Skoteråkare polisanmäld.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Nu har länstyrelsen i Jämtland polisamnält en skoteråkare från länet för brott mot terängkörnings lagen.

Det var 6 st varav en fick naturbevakarna stopp på vilken blev rapporterad o LÄNSTYRELSEN lämnade in en polisamnälan i börgan på April körningen skedde i närheten av Gräftåvallen.

Vad tycker ni bra eller dåligt.......................
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Nu har länstyrelsen i Jämtland polisamnält en skoteråkare från länet för brott mot terängkörnings lagen.

Det var 6 st varav en fick naturbevakarna stopp på vilken blev rapporterad o LÄNSTYRELSEN lämnade in en polisamnälan i börgan på April körningen skädde i närheten av Gräftåvallen.

Vad tycker ni bra eller dåligt.......................
Vad för paragraf i terrängkörningslagen bröt han emot ?
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Har ingen aning men jag kan kolla upp det.
Det har varit mycket busåkning inom förbudsområde mellan Gräftåvallen o Glen.
Det brukar ju kallas för "olovligt tagande av färdväg" tror jag.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Kan du berätta mer vad som har hänt?
Det är ett gäng som under flera hälger kört inom förbudsomr mellan glen o Gräftåvallen.
Naturbevakarna låg o spanade på gänget under en lång stund dom körde ganska långt inne på förbudsområdet o när man försökte stoppa dom så smet 5 o en blev kvar på platsen just nu vet jag inget mer.
Ska kolla om jag kan få reda på mera.
 
4

426H

Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Nu har länstyrelsen i Jämtland polisamnält en skoteråkare från länet för brott mot terängkörnings lagen.

Det var 6 st varav en fick naturbevakarna stopp på vilken blev rapporterad o LÄNSTYRELSEN lämnade in en polisamnälan i börgan på April körningen skedde i närheten av Gräftåvallen.

Vad tycker ni bra eller dåligt.......................
Tycker det är dåligt på alla sätt och vis.

Dåligt av skoteråkarna att köra i förbudsområde.

Dåligt att det överhuvudtaget är förbudsområde.

Dåligt att mina skattepengar går åt att avlöna "naturbevakare" som leker poliser och ligger och spejar på skoteråkare. Uppenbarligen har länstyrelsen har alldeles för mycket pengar och borde få mindre anslag.
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Man skulle ju vilja veta vilken ev skada dom orsakat..
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Det är ett gäng som under flera hälger kört inom förbudsomr mellan glen o Gräftåvallen.
Det är inte samma gäng som under flera helger kört inom förbudsområdet.
Eller visst om det sträcker sig ut genom ett par år så visst då kanske de e dom :bootyshake:

Och att dom fick stopp på ena e sk*t snack, Då dom andra var uppe på ett berg/kulle medans den sista väntade på sambon när dom kom, han försökte inte ens smitta lr liknande


Kanske ska säga att det inte var ja iaf. Skotern stod undan ställd, tur i oturen kanske
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Tycker det är dåligt på alla sätt och vis.

Dåligt av skoteråkarna att köra i förbudsområde.

Dåligt att det överhuvudtaget är förbudsområde.

Dåligt att mina skattepengar går åt att avlöna "naturbevakare" som leker poliser och ligger och spejar på skoteråkare. Uppenbarligen har länstyrelsen har alldeles för mycket pengar och borde få mindre anslag.
Kunde nog inte säga det bättre!
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Ja nu behöver ju inte jag namnje naturbevakarna dom har ju bara gort sitt jobb men jag har första handsinfo i just det här ärendet.
O att inte naturbevakarna skulle behövas njaaa det håller då inte jag med om det är ju inte så att dom ligger ute o spanar dagarna i ända det här var första hälgen man var ute o jag har inte hört att man har varit ute någon mera hälg.
Det låter tuvärr som att många av er som skrivit i tråden inte har en aning om vad en naturbevakare gör.
All tid går åt till att märka ut lederna så att vi ska kunna åka i fjällen många ledmarkeringar snöar över o behöver kompleteras.
Man bygger broar o underhåller vindskydd på länstyrelsens mark mfl markägare.
I dom här områderna finns inga skoterklubbar o dessutom så skapas jobb i områden där det inte finns några andra jobb vilket gör ju att folk kan bo kvar o upprätthålla servicen åt oss skoteråkare.
Dom fungerar som ledvärdar.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Tycker det är dåligt på alla sätt och vis.

