aspen 2takt

Rooster

Medlem
21 jul 2008
14
0
1
Värmdö
Har en aktiv 600 440 som jag bytt motor i till en rotax 503 alpin,min fråga är om någon har provat att köra med aspen bränsle????:confused:
 

Rooster

Medlem
21 jul 2008
14
0
1
Värmdö
Tack för dom svaren,men priset kan va är inte så mycke mer.
Vill helst slippa röken då jag även kör Grizzly när vi drar skidspår och dom står i continer, samt om skotermotorerna kan ta stryk???
Kör motorsågen på aspen går hur bra som helst och stiftet är rent å snygt.
 

Bennet

Välkänd medlem
6 jan 2005
336
0
16
Lycksele/Umeå
www.rave643.tk
Jag provade att köra en ockelbo på Alkylatbensin 2t från okq8 och det fungerar då bra det lilla jag kört, men billigt är det då inte och så luktade det inte lika gott. Sen en offtopic fråga nu, vad satt det för en motor i aktiven och vad gjorde du av den?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag kör på OK:s alkylatsoppa. Köper den på pump i Vindeln, Västerbotten. Sist jag handlade (i somras) betalade jag 13,60 kr/liter.

Körde på denna soppa i vintras. Skotern luktade knappt nånting, vilket familjen i pulkan tyckte var jättetrevligt. Så trevligt att de började klaga när jag var tvungen att tanka vanlig soppa!
 

Luvisen

Välkänd medlem
5 sept 2005
334
0
16
Överkalix
alltså, om man ska köra på alkylatsoppa(Aspen) är det bra att bestycka upp eftersom motorn kommer att gå snålare. Vilket tillslut leder till att motorn skär.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har sökt hur mkt information som helst om alkylatbensin, och ingenstans hittat att man skulle behöva bestycka upp motorn. (Om så vore fallet så hade nog många motorsågar skurit vid det här laget.)

Det står inte heller nånting om det på alkylatdunkarna man köper.
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det går hur bra som helst att köra på aspen 2-t
däremot om du kör på en 4-t akrylat bensin och blandar i oljan själv
är det inte säkert att oljan och bensinen blandar sig(det går bara med vissa oljor,vet ej vilka)
detta problem uppstår kanske också vid separatsmörjning ?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
det går hur bra som helst att köra på aspen 2-t
däremot om du kör på en 4-t akrylat bensin och blandar i oljan själv
är det inte säkert att oljan och bensinen blandar sig(det går bara med vissa oljor,vet ej vilka)
detta problem uppstår kanske också vid separatsmörjning ?

Hej! Har du någon tillförlitlig källa för detta?
 

Rooster

Medlem
21 jul 2008
14
0
1
Värmdö
:)Fick svar från aspen att det inte skulle va några problem, bytte bränsle i grizzlyn och gorde skidspår i 2,5 timar gick hur bra som helst samt luktade gott.:ciao:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
det går hur bra som helst att köra på aspen 2-t
däremot om du kör på en 4-t akrylat bensin och blandar i oljan själv
är det inte säkert att oljan och bensinen blandar sig(det går bara med vissa oljor,vet ej vilka)
detta problem uppstår kanske också vid separatsmörjning ?
Är du säker på att du inte rört ihop Alkylat med Etanol? Etanol blandar inte med alla oljor men jag har aldrig hört om något problem med Alkylat.