FAQ - Tändstift

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
BUMP
Hej ska köpa lite grejer från Usa. Och såg att dom hade billiga BR9EIX stift. Har kollat runt lite på dom stiften då jag hade 440 tidigare. Och funderar nu om det är någon ide att köpa dom till min Polaris Liberty 800?? Eller är det bara onödigt? Tror knappast att den kommer att ha någon tendens att släcka stift med Es elller eya. Men man kanske känner någon skillnad med BR9EIX?

Så vad ska man köra med för stift om man bortser från priset.
Br9eya Br9es Eller BR9EIX?

Tacksam för svar!
 

engel

Aktiv medlem
16 aug 2010
64
0
6
djurås
Pga av den enkla anledningen att statorn går sönder!!!! Finns bullentiner om detta.....Jämnför även handboken och ngks uppdaterade sida så ser du även skillnad.
Stift med gnistgap på 0,5mm MÅSTE användas lämpligvis BR9ECS5 där sista bokstaven hänvisar till att elektrodgap justerats på fabrik till 0,5mm.!
Br9eya eller ännu bättre BR9EIX kan användas men då måste elektrodavståndet justeras!!! Lämpligvis till 0,45mm som tidigare bullentin hänvisar till.
Var mycket försiktiga på BR9EIX då den mycket tunna iridiumspetsen är mycket spröd och går mycket lätt av!!!!!
Kan man använda BR9ES på en ski-doo 800-07 det sitter BR9CES i den nu,men tänkte ha reservstift med mig....
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Kan man använda BR9ES på en ski-doo 800-07 det sitter BR9CES i den nu,men tänkte ha reservstift med mig....
Ja det går bra. Det bästa är ju stift med solid knopp, alltså går den inte att gänga lös.
Om du har stift med lös knopp så gäller det att dra åt den med polygripen innan montering. :)