Långtur - vill ha tips!

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Jag är nybörjare på skoter och planerar min första långtur och vill ha tips.

Mitten av april alltså, kanske lite sent, men det är tyvärr det enda som funkar i år. Utgångspunkten är Leksand i Dalarna, men vi tänker oss givetvis att åka iväg en bit för att få bästa förutsättningar. Dock helst inte norr om Östersund.

Turen ska vara i tre dagar med lagom dagsetapper och möjlighet till övernattning inomhus (enklare standard går bra) samt möjlighet till tankning längs vägen. Eventuella betalleder är inget problem. Vi vill parkera på ett ställe och helst åka en rundtur, dvs inte komma tillbaka till samma ställe varje dag.

Jag inser att förutsättningarna varierar mellan olika platser och säsonger vad gäller snötillgång, vårens ankomst o likn.

Var kan det tänkas funka bra så pass sent på säsongen?
Platser?
Rutter?
Sevärdheter?

Har sökt i forumet, surfat på Nordic Area, Funäs mm men kommer inte riktigt vidare.

Mycket tacksam för svar!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Hur mycket har du/ni åkt tidigare?
Hur långt är lagoma dagsetapper? 15-25mil?
Här har du ett förslag.
Älvdalen-Lillhärdal-Lofsdalen-Tännäs-Funäsdalen-(upp till åre kanske)-Funäsdalen-Tännäs-Idre-Särna-Älvdalen.

Kolla även http://www.gyllenebocken.se/
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Har ni tängt o åkt från Leksand eller.................Ett bra tips är om ni inte ska göra så långa dagsturer.
Dag 1: Utgå från Idre kör över Lofsdalen Hede O käka på ev Orren eller fiske kampen i Storsjö där ni kan hyra stuga o tanka bensin på macken.
Dag 2 kör ni upp till Tossåsen o om ni känner för det ta en förmiddagsfika hos Brittinger i Tossåsen (cafeet) kör sen över Dörrsjön till Vålådalen o om ni känner för det ta en sväng till Åre åk sen ner över Vålåstugan över Ljungadalen där ni kan tanka o så ner till Ljusnedal o Bocken ett bra ställe o bo o äta på med bra service.