VX700 som Käkar remmar

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Tjo

Nån som kan hjälpa en stackare?
Vmaxen äter remmar, inne på tredje remmen på två månader. Första som ja inte vet åldern på exploderade under högfart (Ålderskrämpor?) Andra och nu den tredje börjar släppa ludd och trådar. Orginal Yamaha remmar!

Linjerar fint, cc-mått helt ok. vridmomentsklacken är ok. Mätt med mall och instruktioner från Yamaha Center ÖSD
Lite orolig för varven ibland, var uppe och nosade vid 10000 idag i lössnön, iaf enligt org varvräknare. Endast i lössnö den är så...
Är det varven som dödar remmen? Isf hur får man ner maxvarvet utan att tappa stinget över resten av registret?
Vikta? Byta fjäder? Justera helix fjäder? Byta helix?

Mvh Da_loof
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Tjo

Nån som kan hjälpa en stackare?
Vmaxen äter remmar, inne på tredje remmen på två månader. Första som ja inte vet åldern på exploderade under högfart (Ålderskrämpor?) Andra och nu den tredje börjar släppa ludd och trådar. Orginal Yamaha remmar!

Linjerar fint, cc-mått helt ok. vridmomentsklacken är ok. Mätt med mall och instruktioner från Yamaha Center ÖSD
Lite orolig för varven ibland, var uppe och nosade vid 10000 idag i lössnön, iaf enligt org varvräknare. Endast i lössnö den är så...
Är det varven som dödar remmen? Isf hur får man ner maxvarvet utan att tappa stinget över resten av registret?
Vikta? Byta fjäder? Justera helix fjäder? Byta helix?

Mvh Da_loof

Hej!

Ja vikta på mer, enda sättet att få ner motorvarvet. Passa på att byta alla bussningar.

David
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Byt även fjäder med högre slutryck (billigare)

Annars kolla så det inte är någon spricka i variatorerna. Verkar som det när du säger att den trådar upp sig.
Samt att dom har en tendens att spricka speciellet som du säger enbart lösnö åkning!

Mvh Rasmus
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Han ska få en sista chans med ny rem (igen) innan jag rivar allt. Ska kolla upp skivorna efter sprickor nu ikväll.
Sen en redig långtur på led som inkörning.

Mvh Da_loof
 
D

Deleted member 9532

Han ska få en sista chans med ny rem (igen) innan jag rivar allt. Ska kolla upp skivorna efter sprickor nu ikväll.
Sen en redig långtur på led som inkörning.

Mvh Da_loof
Vad är det för remmar du kör på? Original eller pirat?



(Ber om ursäkt för en fråga som redan besvarats, läste inte ordentligt) :)
 
Senast redigerad av en moderator:

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Tjo

Nån som kan hjälpa en stackare?
Vmaxen äter remmar, inne på tredje remmen på två månader. Första som ja inte vet åldern på exploderade under högfart (Ålderskrämpor?) Andra och nu den tredje börjar släppa ludd och trådar. Orginal Yamaha remmar!


orginal tydligen
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
min vector gör likadant..
ska tydligen vara att den slirar/slirat på remmen sa meken på yamahacenter men själv tror jag att det även kan ha med variatorlinjeringen att göra.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hmm, gillar inte ovissheten, Inga sprickor repor eller liknande i variatorerna. Lite bränt gummi. Rengjort allt och mätt upp linjeringen å de e på ren svenska helt ***** klockrent!
Ska hämta nyremmen nu idag. får väl se hur länge han håller....
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
om du får snö på remmen så håller dom inte länge,är du upp i 10000 varv när du kör i lössnö så får du troligen snö på remmen så den börjar slira och då blir remmen varm=kortare livslängd.
på srx:en jag hade så var det borta en av pluggarna i baljan,den satt framför primärvariatorn så jag såg det inte direkt,när jag körde i djupsnö så kunde den ibland tvärvarva upp.
fixade det genom att ta silvertejp och tejpa igen från båda hållen-sen var det aldrig några problem.
känn på variatorerna när du har kört en sväng,
om allt är okej så bör dom inte bli alltför varma,på srx:en blev dom just så pass ljummen (man kunde utan problem ta i dom direkt efter körning).
har du pipor och variatorkit på maskinen så kanske det blir annorlunda i och för sig,då varvar den väl runt 9000 i vanliga fall och bara det gör väl att remmarna tar mer stryk.
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hehe, alltid dom små sakerna man inte tänker på... Var just å lyfte huven på fanstyget, och visst saknas det en plugg precis framför primären.
Ska plugga och najja fast pluggen ikväll och sen ut :p