Dåligt av skoteråkarna att köra i förbudsområde.

Dåligt att det överhuvudtaget är förbudsområde.

Dåligt att mina skattepengar går åt att avlöna "naturbevakare" som leker poliser och ligger och spejar på skoteråkare. Uppenbarligen har länstyrelsen har alldeles för mycket pengar och borde få mindre anslag.
Dom behöver högre anslag dom ledvärdar/naturbevakare som gör ett otroligt jobb för att vi ska kunna färdas säkert har otroligt taskigt betalt (tror inte att varken du eller för den delen jag skulle vilja jobba för den lönen)
 

silvertippen

Medlem
29 jan 2008
44
0
1
siljeåsen
Sv: Skoteråkare polisamnäld.

Dom behöver högre anslag dom ledvärdar/naturbevakare som gör ett otroligt jobb för att vi ska kunna färdas säkert har otroligt taskigt betalt (tror inte att varken du eller för den delen jag skulle vilja jobba för den lönen)
jag skulle ta jobbet direkt.Om jag fick välja mellan tex köra lastbil,sitta i kassan på konsum,kontor,bilmek, eller skogsröjning som jag jobbar med själv.ja listan kan göras lång.
tänk att istället få vara ute och inventera lo,järv mata fjällräv,spana på buskörare osv.sen har dom väl visst mycket pengar att tanka för varje år(rätta mig om jag har fel) köper dom skotern själv?
nä bli naturbevakare så kan ni dra en sväng i förbudsområdet ibland.
jag tycker också det är tråkigt att bara åka skoterled men skulle mer än gärna va den som tillrättavisar skoteråkare som mig själv som gärna genar över fjället om vägen blir närmare.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Har verkligen en naturbevakare befogenhet att hålla kvar någon sådär? brottet kan ju knappast klassas som allvarligt om man jämför med rån/misstandel etc där en privatperson kan kvarhålla en annan person
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har verkligen en naturbevakare befogenhet att hålla kvar någon sådär? brottet kan ju knappast klassas som allvarligt om man jämför med rån/misstandel etc där en privatperson kan kvarhålla en annan person
Om jag inte är helt ute och cyklar efter skyddsvaktsutbildningen jag fick av Kungen för ett par år sedan så ska det föreligga fängelse på brottsskalan för att gemene man ska få kvarhålla en misstänkt.
Alltså ex. all form av misshandel, rån, rattfylla, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, etc.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om jag inte är helt ute och cyklar efter skyddsvaktsutbildningen jag fick av Kungen för ett par år sedan så ska det föreligga fängelse på brottsskalan för att gemene man ska få kvarhålla en misstänkt.
Alltså ex. all form av misshandel, rån, rattfylla, grov vårdslöshet i trafik, narkotikabrott, etc.
Det är korrekt.
Men om man misstänker eller ser att den misstänkte fortsätter med sitt brott, så kan man hålla kvar personen i fråga tills polis anländer.
Vet inte riktigt vilket förordnade som en naturbevakare går efter, men det lär väl vara något liknade som en ordningsvakt har på krogen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det är korrekt.
Men om man misstänker eller ser att den misstänkte fortsätter med sitt brott, så kan man hålla kvar personen i fråga tills polis anländer.
Vet inte riktigt vilket förordnade som en naturbevakare går efter, men det lär väl vara något liknade som en ordningsvakt har på krogen.
Fortsätter med vilket brott?
Du menar väl inte att om de "misstänkta" inom ett förbudsområde får kvarhållas ifall de har för uppsåt att fortsätta med sin "brottsliga" aktivitet?

Ordningsvakter på krogen har ju egentligen inte så mycket mer befogenheter än gemene man?
Det som "gör" att de får kasta ut folk handgripligen är ju ifall gästen inte går ut självmant. Alltså i proportion.
Utöver gemene man står det ju även under beskydd av ämbetsmannalagen, men den innefattar ju inga rättigheter.