksand...
 

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Vi kommer inte att åka skoter från Leksand utan dra släp upp en bit, ledsen for flummig formulering. Från Leksand med skoter skulle man nog få ha med sig både reservmatta och ett par-tre uppsättningar styrstål... ;)

Tack för era svar, verkar intressant alltihop. Gyllene bockens sida gav mycket info.

Finns det en eller flera bra kartor ni kan rekomendera?
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Finns det en eller flera bra kartor ni kan rekomendera?
Sätt in 150 kr på vår klubbs konto (Hedevikens Snöskoterklubb, kolla länk nedan, jag är kassör), ange att det gäller karta samt namn och adress så postar jag en nyligen uppdaterad skoterkarta över hela Härjedalen (GPS:ade leder :cool:). Utgiven av Härjedalens Snöskoterförening dvs en sammanslutning av de ideellt jobbande klubbarna i Härjedalen, ledbolaget i Funäsdalen är inte inblandat, så ni stödjer "en god sak" genom att köpa kartor :)

Å du....vi blir ännu gladare om ni vill köpa det frivilliga "ledbeviset" som gäller en hel säsong och i hela Härjedalen (utom då i Funäs där ett separat ledbolag har ett system med obligatorisk ledavgift). Samma sak gäller "Nordic Area" på norra finnmarken som också har obligatorisk ledavgift. Kolla mer på länken nedan om "ledbeviset".....kostar ynka 200 kr ;)

mvh / Matti