Sådär, då var motorn stulen! Rotax 800 -02 (mxzx)

Status
Stängd för vidare inlägg.

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Var ut till garaget idag och skulle hämta skotern för att lasta upp den på släpet inför helgen. Gissa vilken syn som möter en?
En geggig sörja på garagegolvet bestående av glykol och olja.
Vafan, har den läckt? tänker jag och ser sen att uppallningen är bortsparkad och huvstropparna stängda. Jag lämnade dom faktiskt öppna!
Öppnar huven och där ligger allt i en enda röra men motorn mm är borta. Ska gå ut nu och kolla exakt vad som är borta.
Man blir så helvetes ***** förbannad.
Skulle man komma på dom så...

Ps. skotern är en ski-doo mxz 800x -02, så om någon hör nåt om en rotax 800 snurra tillsalu i luletrakten, let me know.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

fy fan vilket ***** öde! jag lider med dig, var garaget öppet eller uppbrytet?
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Jag tror inte det var uppbrutet, vart så förbannad så jag drämde igen porten och gick in igen... Ska gå nu och kika... Återkommer med info!
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Nu undrar man ju varför dom gör ett sådant jobb med att skruva ur motorn? varför inte bära med hela skoter?
men men klart man blir jäkligt förbannad när sådant händer..skulle ju inte vara så kul om min skoter inte står i ladan nu i helj.
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Förmodligen så är det nån mindre ärlig snöskoteråkare som behövde en ny motor till sin skoter. Tror inte den kommer ut på blocket inom den närmsta tiden. Kanske nån som vela ha en större motor till sin 440. Känner du till nån halvskum som kör ski-doo eller Lynx i krokarna? Kablar å vajrar avklippta eller?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Det kräver en del kulor att stå och skruva ur en motor i ett garage

Vanligast brukar ju vara att man stjäl hela skotern

Ett tips är väl att motorn kan finnas i överkalix, det finns ju en liga där uppe som brukar stjäla en hel del skotrar

Förresten var i Luleå hände det?, hade du lägenhetsgarage eller var det ett villagarage?
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Vet ej hur vajrarna och kablarna såg ut men kylarslangarna var iallafal avrivna så jag gissar att det är samma med vajrar och kablar.
Skotern stod i en garagelänga (typ lägenhetsgarage) och det fanns brytmärken på höger sida om porten.
Det blev även stulet lite bilgrejjer, bromsok bak till w124 kombi, stötdämpare och fjädrar till w123 fram. Allt nytt... Fy fan va surt...

Ja du det är mkt möjligt att den finns i ökx...
Nästan mest troligt om man nu kan säga så.
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Idioten/idioterna har dessutom skurit av remmjäveln. Även lossat sekundären från axeln, men ändå lämnat kvar den... Skumt.
Det hände på björkskatan, väderleden.
 

Enterprise

Välkänd medlem
5 mar 2007
136
0
6
Pajala
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Har du skotern på blocket eller vet någon annan skumm preson som vart och hälsat på dej i garaget tidigare? för det verkar ju som om dom vet vad dom skulle ha.. är det bara ditt garage som är uppbrutet?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Låter nästan som någon typ av beställningsjobb eller iaf någon som visste vad du hade i garaget.

Kan ju vara värt att prata med grannarna och höra om dom också har haft inbrott

Att dom har med sig just rätt verktyg till att plocka motorn är knappast någon slump
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Låter nästan som någon typ av beställningsjobb eller iaf någon som visste vad du hade i garaget.

Kan ju vara värt att prata med grannarna och höra om dom också har haft inbrott

Att dom har med sig just rätt verktyg till att plocka motorn är knappast någon slump
Att riva ur motorn på en ZX är väl öht inte speciellt krävande?
Bryt loss pipan, riv ur kablarna, klipp wirar/slanga/rem och bulta lös de fyra skruvarna i botten. Är det något mer?

Att få ut ex. en Firecat-motor tar ju några minuter längre, samt att det är aningen mindre svängrum i dem. =)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Detta var väldigt ovanligt..

Personen(-erna), måste ha vetat av din skoter stod parkerad i ditt garage, för även om du ska stjäla så går du inte in på måfå o skruvar ur en motor ur en skoter..

//Rasmus
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Detta var väldigt ovanligt..

Personen(-erna), måste ha vetat av din skoter stod parkerad i ditt garage, för även om du ska stjäla så går du inte in på måfå o skruvar ur en motor ur en skoter..

//Rasmus
Dom visste garanterat att min skoter stod där den stod, ändå har man försökt smyga så mkt man kan, stänga porten så fort man kört in den osv...
Är väl nån stackare som behövde den bättre än mig förstås...
Polisen lär väl tycka det iallafall.
Hade inbrott i bilen min i samma garage förra vintern, då bröt som sönder dörrlåset och snodde mp3spelaren.
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Har du skotern på blocket eller vet någon annan skumm preson som vart och hälsat på dej i garaget tidigare? för det verkar ju som om dom vet vad dom skulle ha.. är det bara ditt garage som är uppbrutet?
Jag har skotern på blocket men ingen som har hört av sig eller varit och kollat på den... Dom kan ju få min adress om dom kollar numret på hitta.se men dom vet ju ändå inte vars jag har skotern. Så det är nog någon som sett mig köra in eller ut från garaget...
Vet inte om det bara är mitt garage, känner ingen annan som har garage dära.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Var i Luleå hände det?

Jag såg en MB124 med några misstänkta personer häromdagen som snokade omkring nämligen och jag tog bilnumret. Den var skriven på en person i Överkalix...

Du kan få numret via PM - kanske kan vara värt att kolla upp...:evil:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Sådär, då var motorn stulen!

Att riva ur motorn på en ZX är väl öht inte speciellt krävande?
Bryt loss pipan, riv ur kablarna, klipp wirar/slanga/rem och bulta lös de fyra skruvarna i botten. Är det något mer?

Att få ut ex. en Firecat-motor tar ju några minuter längre, samt att det är aningen mindre svängrum i dem. =)

Mjo det har du iofs rätt i....men om jag var tjuv och råkade springa på en skoter så skulle jag ta hela skotern och i lugn och ro ta lös det som skulle säljas iväg

Finns ju också andra saker på en skoter som är värda en bra slant förutom motorn

Att dom bara tog motorn tyder nog på att det var ett beställningsjobb

Vet inte hur man går tillväga för att få veta vilket garagenummer någon har men det känns inte som något som bostadsbolagen lämnar ut?

Känns som det endå krävs lite planering om man som tjuv hittar en skoter man vill åt på blocket och killen bor i lägenhet, ska man få veta exakt var den står så krävs det ju lite scouting av området för att veta den exakta platsen på skotern
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Antagligen har hans skoter skurit. Han har inte råd / vilja att laga den. Han letar reda på en skoter på blocket som har en motor som passar hans chassi.. letar reda på den igenom att spionera på personen. väntar tills de blir natt och snor den :S.
 

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Var i Luleå hände det?

Jag såg en MB124 med några misstänkta personer häromdagen som snokade omkring nämligen och jag tog bilnumret. Den var skriven på en person i Överkalix...

Du kan få numret via PM - kanske kan vara värt att kolla upp...:evil:
Hände på björkskatan... Du får gärna pm:a regnumret:cool:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.